Shimano Conquest 301, ”flingor” på vevgavel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Conquest 301, ”flingor” på vevgavel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Conquest 301, ”flingor” på vevgavel.

Hej,

Köpte nyligen en Shimano Calcutta Conquest 301 och vid närmare inspektion så upptäckte jag att det är som en skiftning på vevgaveln i materialet.

Svårt att förklara men trots att jag torkat rullen så ser det ut som ”salt flingor” i materialet. I samma område så ser det helt enkelt ut som att saltvatten torkat typ...

Click image for larger version

Name:	59953041-B3F7-47BD-AED1-E80E8C3C9A9F.jpg
Views:	1
Size:	956,8 KB
ID:	1854602

Click image for larger version

Name:	69B004FB-7601-49C5-A291-82F65BC26475.jpg
Views:	1
Size:	964,4 KB
ID:	1854603

Rullen är helt ny och endast tagen ur kartong.

Det är också stor skillnad beroende på hur ljuset ligger på rullen hur synligt det är.

Detta påverkar ju inte funktionen det minsta, men det ser inte så trevligt ut på en rulle med ord pris 6999:- och går nu efter blackfriday på ca 4499-4699:-

Ringde till butiken och dom meddelade att alla deras 301or hade samma ”märken” medans en 400 inte hade dessa.

Överväger att ändå returnera denna och vänta in en ny leverans/fråga annan butik om en ”fläck” fri.

Önskar nu tankar och synpunkter angående detta, någon som har en 201/301/401 conquest som har samma ”fläckar”?

Tack på förhand!

Simon

Har inte andra användare med samma rullar samma fel så hade jag krävt att få en utan skada.
    Annars kan du ta kontakt med en annan firma och se om deras har samma skador.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ser ut som att rullen polerats rätt dåligt efter fräsningen. Också rätt märkligt att det syns ordentliga streck efter maskinbearbetningen på en så dyr rulle.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Märkligt. Klart du ska skicka tillbaka den!

Kommentera

Min bil för 6000kr har också skavanker.
          Jag skulle inte godta deras förklaring utan kräva en ny som synas på plats

Kommentera

Om man tror på vad butiken säger, då har dom fått rullarna till ett bra pris, om ni förstår vad jag menar.
            Själv har jag två st av den senaste gen. och dom var perfekta ur kartogen. Reklamera mera eller be om "kompensation".

Tycker att jag sett liknande skönhetsfel i maskinfrästa och anodiserade rullgavlar och dessa sköhetsfel kan vara svårt att undvika ibland. Personligen skulle jag inte bry mig så mkt, utan jag hade behöll rullen och bett butiken om att skicka ett par extra beten lr nåt.

Häls //T

PS: Det är klart att fiskerullar man fiskar med och mkt , kommer att få repor och skavanker, fast då får man skylla sig själv.
            Senast ändrad av tonyex; 2017-11-30, 21:38.

Kommentera

Skulle Aldrig hänt med en Beast haha
              Nä, skämt och sido. Jag hade fan krävt en ny eller som tonyex säger, kompensation med bete eller annat godis
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Hör med butiken ifall du kan byta den mot en 401 och få tillbaka eventuell mellanskillnad (ifall 401 var billigare i fredags).
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Tack för era svar.

Butiken i fråga erbjöd sig direkt att skicka ut en ny rulle efter mitt samtal, dom återkom dock senare å meddelade att alla 301 såg likadana ut. Jag litar på att dom talar sanning i det här fallet. Han jag pratade med tittade på en 400 samtidigt som vi pratade och den hade inte samma "blesyr".

Jag har ju fortfarande ångerrätt så det är inga problem att häva köpet på så sätt, men hade ju helst fått en ny i perfect condition.

Stahre: ja den klassiska "Skulle du köpa en ny bil med en repa...?" passar ju lite in här.

tonyex: Ja det påverkar ju definitivt inte hur rullen fungerar. Absolut är jag beredd på att jag själv kommer orsaka diverse "dents" och repor övertid med användning.

Då detta inte verkar vara regel utan snarare ett undantag så överväger jag starkt att bruka min ångerrätt.

I slutändan så om jag returnerar denna har jag ju dock fuckat mig själv då jag avstod andra rullar under rean då jag lade ut för denna.
                  Det finns väl kanske chans på mellandags rea i och för sig.

Edit: Fisktutte, 401 är tyvärr slut där så det var ej möjligt! dom har nog 201 men den blir för liten för mig känner jag 300 är gränsfall på att vara lite liten nästan.

Kommentera

Hej,

Gjorde som dig och slog till på en likadan rulle.

Jag kan i vissa specifika vinklar manipulera fram skiftningar som påminner om dina. I princip helt omöjligt att se och hade du inte startat denna tråd hade jag nog aldrig upptäckt det!

Den sidan där det syns är ju galveln något välvd (skiftningarna finns på samma plats som på din rulle, ingen annanstans då motsatt sida är slät). Jag vet inte om 400/401 har likadana gavlar men jag får känslan att det beror på tillverkningen/formgivningen avaluminiumgaveln som gör att det finns tendens till dessa skiftningar. Rullen är ju inte lackad så det är klart att det syns om ytan inte är 100% jämn. Svårt att jämföra med andra delar av rullen då jag inte vet om delarna är tillverkade med samma metod och material.

Nu är detta inget som stör mig personligen utan jag är 100% nöjd. Men det skulle vara intressant att veta om det bara är denna batch som ser ut såhär eller om det är generellt för 300/301.

Borde finnas några fler som sitter på Conquest 300/301 på forumet som kan titta på sina ex?

Jag ska alla fall försöka köra skiten ur min rulle, den känns grymt fin!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 858 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04