Jigga gös, behöver spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gös, behöver spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har själv funderat på Bushwacker 7’6 upp till 32g för jiggning efter gös och abborre. Antagligen kikar ingen på dessa spön då det är ”vanliga” spön...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Nätta Shigeki trivs nog med en lätt 2500. Daiwa Prorex XR 8 fot gifter sig nog väl med en LT rulle t ex Fuego eller den tyngre Prorexrullen?
      Det har du nog rätt i, min Stradic får sitta kvar på Shigeki spöt, gillar den combon.
      När du säger Fuego eller tyngre Prorex rullen, räcker väl ändå med 2500 varianten eller ska man fundera på en större modell tro?

Kommentera

Jag tog en 4000 till mitt prorex

Kommentera

Ursprungligen postat av inteenaning Visa inlägg
          Det har du nog rätt i, min Stradic får sitta kvar på Shigeki spöt, gillar den combon.
          När du säger Fuego eller tyngre Prorex rullen, räcker väl ändå med 2500 varianten eller ska man fundera på en större modell tro?
          Tja jag körde min Stradic Ci4 2500 med 0,20 flätlina ett par säsonger på mitt gäddflugehaspelspö 8' 20-50g och kände mig aldrig "oklädd" storleksmässigt, dock lite för lätt på det spöt för att balansera väl. Prorex XR spön är lätta och ganska nätta, så om gös så 2500 storlek, om främst gädda så kanske 4000 (Shimanospråk).

Styrkan i en 4000 "behöver" man inte till ett nätt, kort 20-60g spö anser jag men den kan balansera bättre och ger större spoldiameter vilket kan vara bra till lite grövre lina...

Nya Stradic Ci4 känns inte som förr har jag läst och den saknar backspärrsspak så jag skulle pröva att hänga på nya Fuego FGLT2500D-XH eller en FGLT3000D-C (6,2:1 resp 5,3:1) och se hur det balanserar.
          Senast ändrad av anteman; 2018-03-27, 20:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tja jag körde min Stradic Ci4 2500 med 0,20 flätlina ett par säsonger på mitt gäddflugehaspelspö 8' 20-50g och kände mig aldrig "oklädd" storleksmässigt, dock lite för lätt på det spöt för att balansera väl. Prorex XR spön är lätta och ganska nätta, så om gös så 2500 storlek, om främst gädda så kanske 4000 (Shimanospråk).

Styrkan i en 4000 "behöver" man inte till ett nätt, kort 20-60g spö anser jag men den kan balansera bättre och ger större spoldiameter vilket kan vara bra till lite grövre lina... Nya Stradic Ci4 känns inte som förr har jag läst och den saknar backspärrsspak så jag skulle pröva att hänga på nya Fuego FGLT2500D-XH eller en FGLT3000D-C (6,2:1 resp 5,3:1)
            Balansen är ju viktig trots allt och är nöjd med den nuvarande kombinationen jag har så den får vara orörd då kanske
            Är inte helt säker på att det blir ett Prorex ännu, mera att jag vill ha något liknande som är lite kraftigare än det jag har, men de rullar du nämner kan ju ändå vara aktuella, dom verkar trevliga
            Om man inte ska välja ett Prorex XR 20-60g vad ska man annars kika på?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 846 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04