Ursprungligen postat av Karl-Johan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Centrifugalbroms ambassadeur 2500c
Collapse
X
-
Hej
Det är ett bekant problem, speciellt på trimmade rullar
Jag har samma problem men brukar kunna fiska 2-3 dagar innan det verkligen spelar roll för kastlängd och skatbon
Jag fiskar i Stockholms skärgård, dvs inte speciellt salt vatten
Tidigare lösta jag det hela med rengöring numera kör jag med den magnetbroms som japan tackle säljer
Mina rullar används i stort sett bara till havsöringsfiske (12-25g) där funkar magnetbromsen utmärkt för mig
Lycka till!
Kommentera
-
Jag har faktiskt inte provat magnetbromsen som går att köpa till 1500/2500. Däremot har jag enbart bra erfarenhet från mag från andra rullar. Jag tycker faktiskt att de oftast är bättre än C då de tillåter en högre initial hastighet. Däremot är de oftast sämre vid pitchning. Alla bäst är de i Daiwas Z mag. En lurig konstruktion där magneterna påverkas av en centrifugalkraft som gör att bromsen är nästan noll vid pitchning.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggNejdå Mankan, jag blandar inte ihop... Vad jag menar är att magnetbromsen är så kass att jag måste använda den mekaniska bromsen trots en vältränad tumme! Mekbromsen använder jag på andra rullar precis som du endast för att centrera spolen...
Skit fiske!
Gösta"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Mina rullar ÄR trimmade, keramhybrider som spollager, extra lager, eller ventilgummi, i vänstergaveln, dubbellagrat mellandrev och evighetsskruv, lättad linförare med keramisk knivbult. Den i avataren har också UT-spole. Ändå inget problem vid så gott som daglig användning. Har båten vid bryggan 20-30 meter från stugan så det blir många både korta och långa turer - men i sötvatten...Ursprungligen postat av Smolt Visa inläggHej
Det är ett bekant problem, speciellt på trimmade rullar
Jag har samma problem men brukar kunna fiska 2-3 dagar innan det verkligen spelar roll för kastlängd och skatbon
Jag fiskar i Stockholms skärgård, dvs inte speciellt salt vatten
Tidigare lösta jag det hela med rengöring numera kör jag med den magnetbroms som japan tackle säljer
Mina rullar används i stort sett bara till havsöringsfiske (12-25g) där funkar magnetbromsen utmärkt för mig
Lycka till!
Skit fiske
Gösta
Kommentera
-
Min 2601'a är åxå nerlusad med trim. Har aldrig haft nått problem med bromsar eller nått annat.
Jag är nog lite trög i huvet men skulle fiske i saltvatten lösa upp bromsplupparna till en tjärliknande massa??
Jag fiskar nästan bara i Östersjön, det går väl som sötvatten antar jag.
Skitfiske
Kommentera
-
Nej!Ursprungligen postat av Birger Jarl Visa inläggPassar Japantackels magnetbroms på orginalspolen?
Passar bara till avails trimspolar.
Men det borde inte vara alltför svårt att tillverka en magnetbroms själv.
Kommentera
-
Intressant!Ursprungligen postat av stol69 Visa inläggJag har en magnetbroms som satt på originalspolen när jag köpte min rulle, begagnad.
Så det måste finnas nån broms därute någonstans till originalspolen.......
Kan du lägga upp en bild på magnetbromsen
Kommentera
-
.
Aj fan den sitter alltså inklämd där bromspluttarna jobbar i vanliga fall.
Sitter på vevsidans gavel. Hoppas ni fattar. Sitter 1st magnet på bilden, har 3st till.
Jag har aldrig testat bromsen, det blir liksom inte av då rullen är så sjukt bra som den är.
Var till Uffe (Reelman) Eriksson när jag köpt rullen. Montera bort skiten sa han inte men det var det han menade. Han hade inte sett en sån broms förut. Så inte så vanlig antar jag.
Nån som sitter på info om denna broms får gärna höra sv sig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 633 visningar