Nybörjarkit för barn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarkit för barn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarkit för barn

Hej.
    Vad för kit finns det för barn. 6 och 7 år gamla?
    När kan man börja med haspel? Det ska ju helst även vara rosa spön.
    Det finns ju en del på marknaden men inbillar mig att det mesta är skräp.
    Det är inte frågan om något exklusivt men 400 per set bör man kunna få något för. Fianns lite
    okuma på ebay men finns det något ok set o sverige. ÖoB och liknade svar är ej önskvärda.
    Kaslad rulle med en knapp är väl också helt ok men hittar inga vettiga.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Min erfarenhet (4, nu alla vuxna, barn) är att man bör undvika det där med kast till en början. Kast är lika med trassel och en unge tycker snart att det är långtråkigt att sitta och titta när pappa reder ut linhärvor (särkilt om pappa själv tappar tålamodet). Mete (med toppknuten lina) är en variant. Vill man skojsa till det med rulle så är haspel bäst. Jag skulle köpa ett sådant där isfiskeset som man får för några få hundringar med ett spö strax under metern. Det går att kasta med sådana grejor men från båt eller brygga funkar det suveränt med jigg. Ungarna tycker dessutom att jiggar är kul (ser ju ut ungefär som smågodis).

Vad gäller själva fisket är abborre och strömming det som funkar bäst. Nästan garanterat napp och inte större fiskar än att barnen klarar av dem och inte blir traumatiserade när de kommer upp i båten. Dessutom goda att äta (om man nu är inne på den linjen).

Det viktigaste tipset är att, åtminstone de första gångerna, lämna sitt eget spö hemma eller i bilen och ägna sig 100% åt att vara ghillie åt barnet/barnen. Det är, för övrigt, nästan roligare att fiska genom dem än att fiska själv. När barnet fått ordning på prylarna kan man börja fiska litet själv när man är ute tillsammans men man måste (inte minst av säkerhetsskäl) hela tiden ha uppmärksamheten mer på barnet än på något annat.

Nu hinner jag inte skriva mer. Måste lägga matsäck för jag och yngsta grabben (nu 27 och ivrig sportfiskare) ska ut och se om det är något som vill nappa!

Kommentera

Inte rosa men vad jag förstått bra nybörjarsaker

Kommentera

Köp inte något billigt skräp typ Fladen, been there done that... Kolla om du har någon butik i närheten som kör Sportfiskarnas "börja fiska", då får du ett dugligt kit. Min femåring fiskar med haspel och det är inga som helst problem, lite övning men det klickar snabbt för barn.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam id quam a velit molestie sodales. Nulla porta malesuada dui, eget laoreet justo rutrum non.

Annars är det väl bara att kolla runt på de stora webbshopparna på haspel- och inkapslade kit, men köp inte det billigaste. Jag har testat fladen och abus billigaste set, allihopa lämnades snabbt tillbaka eller reklamerades.

Kommentera

Okuma har väl nått set som heter pink eller nått liknande. Spöt är fan rätt shysst. Tagit grädkarp på över 4kg på ett sånt utan problem.

Bör gå att hitta billigare än så.

Kommentera

Min erfarenhet (4, nu alla vuxna, barn) är att man bör undvika det där med kast till en början. Kast är lika med trassel och en unge tycker snart att det är långtråkigt att sitta och titta när pappa reder ut linhärvor (särkilt om pappa själv tappar tålamodet). Mete (med toppknuten lina) är en variant. Vill man skojsa till det med rulle så är haspel bäst. Jag skulle köpa ett sådant där isfiskeset som man får för några få hundringar med ett spö strax under metern. Det går att kasta med sådana grejor men från båt eller brygga funkar det suveränt med jigg. Ungarna tycker dessutom att jiggar är kul (ser ju ut ungefär som smågodis).

Vad gäller själva fisket är abborre och strömming det som funkar bäst. Nästan garanterat napp och inte större fiskar än att barnen klarar av dem och inte blir traumatiserade när de kommer upp i båten. Dessutom goda att äta (om man nu är inne på den linjen).

Det viktigaste tipset är att, åtminstone de första gångerna, lämna sitt eget spö hemma eller i bilen och ägna sig 100% åt att vara ghillie åt barnet/barnen. Det är, för övrigt, nästan roligare att fiska genom dem än att fiska själv. När barnet fått ordning på prylarna kan man börja fiska litet själv när man är ute tillsammans men man måste (inte minst av säkerhetsskäl) hela tiden ha uppmärksamheten mer på barnet än på något annat.

Nu hinner jag inte skriva mer. Måste lägga matsäck för jag och yngsta grabben (nu 27 och ivrig sportfiskare) ska ut och se om det är något som vill nappa!

Kommentera

https://www.ofc.nu/fiskeutrustning/o...t-71fot-5-20gr lite över 400 men här får du ett fint, rosa set som inte bara är skräp. 7' kanske är för långt däremot?

Kommentera

Inkapslade silvercast/phantom finns i olika storlekar. Spö 4'-6'. Rulle 80-100. Mina pojkar fiskade med det från 3-5-årsåldern. Jag minns inga trassel. Första sommaren fick de kasta utan krokar och bara trolla med krokar på dragen. Jag hade inget eget spö utan guidade och hade koll på säkerheten. Kastsektorn är inte jättesmal i början.

Största grabben växlade gradvis till haspel mellan 5,5 och 6,5 års ålder. Lillebror började vägra inkapslad precis när han fyllde 5. Då hade han precis fått ett nytt set goldcast 7' (får ligga tills lillasyster ska fiska). Dilemmat är att de behöver bra/krångelfria rullar men vill byta fort om de får provsmaka haspel. Ibörjan är det säkrast att kasta från land så att ingen finns i närheten. Udde med gott om plats och fritt vatten runt om.

Först handlar det mycket om att öva på att kasta. Kastade massor på land första året. Jag fick vara fisk som skulle hugga och sedan drillas. Stora fångsterna togs fortfarande på abborrmete med mask från brygga med massa småabborre under. Kasta var i början mest en lekfull omväxling till metet.

Det är kul att få egna saker. Jag hade inga gamla inkapslade som höll måttet, men när de bytte till haspel fick de ha mina gamla bra grejer som blivit liggande. robusta och hade bra linuppläggning. Typ super GT och liknande. Äldsta sonen fick idag i sjuårspresent sitt första nyinköpta haspelspö, Shimano Beastmaster EX 7' 7-22g. Kollade på rullar också, men skulle en ny slå det som låg liggande hemma blev det dyrt. Det fick bli min gamla Sahara 1000 gte med 0,23/0,25 nylon så länge. Idag är han fiskekompis snarare än nybörjare när vi fiskar. Det han behöver hjälp med skulle en ovan vuxen definitivt också behöva hjälp med.

Kommentera

Hade köpt något billigt haspelset till att börja med. Fastnar dom för fisket så kan man ju köpa bättre prylar längre fram
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för stort engagemang.
                    Allt ang hur man fiskar har jag koll på. Vi började förra sommaren. Jag är egentligen obotlig flugfiskare men köpte oss en ok haspelset. Ett fyrdelat haspel med okuma rulle.
                    Vi har en promenda på 700 meter där vi fiskar lite abborre och rastar dockorna.
                    Det pedagogiska kan kan.
                    Tanken är att vi ska börja med Tenkara för att på så sätt komma in på flugfisket. Men några flugfiskevatten finns inte i dom här trakterna.
                    Jag tycker dom borde fixa haspel till nästa sommar.
                    Min känsla att det finns bra inkapslade rullar är inte så stor. Dock är färgen viktig.
                    Pink lady är väl det som känns mest ok och priset är ok. Under 500 spänn känns som man lika gärna kan slänga dom pengarna direkt i sjön men.från 500 och uppåt finns det ok saker.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 091 visningar
                    0 gillar