Centrifugalbroms ambassadeur 2500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms ambassadeur 2500c

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har ingen lösning, men jag har samma problem. Efter en stund så blir kastlängderna betydligt kortare

Kommentera

Jag har även testat med en gammal uttjänt bläckpenna. Typ BIC. Tog helt enkelt och klippte av bitar av bläckpatronen i olika längder. Fungerade kalas det med. Tänk bara på att ta en med så litet hål som möjligt. är hålet för stort så börjar bromsklutcharna vingla på pinnarna
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-07-12, 21:34.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inlägg
        Har ingen lösning, men jag har samma problem. Efter en stund så blir kastlängderna betydligt kortare
        En stund? Hur länge är en stund? Själv fiskar jag visserligen bara i sötvatten men en dags fiske ger inga som helst bromsproblem. Favoritrullen, en 1500C, snurrar och snurrar och samma sak för 25:an i min avatar. Den får träda in vid beten tyngre än 22 gram...
        Efter en sådan dag får rullarna lite olja i spollager och evighetsskruv. Det betyder att båda gavlarna måste bort för att jag ska komma åt spollagret i vänstergaveln så då får mellandrevet en droppe också.
        Ingen smörja och inget damm på bromsvikter eller bromsbana... Och än har jag inte lyckats slita ut några vikter och ALDRIG upplevt att det blir kladd och sämre kastlängder. Och definitivt inte efter "en stund".
        Och så till Mankan G: Jag har två lågprofilrullar med magnetbroms. Inga tekniska underverk visserligen, men kort kan jag säga att det är de enda rullar jag använder mekbromsen på om jag till äventyrs skulle använda dem att kasta med (satt/sitter på vertikalspöt). Aldrig magneter i mina 25:or!!!
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Känndr heller inte igen problemet :/. Har aldrig hänt mig o då fiska jag ändå bara med 1500/2500c. Brukar lägga en tunn oljefilm på bromsbanan på mina rullar.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

En stund i detta fallet är 30-60minuter. Fiskar också västkusten. Min är en 2601 elite och jag tänkte kanske att vänsterveven gör att det blir mer vatten i bromsbanan? Är högerhänt

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Och så till Mankan G: Jag har två lågprofilrullar med magnetbroms. Inga tekniska underverk visserligen, men kort kan jag säga att det är de enda rullar jag använder mekbromsen på om jag till äventyrs skulle använda dem att kasta med (satt/sitter på vertikalspöt). Aldrig magneter i mina 25:or!!!
              Skit fiske!
              Gösta
              Haha. Du är för skön Gösta. Vet inte om du medvetet blandar ihop de olika bromsarna. Mag/mek? Den mekaniska kastbromsen som så många kallar den använder jag endast till att centrera spolen med. Ett litet litet glapp i sidled vill jag ha. Varken mer eller mindre.

Jag använder dessvärre mina 2500:or rätt sparsamt numera men så länge jag gjorde det mer frekvent så hade jag inte heller några bekymmer med skitiga bromsbanor, Däremot ett gäng borttappade bromsklutchar blev det. De små jävlarna sitter ju inte fast på sina pinnar
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Hej igen,

Efter ett par dagars fiskande och experimenterande:

Tillverkade egna vikter av delrin/acetal (polyoximetylen). Detta fungerar bra, särskilt och man kan få till blanka slitytor. Vikterna slets dock fortfarande relativt snabbt.

Då kunde, som jag ser det, två anledningar till slitaget finnas kvar. Saltet eller bromsbanan i sig. Även om min mor alltid sagt att jag är speciell tror jag inte att det går att göra något åt salthalten i Skagerrak.

Kvarstår själva bromsbanan således. Tittar man noga så är den ganska rå. Har tidigare polerat den försiktigt med autosol. Nu slipade jag istället med fint (2500) papper till de värsta ojämnheterna var borta. Problemet verkar nu vara löst.

Är, av flera skäl, övertygad och att man ska ha försiktigt oljad bana (vilket näst intill verkar vara konsensus här) även om det skulle stå något annat i Napp och nytt från 70-talet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Haha. Du är för skön Gösta. Vet inte om du medvetet blandar ihop de olika bromsarna. Mag/mek? Den mekaniska kastbromsen som så många kallar den använder jag endast till att centrera spolen med. Ett litet litet glapp i sidled vill jag ha. Varken mer eller mindre.

Jag använder dessvärre mina 2500:or rätt sparsamt numera men så länge jag gjorde det mer frekvent så hade jag inte heller några bekymmer med skitiga bromsbanor, Däremot ett gäng borttappade bromsklutchar blev det. De små jävlarna sitter ju inte fast på sina pinnar
                  Nejdå Mankan, jag blandar inte ihop... Vad jag menar är att magnetbromsen är så kass att jag måste använda den mekaniska bromsen trots en vältränad tumme! Mekbromsen använder jag på andra rullar precis som du endast för att centrera spolen...
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Karl-Johan Visa inlägg
                    Hej igen,

Efter ett par dagars fiskande och experimenterande:

Tillverkade egna vikter av delrin/acetal (polyoximetylen). Detta fungerar bra, särskilt och man kan få till blanka slitytor. Vikterna slets dock fortfarande relativt snabbt.

Då kunde, som jag ser det, två anledningar till slitaget finnas kvar. Saltet eller bromsbanan i sig. Även om min mor alltid sagt att jag är speciell tror jag inte att det går att göra något åt salthalten i Skagerrak.

Kvarstår själva bromsbanan således. Tittar man noga så är den ganska rå. Har tidigare polerat den försiktigt med autosol. Nu slipade jag istället med fint (2500) papper till de värsta ojämnheterna var borta. Problemet verkar nu vara löst.

Är, av flera skäl, övertygad och att man ska ha försiktigt oljad bana (vilket näst intill verkar vara konsensus här) även om det skulle stå något annat i Napp och nytt från 70-talet.
                    Nu hade jag i och för sig slutat läsa Napp o Nytt på 70-talet... Men oaktat det har jag aldrig oljat bromsbanan på någon rulle. Kanske bara något för dem som kör i saltvatten...?
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Hej Gösta,

Så kan det vara. Men en tanke är att sötvatten, liksom olja, är ett smörjmedel som kommer att påverka friktionen i bromsen - eftersom oljan stannar kvar bättre och är där från början kommer bromsen att vara mer förutsägbar.

Kostar inte mycket att prova

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist