Vilket abborspö (haspel)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket abborspö (haspel)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det jag kan tycka om Blav Savage-spöt är att butten är lite för kort, man behöver visserligen inte en jättehävstång när man kastar, man det känns aningen pluttigt ibland. men det är nog en vanesak, men där är SZ-spöt bättre, där behöver man å andra sidan häva mer med spöt eftersom det laddar dåligt med lätta beten.

SG-spöt är 7,7 har jag för mig, 228cm är det iaf.

Kommentera

Kolla om du kan känna på. https://www.dogger.se/rullar-och-spo...n-addict-ccs-8. I någon butik!
      Kanske kan va nåt

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Kolla om du kan känna på. https://www.dogger.se/rullar-och-spo...n-addict-ccs-8. I någon butik!
        Kanske kan va nåt
        Ska kollas! Kände för övrigt på SG Black Savage 7'7" 9-32g nyligen och det är lätt, nätt och trevligt, känns ganska rappt men ändå relativt mjukt eller hur man ska kalla det, det böjer sig en hel del vid belastning, känns inte överklassat, synd att man inte kan provkasta och göra mothugg i butiken...
        Med sin relativa mjukhet tror jag den gör sig bättre till spinnare, wobbler å cranks än som regelrätt jiggspö även om den säkert funkar till båda...

Jag kände på Westins Finesse W3 T&C 7'1" 7-21g samtidigt - här kan man prata om skillnad i "torrkänsla!" Styvare topp och en mycket kraftfullare, styvare bottendel under belastning - är Finesse W3 T&C 7'1" 7-21g underklassade månne eller bara styva när man viftar med dem? Har tyvärr alltså inte kastat med det...

BFT Perception Powerjig & Twitch 7'3"10-30g uppfattade jag som någon mjukare i toppen, kanske ännu skönare (vad sjutton det betyder) men lite dyrt för mig...

Fan vad man nördar när man inte kan ta beslut och bara fiska... (fast jag gör det med mellan varven... )
        Senast ändrad av anteman; 2017-08-22, 16:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
          Det är just Perceptionspöna jag har hört mest om. Att de går sönder jäkligt lätt.
          Har du hört om flera fall? Via handlare eller fiskekompisar?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Har du hört om flera fall? Via handlare eller fiskekompisar?
            På "Svenska abborrfiskare" gruppen på facebook. Jag tror det är bra känsla i dem men jäkligt ömtåliga. Väldigt många som haft sönder sina spön. Bra kvalitet utan hållbarhet är inget för mig iaf.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
              På "Svenska abborrfiskare" gruppen på facebook. Jag tror det är bra känsla i dem men jäkligt ömtåliga. Väldigt många som haft sönder sina spön. Bra kvalitet utan hållbarhet är inget för mig iaf.
              Låter ju så där... Hört att BFT Microwave skulle vara ömtåliga de med... Typ spröd, (alltför) hård kolfiber...
              Trodde nog BFT tagit lärdom men kanske inte ändå?

Enbart 40-tons fiber som många dyrare spön är gjorda av kanske inte är allena saliggörande...? Har läst en tid att "Low resin" är senaste "da shit" som ska ge lättare, styvare och starkare spön... Kanske blev det bara två av tre goda ting?

Då hade jag gärna tagit en lite tyngre klinga med styrka...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 846 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04