Vilket abborspö (haspel)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket abborspö (haspel)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
    Det finns ju bra platser i Ekoln utan tvekan!

Jaså du får gärna PMa i vilken riktning! Jag har prövat grunt, nate, djupt, branter, djupvassar med jigg, spinnare och wobbler utan att lyckas...

Kommentera

Skickar PM!

Apropå spön: Jag har nu haft möjlighet att prova white Yasei Dropshot 8'. Inte alls så rappt som jag hade tänkt mig, mer sladdrigt. Jag jämför då med mina andra abborrspön - Prorex XR 10-30 (spinn) och Veracity 6'9" 7-30 (haspel). Hade egentligen velat ha ett spö som påminner mer om dessa spön men lite känsligare än Veracityn.
      Provade både med Shimano Stradic Ci4+ 2500 och Daiwa Freams 2500A och tyckte att balansen blev lite bättre med den senare rullen pga lite högre vikt, blev lite framtungt annars.

Allt sammantaget är spöt förvisso snabbt och jobbar huvudsakligen med toppen av spöt, men lite snabbare och rappare hade varit trevligt. Tycker att spöt känns lite klumpigt i brist på bättre ord.

Får köra ett längre pass med lite olika beten och se vad som passar bäst innan jag bestämmer mig för om jag skall behålla det. Rent spontant så känns det som ett trevligt båtspö för havsöring och kanske får bli kvar som ett sådant, vi får se.

Kommentera

Har inte kastat med Yasei spöt du har men befarande att de skulle vara en aning mjukt i toppen för jigg å andra sidan jämför du med Prorex/Veracity som är erkänt snabba... säkert ett bra havsöringsspö från båt som du säger och bättre än SSGS Titanium?

Funderar fortfarande på bla ett Prorex XR 8' 5-25g eller 10-40g haspel men svårt när man inte ens kan klämma på dem...Hur är ditt spinn 10-30g, jiggvänlig topp? Trivs det bättre med 10g eller 30g?

Kommentera

Jag har kört mer med 10g än 30 och det går utmärkt! Inga som helst problem med de vikterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Bra skrivet där kulfisk! Lagom längd på spön är väl både personligt, teknik- och miljöberoende antar jag. Som gammal matchmetare, havsöringsfiskare, numera fiskandes ihs gädda från båt i Mälaren så är man van vid 8'-13' fot.

I mitt fiske (abborre, gös, gädda enligt ovan) ser jag inte vitsen med kortare spön än de två 7'6" jag har. (Ett av dem vilar nu, ersatt med en 8'6" ) Sannolikt vore det annorlunda om jag fiskade i trånga, grunda vatten...

För övrigt, 8 abborrar på 10 kast! Jag prövade att jigga efter abborre i lördags och fick en (!) liten gös... Vi behöver lite Mariestadsimport tror jag! Ekoln är inte vad den varit eller så har jag tappat min "mojo"... ( om jag någonsin haft det..)
            Jag vet inte om abborrfisket är på topp i Mariestad heller . Vi var i Dalsland på västra sidan Vänern och fiskade. Jag fiskade hela somrarna där för 20-35 år sedan. Det är mycket skärgård där och jag inbillar mig att det då handlar om ganska stationära abborrar. De verkar inte följa några stora stim av betesfisk utan finns där hela tiden. Man blir aldrig utan fisk men får heller aldrig 100 abborrar på en fisketur. Perfekt med stor fångssäkerhet då åldern på oss som fiskade var 2, 5, 6,10, 12, 40 och 43 år. 6- och 10-åringarna tog flest abborrar. Mestadels på jigg och mete med mask men även på gul-vita myranspinnare och små wobbler. De hade förresten en enkel och rak taktik - man fångar mest fisk när betet är i vattnet.

Kommentera

Så, riggs har du i fyttstöket hunnit byta Yasei 8:an mot ngt annat som kan vara bra, t ex Prorex XR 8' 5-25/10-40g haspel? Funderar fortfarande på dem själv eller kanske ett Gunki Streetfishing 7'6" 5-28g eller .... Åker nog till S-holm snart och känner lite...

Kommentera

Lutar åt en Westin w3 tc 7-21. Får prova framöver!

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                  Lutar åt en Westin w3 tc 7-21. Får prova framöver!
                  Ja det kändes riktig trevligt när jag kände på den på Berras förra månaden, rappt, lätt med en lite mjukare topp dock inte jiggspömjukt i toppen men lite för kort (?) för mig, fortfarande lite fixerad vid 8' men ska utöver Daiwa även känna på Gunki Street Fishing 7'6" 5-28g...

Berätta gärna om hur W3 tc klarar 25g när du prövat...

Kommentera

Har kört ett par vändor med mitt Savage Gear Black Savage 5-20g nu och jag tycker att det är rätt trevligt. Kanske i mjukaste laget för att vara riktigt snärtigt vid vanligt jiggfiske, men som allroundspö för abborre fungerar det bra tycker jag. Har även en SZ B&P som är, som någon sa, rätt underklassat, det är fortfarande okej att fiska abborre med. Det blir ingen fantastisk känsla i drillingen, men man får bra kontroll på betet i och med att det är väldigt snabbt och rätt styvt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
                      Har kört ett par vändor med mitt Savage Gear Black Savage 5-20g nu och jag tycker att det är rätt trevligt. Kanske i mjukaste laget för att vara riktigt snärtigt vid vanligt jiggfiske, men som allroundspö för abborre fungerar det bra tycker jag. Har även en SZ B&P som är, som någon sa, rätt underklassat, det är fortfarande okej att fiska abborre med. Det blir ingen fantastisk känsla i drillingen, men man får bra kontroll på betet i och med att det är väldigt snabbt och rätt styvt.
                      Bra info där, Funderade på om SG Black Savage 7'7" 9-32g kunde bli för kraftigt (dvs överklassat) men nu låter det inte så...
                      Kände för övrigt på ett Gunki Streetfishing 228 S 5-28g och det var ett lätt och smidigt spö men den har en dropshot-topp, dvs för mjuk för mig som ska jigga vanligt och kasta en å annan crank...
                      SG Finezze Softlure 8'3" 5-21g, 12-35g verkar ha en kraftig ryggrad och något styvare topp men nu känner jag att 8'3" i båt blir nästan onödigt långt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04