Shimano tranx glappar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano tranx glappar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano tranx glappar?

Tjena! Köpte en tranx 301 idag, och upptäckte ett "glapp" i veven från att man drar den bakåt tills man får kontakt med själva invevningen, alltså att den inte riktigt har instant anti reverse i full mening. Ska det vara så, och om inte: går det att fixa det själv? Det var sidta exet i butiken, och det känns surt o skicka tillbaka den.

Mvh fredrik!

Min 401 HG har inget glapp. Är det ett demoexemplar du köpt? De brukar ju bli rätt misshandlade av alla kunder som torrvevar rullarna i butiken.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Det var nog ett demoex. Bör jag åka tillbaka med den? Lägger man lite tryck på veven i motsatt riktning så åker det ut nån millimeter lina. Känns faktiskt rätt budget att min okuma ceymar har en bättre iar än tranxen..

Kommentera

Noterade nu att om jag nitar åt bromsen så försvinner glappet. Är den löst ställd så glappar den igen...

Kommentera

Jag har några Shimano, ingen Tranx dock och ett litet glapp finns i dem. Om jag inte minns fel har jag läst på Tackletour att sånt kan förekomma, i vart fall på lite äldre modeller.

Kommentera

Jag kör alltid bromsen i botten när jag fiskar. Lossar på den när jag inte fiskar.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

När multirullar uppför sig så här är det ett tecken på att IAR-lagret inte funkar. En hårt åtdragen broms håller ju spolen vid invevning (ej i friläge vid kast) och ger sken av att IAR-lagret fungerar. Så funkar det på ABU:s TGC-rullar... och de har inte IAR!
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har själv några Tranx och alla upplevs otighta när man torrvevar men de släpper inte lina. Eftersom jag själv reagerade när jag köpt dem gick jag och kände på mina Calcutta D för att känna om de var likadana och det var de, men de har jag aldrig upplevt som otight tidigare. Alla mina Tranx och Calcutta D har detta minimala glapp. Tror inte din rulle är sönder och ingen rulle går sönder för att man torrvevar i butiken, ingen belastning mot riktigt fiske.

Man upplever det som otight mot tex en Ambassadeur JB eller rocket, men man upplever inte det vid fiske.

Kommentera

Dennis, intressant info.
                  Då kan vi bortse från mitt antagande om glappet inte är stort.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jo, det snackas mkt på fiskesnack nuförtiden.

Shimanos design bygger på att rulle är tight , när slirbromsen är uppskruvad till 75%, visa [ännu] dyrare modeller är rätta tighta redan vid 25%.
                    "Shimano glappet" påverkar inte fiskekänslan alls [dubblerar Minks åsikt här]
                    .... och för att testa att IAR inte fungerar som det ska , då krävs lite mer grundläggande tester än att vrida veven bakåt 1 mm vid torrvevning .

Finns det större glapp än 1 mm, då finns det anledningar att tro att bromslameller är slitna/slut eller rullen är felihopsatt. Har varit med om det tidigare.

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S