Haspel till laxfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till laxfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel till laxfiske.

Hallå! Tänkte höra om någon har några rekommendationer, tänkte köpa ett haspelset för tyngre fiske. Lax är det jag framförallt ska använda det till. Har letat och letat på nätet men det är ju helt hopplöst hittar verkligen inte.

Var i Jokkfall för några dagar sen och hyrde utrustning, det var en haspelrulle plus ett 11 fots spö, men kommer tyvärr inte ihåg märket på varken rullen eller spöt.

Har alltid fiskat harr öring med båda flugspö och spinn men efter jokkfallsbesöket blev jag frälst i laxjakten. Har hellre en haspelrulle än en multi.

Har sjukt nog ägt en Saragosa men han aldrig fiska med den. Tappade i den och spöt i plurret innan jag han testa...
    Men rullen är en stabil historia och den är väldigt vanlig utomlands för det lite tyngre haspelfisket. Hade en 14000 har jag för mig.

Finns säkert nyare idag från tex Daiwa men just Saragosan talades det väldigt väl om i Australien då jag var där så det var anlednngen till att jag fixade en sådan.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Snackar vi det allra tyngsta laxfisket med spinnfluga och päronsänke på +100 gram?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Snackar vi det allra tyngsta laxfisket med spinnfluga och päronsänke på +100 gram?

Är inte insatt alls i laxfiske. Men tänkte slänga skedar och wobblers och kunna få större fiskar. Med dom hyrda spöna slängde vi 45 grams skedar.

Kommentera

Ok, då är saragosan overkill av format i 14000 size ivf. Den klarar betydligt tuffare tag. Jag såg framför mig laxar i tjugokilosklassen som rusar som ett expresståg.

Rullen används till surfcasting och tonfisk - typ.

Sorry!

Jag köpte min eftersom jag hade en CSrocket 6500 som jag fick blåst på lina fullständigt ett par gånger där nere. Hade inte något att sätta emot..
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
            Ok, då är saragosan overkill av format i 14000 size ivf. Den klarar betydligt tuffare tag. Jag såg framför mig laxar i tjugokilosklassen som rusar som ett expresståg.

Så här menar du?

Kommentera

Sicken upplevelse! Men tror nog att en 8000 storlek är mer rätt storlek för jobbet. Man skall ju orka stå och kasta med grejorna med.

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Gällivare Visa inlägg
                Hallå! Tänkte höra om någon har några rekommendationer, tänkte köpa ett haspelset för tyngre fiske. Lax är det jag framförallt ska använda det till. Har letat och letat på nätet men det är ju helt hopplöst hittar verkligen inte.

Var i Jokkfall för några dagar sen och hyrde utrustning, det var en haspelrulle plus ett 11 fots spö, men kommer tyvärr inte ihåg märket på varken rullen eller spöt.

Har alltid fiskat harr öring med båda flugspö och spinn men efter jokkfallsbesöket blev jag frälst i laxjakten. Har hellre en haspelrulle än en multi.
                Hej Knut;

Försök hitta en haspelrulle som heter Daiwa Whisker SS 2600 "Tournament Series". Daiwa SS2600 har jag och min son John-Fredrik använt tillsammans med 11-fots Berkley Lightning eller Berkley Phazer haspelspön vid Laxfiske i Gaula, Namsen och Orkla...

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                Old Firehand

Kommentera

Hej ska kolla! Tack för tipset.

Kommentera

Hittar inte någonstans, finns det något alternativ till rullen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 342 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13