Vilket abborspö (haspel)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket abborspö (haspel)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad bra att vi fick en förklaring till vad "göra 8or runt" innebär. Eller kan innebära kanske.
    "Snabbare klinga (inte aktion)" alltså.

- Får man ställa en så pass dum fråga vad en snabbare klinga gör för nytta vid fisket? Vad är det som blir bättre av det?
    Och finns det bara fördelar och inga nackdelar?

Tillägg:
    Och vad är det med Prorex som (du tycker) inte är genomarbetat/genomtänkt?
    Troligen finns här mycket att lära.
    Nyfiken.
    Senast ändrad av jonasby; 2017-07-04, 16:36.

Kommentera

Har'e blitt nå' köp än?
      Vi vill veta. Vi vill ha fullständig testrapport ...

Kommentera

Det blir nog efter flytten till öjn, lite för mycket att stå i än förutom att planera spöinköp dvs.

Kommentera

Söker ett spö liknade det du är efter men snarare runt 8'... En djungel det här med spön!
          Har inte känt på dem än men SG Finezze Softlure 8'3, Westins 8' powershad -35g eller 8' finesse Jig eller Prorex 8' 10-30g, Veracity 822 är jag nyfiken på, kanske något även för dig i den lägre prisklassen även om du redan verkar luta åt ngt vassare...?

Vill ha ett snabbt spö, inte ha en alltför mjuk "dropshot" topp men inte heller en alltför styv topp (Finesse Jig och Prorex faller bort?) och då blir det svårt att välja utan att kunna känna på spöna... Berätta vad det blev och hur det upplevs!
          Senast ändrad av anteman; 2017-07-27, 01:10.

Kommentera

Prorex har ju en väldigt mjuk och känslig topp. Iallafall spinnspöt. Därmed skönare (tycker jag) för texas & carolina än traditionell jigg då toppen svampar lite... Jag vill gärna ha lyftkraft i spötoppen. Det har ju exempelvis veracityn men den kanske är lite väl styv.

Valet föll på ett Shimano Yasei Dropshot 8', 7-28g (det vita) 1899 sek. Har än så länge bara provat i butik men brukar sällan bli fel när man välljer spö tillsammans med personalen på Söders. Får återkomma med mina first impressions imorgon men på papperet verkar det vara ungefär det du söker efter.

Kommentera

Intressant det där du säger om toppen för T/C kontra traditionellt jiggfiske. Prövade för några år ett 7,6 Daiwa Procaster med en mkt mjuk, kort, homogen glastopp men den toppen upplevde jag för mjuk (och bräcklig) till huvudsakligen vanligt jiggfiske så den lämnade jag åter.

Klämde då även på Dragon Fishmaker 8' och ett Yasei Dropshot 8 som jag befarade skulle bete sig liknande dvs en "lång topp" som är alltför mjuk och "kraftlös". Blev ett Yasei Red Aori 8' istället som nu ska kompletteras... Hoppas du blir nöjd med snabbheten och toppen på ditt Yasei så vet jag i vilken riktning jag skulle kunna gå, många var ju trots allt lyriska över sitt Yasei Dropshot här på FS för några år sedan och H&B i Arlanda stad rekommenderar fortfarande Fishmaker...

Någon som kan säga något om de andra, ffa SG Finezze Softlure 8'3" 5-21/12-35g eller Prorex XR 8' i haspelutförande?

Kommentera

Kan ju vara för att jag inte 'lyfter' betet så mycket med spötoppen när jag kör T&C utan skakar lite medan jag låter rullen jobba, till skillnad från jiggfiske där jag använder spöt mer aktivt för att få en mer distinkt upp & nerrörelse på betet.

Kommentera

Kika lite på Ron Thompson med... Deras nya serie "Shoot out" verkar riktigt intressant. Köpte mig en äldre variant igår, minns inte namnet nu, men det känns riktigt bra. Känsligt, med en ganska snabb action och lite styvare topp....

Kom på det: Aeris, 7 fot, 5 - 24 gram.... !
                  Senast ändrad av Jöjje69; 2017-07-26, 12:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                    Kan ju vara för att jag inte 'lyfter' betet så mycket med spötoppen när jag kör T&C utan skakar lite medan jag låter rullen jobba, till skillnad från jiggfiske där jag använder spöt mer aktivt för att få en mer distinkt upp & nerrörelse på betet.
                    Ja jag fiskar mest vanligt jiggfiske och vill också kunna flytta jiggen med spöet så därför vill jag inte ha ett alltför toppvekt spö, får se var jag landar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
                      Kika lite på Ron Thompson med... Deras nya serie "Shoot out" verkar riktigt intressant. Köpte mig en äldre variant igår, minns inte namnet nu, men det känns riktigt bra. Känsligt, med en ganska snabb action och lite styvare topp....

Kom på det: Aeris, 7 fot, 5 - 24 gram.... !
                      Ska kolla om de har någon 8' !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S