val av abborre spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av abborre spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• val av abborre spinnspö

Står i valet o kvalet av ett Abborrespinnspö till multirulle, Jag kör mest med 7-20 grams jiggar och ville ha minst 7 fot. Dom ja kollat på är

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...1-g-2-sec.html "bör funka till jigga antar ja"

kom gärna med mer tips och erfarenheter vad ni kör med och gillar.

Villain är ett trevligt spö tycker jag efter att ha testat kompisens några ggr. Dom andra har jag inte testat.

Sen finns ju savage gear finesse oxå. Fiskade mycke med deras modell upp till 18g. De va ett lätt o väldigt rappt spö som man kunde kasta långt med. Riktigt kul o fiska med då man kände precis allt som hände i andra änden av linan. Fast dom är iofs bara 6.8 lr om de va 6.9'. Fast 7.5-10cm lär väl inte göra nån större skillnad.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Daiwa ags 10-30g?

Kommentera

St Croix Avid X https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...g-axc70mf.html

Har haft det själv , när jag köpte det så tittade jag på spöna du har listat , tycker St Croix är bättre på alla punkter om man jämnför mot dom andra .
        Ett mkt lätt spö (100gr) , massor med ryggrad , otroligt känsligt så man känner allt i spöt . Något underklassad klarar kastvikterna som önskas galant .

Kommentera

Vikten 7-20gr är med skallen vikt?

Perception är relativt gungingt och saknar den styrkan som andra snabbare spön har.
          Men samtidigt är det bättre på att kasta 5gr än de styvfar spöna som är klassade på samma vikt.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag brukar mest köra med Shimano Beastmaster (Shimano Navi 2500) och ABU Villain (Shimano Stradic Ci4+ 2500) för abborrfisket, medan brorsan och en annan polare båda kör med SG Finesse (som jimmy85 nämnde). Villain och Beastmaster har en starkare rygg än Finesse. Alla spön du har listat klarar garanterat av fisket du vill bedriva, så det kommer väl ned till vilken känsla du söker.

Av de spön du har listat skulle jag nog passa på W3 från Westin, då det är anpassat för Carolina- och Texas-riggar mer än för traditionellt jiggfiske.
            - En dålig dags fiske slår den bästa dagen på kontoret

Kommentera

Skall du bara jigga?

Jag fick just Perception och W3 T&C som rekomendation på spön som inte är så väldigt toppiga och därmed lite mer allround. Annars finns ju Shigekin kvar som spinn.

Jag har haspeln och älskart. Lite kortare (6´9?) än du önskade men jäklar vilken klinga för abborrjigg! Om det inte varit så anskrämligt fult så hade det varit det helt optimala abborrspöt, IMHO.

Kommentera

W3 T&C testades av Fiskefeber, nä Magazinefisheco var det nog... med gott betyg för pengarna, inte bäst men prisvärt och riktigt trevligt att drilla med.Tror inte det sa något om att spöt var ett specialspö även om namnet antyder det, utan mer av ett allroundspö. Har inte kastat med det men det "kändes trevligt i butik" vad det nu betyder... Fast de andra spöna är nog vassare, dyrare som de är med bättre material...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  St Croix Avid X https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...g-axc70mf.html

Har haft det själv , när jag köpte det så tittade jag på spöna du har listat , tycker St Croix är bättre på alla punkter om man jämnför mot dom andra .
                  Ett mkt lätt spö (100gr) , massor med ryggrad , otroligt känsligt så man känner allt i spöt . Något underklassad klarar kastvikterna som önskas galant .
                  Det st croix avid hade ja totalt glömt, som du säger vill ja ha mycket ryggrad så detta st croix är perfekt om det klarar lite över sin kastvikt

EDIT: såg att det va en hel klinga dvs odelat eller missuppfattar jag?
                  Senast ändrad av _Ekman_; 2017-11-10, 19:08.

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    Skall du bara jigga?

Jag fick just Perception och W3 T&C som rekomendation på spön som inte är så väldigt toppiga och därmed lite mer allround. Annars finns ju Shigekin kvar som spinn.

Jag har haspeln och älskart. Lite kortare (6´9?) än du önskade men jäklar vilken klinga för abborrjigg! Om det inte varit så anskrämligt fult så hade det varit det helt optimala abborrspöt, IMHO.
                    med detta är det tänkt jigga till 90%, Nån westin babybite eller liten crank kanske det blir,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 889 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13