Spinnset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Brook,
    Om du bara ligger runt 40-100g så skulle jag titta på Westins Powercast-T 8'6" -130g som är överklassat men ska klara 100g och fått överlag mkt fina omdömen här på FS. Har själv två andra modeller till olika fisken. Funnits ett tag så du kan hitta begagnade till mkt bra pris. Kolla även länken jag gav här ovan.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Brook,
      Om du bara ligger runt 40-100g så skulle jag titta på Westins Powercast-T 8'6" -130g som är överklassat men ska klara 100g och fått överlag mkt fina omdömen här på FS. Har själv två andra modeller till olika fisken. Funnits ett tag så du kan hitta begagnade till mkt bra pris. Kolla även länken jag gav här ovan.

Ett helt nytt är ju inte dyrt heller kan definitivt rekommendera detta för den pengen. Mycket mer spö än Sz Signature, enligt mig.

Kommentera

Ja det spöt verkade ju väldigt intressant! Så det lutar åt det hållet!
        Men åter till rullar. Jag bor på västkusten och det händer ju under sommaren att jag drar lite makrill igen och då har vi saltvattnet. Skulle coastal då vara mycket bättre i just slitage fråga än Tatula 200??

Kommentera

Ursprungligen postat av Brook Visa inlägg
          Ja det spöt verkade ju väldigt intressant! Så det lutar åt det hållet!
          Men åter till rullar. Jag bor på västkusten och det händer ju under sommaren att jag drar lite makrill igen och då har vi saltvattnet. Skulle coastal då vara mycket bättre i just slitage fråga än Tatula 200??
          Den är bättre men inte mkt , Coastal är samma rulle som Tatula med några fler lager som tål saltvatten bättre .
          I praktiken skulle jag vilja påstå att dom är lika bra så länge man sköljer av dom & smörjer dom ordentligt efter man har fiskat i saltvatten .
          Har själv använt mina tatulor i Rugen utan att saltvattnet har påverkat rullarna , men då sköljde jag av dom efter varje pass .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Den är bättre men inte mkt , Coastal är samma rulle som Tatula med några fler lager som tål saltvatten bättre .
            I praktiken skulle jag vilja påstå att dom är lika bra så länge man sköljer av dom & smörjer dom ordentligt efter man har fiskat i saltvatten .
            Har själv använt mina tatulor i Rugen utan att saltvattnet har påverkat rullarna , men då sköljde jag av dom efter varje pass .
            Okej! Svårt det här När du sköljer menar du att du plockar isär allting eller bara ytligt? Vad är att föredra, HS eller LS?

Kommentera

Ursprungligen postat av Brook Visa inlägg
              Okej! Svårt det här När du sköljer menar du att du plockar isär allting eller bara ytligt? Vad är att föredra, HS eller LS?
              Det handlar om vad du tycker är värst.

1. Veva som en tok för att få hem betet snabbt
              2. Veva toksakta för att få hem betet sakta

Jag tycker 1 är värst och vevar hellre riktigt sakta när jag ska få hem betet sakta än att veva som en speedad iller när jag ska få hem betet snabbt.

En snabbare rulle passar bättre till det mesta enligt mig. Men ofta så blir ju rullen starkare med en lägre utväxling.

Skölja rullen gör man ytligt. Iaf jag.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

I mina ögon är betydelsen av utväxlingen betydligt överdriven. Jag fiskar med allt från 4,8:1 till 6,0:1 och enda skillnaden jag upplever i praktiken är att min Ambassadeur 1500 C med sin sedan i våras nya utväxling 6,0:1 besparar mig något enstaka vevtag per jiggryck... Och att 5,3:1 skulle vara för lite till jerkfiske ser jag som ren bullshit. Det handlar mest om vana och även en del om teknik...
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  I mina ögon är betydelsen av utväxlingen betydligt överdriven. Jag fiskar med allt från 4,8:1 till 6,0:1 och enda skillnaden jag upplever i praktiken är att min Ambassadeur 1500 C med sin sedan i våras nya utväxling 6,0:1 besparar mig något enstaka vevtag per jiggryck... Och att 5,3:1 skulle vara för lite till jerkfiske ser jag som ren bullshit. Det handlar mest om vana och även en del om teknik...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Håller med dig om vana och teknik.
                  Började jerka med en 5600 5.3 och det gick rätt bra. Men när jag kört med en 7.3 så insåg jag att jag föredrog det så mycket så jag helt enkelt inte kunde förstå varför jag tidigare klarat av 5.3.
                  Visst går det och man kan vänja sig vid det. Men varför göra det när man kan låta bli och köra med de saker man föredrar.

Vet att du använder en lägre utväxling på rullen och det är ju inget fel med det, det är ju rätt för dig.
                  Själv hade jag föredragit 8.1 för jerk men 7.1 får duga nu då det är vad jag har på min lilla beast.

När det gäller jiggfiske på botten kan jag konstatera att fisket blir lugnare och mycket trevligare när man har en rulle som är, håll I dig nu, 9.1 och tar hem 102cm lina
                  Lyfta spöt, ett vev tag, chilla. Så jävla fint

Går ju självklart lika bra med en 6.3 och två vevtag, men jag är väl lat.

Inte riktat till dig nu Gösta/Stefan... ..

I mina ögon är behovet av högprofil överdrivet.
                  De tål kanske mer stryk och kan misshandlas på ett helt annat sätt. Men varför inte använda rullen på ett vettigt sätt?
                  Jag har aldrig haft ihjäl en rulle, mer än en Mörrum ZX3600... Men den kan vi nog inte räkna in som låg eller högprofil.

Vad vill jag ha sagt?
                  Köp det som passar dig, ditt fiske och din plånbok och använd det vettigt så kommer det fungera.

Kommentera

När det gäller Tatula 200HD så är det en grymt trevlig rulle som lätt hanterar 100gr.
                    Hade inte tyngre än 100gr då men det hanterade den utan problem!

Mellan beast och Tatula hade jag valt Tatula. Men beror mest på veven, båda är nog riktigt bra.
                    Köper du någon av dem så kommer du bli nöjd.

Har en av varje och kan sälja om du är sugen.

Prorex som är något billigare, 200 modellen då, är nog väldigt bra med. Men med tanke på priset så känns det dumt att snåla

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                      När det gäller Tatula 200HD så är det en grymt trevlig rulle som lätt hanterar 100gr.
                      Hade inte tyngre än 100gr då men det hanterade den utan problem!

Mellan beast och Tatula hade jag valt Tatula. Men beror mest på veven, båda är nog riktigt bra.
                      Köper du någon av dem så kommer du bli nöjd.

Har en av varje och kan sälja om du är sugen.

Prorex som är något billigare, 200 modellen då, är nog väldigt bra med. Men med tanke på priset så känns det dumt att snåla
                      Köpte tatula av han som hade på annons, och det westin spöt så tack alla som har bidragit och hjälpt till! LÄngtar så tills nästa vecka då allt kommer!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13