Hjälp med val av lätt haspel-spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av lätt haspel-spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av lätt haspel-spö

Jag har en Shimano Aernos 1000 rulle som jag behöver ha ett lämpligt spö till. Budgeten är inte så hög då jag är osäker på hur mycket det kommer användas, så under tusenlappen var planen.

Jag brukar gilla Shimano grejjer, men funderade på om jag ska testa något nytt istället...

https://www.dogger.se/rea/shimano-beastmaster-dx-180l

http://www.fiskeutrustning-online.se...rf-15564p.html

Nått av dem som rekommenderas, eller har du något annat spö i samma prisklass som är bättre?

Edit: Kommer främst användas till aborr-fiske ska tilläggas...

Berkeley lightning rod 5-20g

Kommentera

Varning, nedan kommer en av de vanliga rekommendationerna om något talaren använder själv, o därför är det så partiskt det kan bli.
      Draugen d4 från fpk gear. 8-26gr, rätt styvt och tillräckligt känsligt. Tycker det kastar långt och pricksäkert. Använder det till dropshot, jigg i alla upptänkliga riggar, småwobblers, skedar, spinnare och slött flötmete (det senare är det lite kort för). En av mina go to spön då jag inte kan bestämma mig för vad jag vill fiska

Kommentera

Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
        Jag har en Shimano Aernos 1000 rulle som jag behöver ha ett lämpligt spö till. Budgeten är inte så hög då jag är osäker på hur mycket det kommer användas, så under tusenlappen var planen.

Jag brukar gilla Shimano grejjer, men funderade på om jag ska testa något nytt istället...

https://www.dogger.se/rea/shimano-beastmaster-dx-180l

http://www.fiskeutrustning-online.se...rf-15564p.html

Nått av dem som rekommenderas, eller har du något annat spö i samma prisklass som är bättre?

Edit: Kommer främst användas till aborr-fiske ska tilläggas...
        Hej Martin;

Köp en Mitchell 300 haspelrulle.. http://elfishingmusician.blogspot.se...ing-reels.html ... och du har en rulle som fungerar år ut och år in. Vill du ha en mindre haspelrulle heter den Mitchell 308...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Martin;

Köp en Mitchell 300 haspelrulle.. http://elfishingmusician.blogspot.se...ing-reels.html ... och du har en rulle som fungerar år ut och år in. Vill du ha en mindre haspelrulle heter den Mitchell 308...

Old Firehand
          www.trumman.com
          Allt enligt devisen; två rullar är bättre än en rulle och ett spö ...

/// TS har en rulle och söker ett spö.

Kommentera

Tack för svaren, men ja, det är som sagt spö jag är ute efter, inte en rulle till

Jag har ett Shimano Beastmaster på 10-30g, samt Westin W3 Vertical 14-28g spö, så är ute efter något med lättare kastvikt än de föreslagna spöna.

Kan lägga till ett par spön i listan som jag kikar på:
            https://ribatex.se/shimano-yasei-red...ee=3&fep=12840

https://www.skittfiske.se/WebPages/P...px?plid=247905
            Vet dock inte om det är värt 250 spänn att gå upp till Beastmaster EX istället för DX, misstänker att det inte skiljer så mycket?

Kommentera

Marttok,
              Jag skulle rekommendera att gå in i en butik och känna på spöna. Det är givetvis svårt att få hela känslan av hur spöt är utan att kasta med det. Men du kan iaf känna en del.

Det Yasei Red AX-spöt du länkade till anges väga 169g. Om sant, skulle det för mig vara en varningssignal att spöt är tungt och inte jätteskönt. Nu är vi alla olika och gillar olika saker, spöt kan dessutom vara väldigt välbalanserat (speciellt mot den rulle du tänker dig) och därför perfekt. Men poängen är - försök känn på spöt före du köper.

Spön som vissa avgudar kan andra tycka är "sådär" ...

/// Det finns ju ett Prorexspö (standardvarianten, ej XR, ej AGS) som kostar 700-800kr (har jag för mig) som många verkar gilla. Själv har jag förra året provat ett Savage Gear Black Savage Spin (ej dropshotvariant) som jag tror var 20 eller 21g. Otroligt lätt, smutt och spänstigt spö till moderat pris. Dock, med ett för mig lite löjligt "kamouflagefärgat" handtag. Men som sagt, alla gillar olika.

Kommentera

dubbelpost
                Senast ändrad av jonasby; 2017-06-25, 12:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                  Marttok,
                  Jag skulle rekommendera att gå in i en butik och känna på spöna. Det är givetvis svårt att få hela känslan av hur spöt är utan att kasta med det. Men du kan iaf känna en del.

Det Yasei Red AX-spöt du länkade till anges väga 169g. Om sant, skulle det för mig vara en varningssignal att spöt är tungt och inte jätteskönt. Nu är vi alla olika och gillar olika saker, spöt kan dessutom vara väldigt välbalanserat (speciellt mot den rulle du tänker dig) och därför perfekt. Men poängen är - försök känn på spöt före du köper.

Spön som vissa avgudar kan andra tycka är "sådär" ...

/// Det finns ju ett Prorexspö (standardvarianten, ej XR, ej AGS) som kostar 700-800kr (har jag för mig) som många verkar gilla. Själv har jag förra året provat ett Savage Gear Black Savage Spin (ej dropshotvariant) som jag tror var 20 eller 21g. Otroligt lätt, smutt och spänstigt spö till moderat pris. Dock, med ett för mig lite löjligt "kamouflagefärgat" handtag. Men som sagt, alla gillar olika.
                  Mja, det är svårt att få någon bra uppfattning även när man känner på spöna tyvärr, så är det ju. Sen brukar ju sällan priserna i butik vara så roliga, i alla fall inte när man inte bor i storstaden

Jag förutsätter att de satt fel värde där, för på alla andra ställen så väger det under 100g, men det var de som var billigast så jag länkade dit ändå.

Hoppades på att någon har nått av spöna eller känt på dem och kan kommentera. Tillverkarnas beskrivningar är ju sällan något att gå på...
                  Ska kolla på prorex, XR varianten jag kom till först var väl dyr onekligen

Kommentera

Mitt FKP gear Draugen D4 med en Abu revo sx10 laddad med flamegreen fireline är jut nu mitt bästa set. Långt ifrån dyrast (tror jag köpte det för 599kr) men har ett riktigt brett användningsområde. Jag kör mest McRubber Bass med 3/0 krok och 10 g blyskalle. Men även nån spinnare, mindre skeddrag, poppers, och några mindre wobblers.

Då det är så kort 6' så är det lätt att ta med överallt. Jag fiskar vid båtklubben när jag bara ska kolla till båten, hittar sjöar när vi är på semester eller varför inte på nån konferens. Självklart är det med i båten då det nalkas abborre, gös och även ibland lite bifångster av gädda runt 1-6 kg.

Kvalitén på lullull är inte den bästa, men spöet känns kraftigt och känsligt på samma gång.

Har letat ersättare då jag vill ha ett 7' spö (det finns samma sort) för att på lite förändring. Närmare jag kommi inköp har varit Fishmaker 2 och DittDrag serie grön. Ena för långt och det andra tredelat. Funderar om jag aka bygga ett själv istället. Sorry TS för trådkapning, men tips på toray klingor mottages gärna.

KN

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 526 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist