Spinnspö gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö gädda

Hej,
    Är på jakt efter ett spinnspö för gädda.
    Drag jag använder är utö/atom 35g-55g upp till Westins jätte 47g, bomber-wobbler, zalt-wobbler 35g etc.
    Alltså inga tunga tailar/gummibeten då 90% av mina fångster består av gäddor mellan 1-4 kg.
    Således är jag på jakt efter ett lite lättare spinnspö men som ändå ska klara av att fighta större gäddor.
    Fisket kommer främst bedrivas från båt.
    Spöet ska kombineras med en Curado 200i
    Några spön jag funderar på:
    - Savage gear butch light 8.6 fot 30-80 g
    - Shimano Beastmaster -50g 9 fot
    - Shimano Yasei pike red 20-60 g 8,2 fot

Fler kandidater som jag missat?

Funderingar:
    - Är spö med kastvikt upp till 50 g för klent betraktat att jag endast fiskar med ovanstående drag?
    - Jag vill ha så mycket känsla som möjligt, d.v.s en progressiv klinga är att föredrag?
    - Vill absolut inte att spöet ska kännas "påkigt"/Kvastskaft" är rädd att spö upp till 80g kan kännas för kraftigt för mindre gäddor?
    ?
    Återkom gärna med synpunkter, kanske tänker jag fel angående kastvikter och "påkighet"?

Måste det ligga runt 8 fot eller längre?
    Om du kan tänkte dig något kortare än 8" så kan jag tipsa om https://www.fiskeutrustning-online.s...on-14157p.html
    detta vågar jag lova att du inte blir besviken på och även gäddor i 2-3kgs klassen blir kul.
    Räds inte för den uppgivna kastvikten för du kan med lätthet kasta 70-80g. Skulle säga att 20-80 är mer korrekt
    Senast ändrad av stahre87; 2017-09-26, 09:50.

Kommentera

Shimano Beastmaster hade jag valt bort av dessa , tycker den är för mjuk som gäddspö , en speedmaster är ett bättre alternativ .

Sen har Daiwa Prorex spöna blivit hyllade som lättare gäddspön , finns en tråd om dessa spön .

Kommentera

Jag är nöjd med mitt 8'6" SG Butch 30-80g (överklassat 25-70g stämmer bättre) trivs med den längden i min båt och de vikter du nämner. Har också ett Daiwa TD 752 (7',5") som klarar samma vikter men det vilar numera.

8' funkar det med, har sen tidigare ett ABU Vendetta 8' 30-60g men det tycker jag är för mjukt eller snarare för djupt i aktionen och klarar inte 60g med något tryck i kasten. (Fast jag kör, maxar lite tyngre beten än du)

Ett max 50g spö kan bli nog ofta bli lite klent om du regelmässigt kör 45-55g, gå hellre på ett som maxar på 60-70 (eller 80 om överklassat som mitt SG) så har du mer pulver om en större hugger...
        Senast ändrad av anteman; 2017-09-26, 10:44.

Kommentera

Tack för svar! Hur upplever du klingan i SG butch? Känslig? Hur är SG Butch 30-80g spöet att drilla 1-3kg gäddor med?

Kommentera

Ett av mina favoritspö är mitt gamla Veritas 8,2 -100g
            På detta kan du köra med din Curado och det kommer funka klockrent
            Tror spöt ligger på dryga tusenlappen idag

https://www.xxl.se/abu-garcia-verita...FRGAGQodVhIHHQ

På bilden ser det ut som ett haspel men står att det är Spinn
            Senast ändrad av Classe69; 2017-09-26, 10:35.
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag hade kollat efter rst/lf tailchaser light eller suncaster 8. Det första e 7.4' o klassat 14-45g men kastar 55 utan några som helst problem. Har ett själv till lättare gäddspinn o är helnöjd. Det sistnämnda är 8' o klassat 15-50g,även de ett kanonspö. Tro de säljs för 499:- just nu. Så ett bättre spö för de pengarna får du inte. Tailchaser spöt kostar runt 1200:- o även de e svårslaget i den prisklassen.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av konungen87 Visa inlägg
                Tack för svar! Hur upplever du klingan i SG butch? Känslig? Hur är SG Butch 30-80g spöet att drilla 1-3kg gäddor med?
                Svårt att beskriva klingor tycker jag, hyfsat snabbt, ngt mjukare topp än mitt TD 752, har väl delvis med längden att göra, vilket gör att den laddar lite lättare beten något bättre men det finns ändå pulver en bit ned, långt ifrån en påk dock. Inte optimalt för 1-3 kg men tillräckligt och givet de kastvikter jag kör så behövs det.

Har inte prövat men många med jimmy85 verkar nöjda med rst/lf tailchaser light eller suncaster 8... har nog inte läst någon missnöjd med egenskaperna men kanske utförandet, ingen wowkänsla över utseendet.

Det senare låter prisvärt och har nog lite kortare bakhandtag än mitt Butch 8'6" om man gillar det, kan nog räcka bra på en 8- fotare i vart fall.
                Senast ändrad av anteman; 2017-09-26, 14:51.

Kommentera

Är snabb aktion eller långsam aktion att föredra om man vill ha så mycket känsla förmedlad vid hugg/drillning? Förmedlas fiskens hugg samt rusningar mer med ett spö med långsam aktion eller snabb aktion?

Kommentera

Snabb action gör ju att man får bättre kontakt med betet o man känner vad som händer i andra änden på linan. Men till gäddfiske föredrar jag medium lr långsam då det underlättar vid drillning av fisken då flätlinan är helt stum. För va ju spöna ofta väldigt styva,men då användes i huvudsak nylonlina som i sin tur flexade.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04