Tips spö och rulle kombination - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips spö och rulle kombination

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips spö och rulle kombination

Köpte precis ett abu garcia 8,6 fots volatile 70g-250g
    har sedan tidigare ett SVARTZONKER BLACK "MCRUBBER & TAILS 40g-150g

Saken är att jag bara har en rulle dawia lexa 300hl som just nu sitter på Svartzonker spöt

Min fråga är om jag vad ska jag köpa för rulle ? och till vilket spö ? Otroligt nöjd med min dawia lexa men frågan är om den orkar
    med alla tunga beten som ska kastas med volatie spöt ?

Den orkar!

Köp en ny rulle om du vill, det är inte fel. Men behövs inte.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Om jag skulle köpa en rulle vad skulle jag köpa eller till vilket spö

Kommentera

En Amba JB passar perfekt till ditt nya spö!!!

Kommentera

En till lexa skulle ju inte vara fel då dom verkar riktigt robusta om än rätt råa i gången, i allmänhet om du skall fiska stora beten så välj en rulle med så låg utväxling som möjligt. Mitt personliga val skulle varit en calcutta 401D(301d har för hög utväxling för att vara bekväm vid lite större beten) då den är silkeslen och med sina 5.1:1 i utväxling även vevar hem beten upp mot ett halvkilo med lillfingret vilket är skönt om man ska stå och fiska dessa beten en hel dag.

Dock så ska man vara medveten om att calcutta D har en förkärlek för rasade lager. Jag byter mina lager varje år i denna rulle då dom helt enkelt slits ut efter ett år för mig i mitt fiske. Då fiskar jag enormt mycket, upp mot 70-80 pass per år förmodligen och med stora beten och tar inte hand om rullarna sådär värst mycket vilket självklart bidrar.

Om det är en rulle för tunga beten bör du inte välja en amba JB. Den orkar helt enkelt inte levera den kraft som behövs med tunga beten, se även tråden om krokningsproblem för övrig problematik med dessa rullar och dess bromssystem. JB:n lämpas sig bättre för lättare-medeltunga beten. Den håller dock bra, det enda jag behövde byta på dessa rullar när jag använde dom var nållager.
          Senast ändrad av henrikj; 2017-11-25, 13:44.

Kommentera

Ska du kasta 70g eller 250g primärt är ju frågan?

Kommentera

Hakar på frågestunden då jag köpt en lexa 300 . Har vunnit ett spö , men har svårt å välja men lutar åt att välja ett ILLEX Blue Shadow Baitcast 250 XXH The Wild Dog .Lure Max 180-200gr. 8.2 fot. Är Spöet "överdimensioenrat" till Lexan 300 ???
              sök bävern och hitta gäddan

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                En till lexa skulle ju inte vara fel då dom verkar riktigt robusta om än rätt råa i gången, i allmänhet om du skall fiska stora beten så välj en rulle med så låg utväxling som möjligt. Mitt personliga val skulle varit en calcutta 401D(301d har för hög utväxling för att vara bekväm vid lite större beten) då den är silkeslen och med sina 5.1:1 i utväxling även vevar hem beten upp mot ett halvkilo med lillfingret vilket är skönt om man ska stå och fiska dessa beten en hel dag.

Dock så ska man vara medveten om att calcutta D har en förkärlek för rasade lager. Jag byter mina lager varje år i denna rulle då dom helt enkelt slits ut efter ett år för mig i mitt fiske. Då fiskar jag enormt mycket, upp mot 70-80 pass per år förmodligen och med stora beten och tar inte hand om rullarna sådär värst mycket vilket självklart bidrar.

Om det är en rulle för tunga beten bör du inte välja en amba JB. Den orkar helt enkelt inte levera den kraft som behövs med tunga beten, se även tråden om krokningsproblem för övrig problematik med dessa rullar och dess bromssystem. JB:n lämpas sig bättre för lättare-medeltunga beten. Den håller dock bra, det enda jag behövde byta på dessa rullar när jag använde dom var nållager.
                Vore kul att veta hur många JB du haft och fiskat med... Min har då inga problem med de vikterna. Det är väl snarare spöt som avgör...

Kommentera

mot det tyngre

Kommentera

Ambassadeur 5601 JB till volatile spöt ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04