Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag fiskar bara DS när det är riktigt trögt/kallt i vattnet, men det som förutom det gör att jag att föredrar traditionellt jiggfiske är att det är knepigt att fiska DS när spotlocken på min gamla Powerdrive V2 inte håller båten särskilt stationär. Orkar man dra i ankaret så funkar det ju bättre, men det är sällan jag orkar..

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
      Hur menar du nu?
      Precis som det låter. Med skjutmåttet mäter det ca 13 millimeter medans en FKP D4 med liknande betesvikt mäter ca 7 millimeter.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
        Precis som det låter. Med skjutmåttet mäter det ca 13 millimeter medans en FKP D4 med liknande betesvikt mäter ca 7 millimeter.
        Men det ligger ju mkt mer i ett spös egenskaper än tjockleken på klingan. Då det oftast säger mer om själva tillverkningen

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
          Men det ligger ju mkt mer i ett spös egenskaper än tjockleken på klingan. Då det oftast säger mer om själva tillverkningen
          Exakt, subjektiva bedömningar igen. Jag skrev att det "känns" tjockt (För mig) och att jag inte hade mycket annat att tillföra för jag gick förbi söders efter jobbet och köpte ett lite spontant och nu står det omprövat i källaren. Väntar på en Shimano Rarenium CI4+ 1000FB om nån nu sitter på en billig sådan till salu, kanske att isen ska ge sig oxå. Dock kanske det kräver en tyngre rulle då det spontant kändes framtungt i affären. Små och många öglor är det som någon lade till. Men smäcker och lätt, nej det är det inte.
          Senast ändrad av KN; 2018-03-07, 23:07.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
            Nekon och dropshoten fiskas ju likadant. Bara att dropshot är avsett för att fiska i vattenkolumnen och nekon på bottnen. Carolina fiskas ju framåt
            Neko har jag aldrig prövat så jag vet inte hur det ”ska” fiskas. Dock kört lite dropshot och nog kan väl de fiskas såväl framåt som statiskt? Låt det dansa, ta hem, dansa, ta hem... tiden per moment styrs alltså av i vilken mån man vill söka eller nöta... Neko verkar vara lite av ett lättviktsfiske som kräver uberkontroll av linan om man ska få masken att stå mellan knyckarna...

            Kommentera


            • Jag har ju också ett oprövat TC, spöt känns inte så finessigt, vilket var skälet till att jag köpte det då det kompletterar Fishmakern som är mer så. Jag har en Shimano 2500 FK HG på det så det är inte ett superlätt set men det ser jag inte som ett problem.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                Precis som det låter. Med skjutmåttet mäter det ca 13 millimeter medans en FKP D4 med liknande betesvikt mäter ca 7 millimeter.
                Jaha du menar så, ja Draugen verkar tunn i jämförelse men då misstänker jag också att det spöt har en mycket djupare aktion, dvs en annan typ av spö och en annan typ av aktion men det vet du bättre än jag som har båda! Toppiga spön är ofta grövre nertill än djupa spön å det tar jag hellre så länge aktionen är den rätta, än tvärtom sas, men smaken är som baken.
                Senast ändrad av anteman; 2018-03-08, 01:21.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Neko har jag aldrig prövat så jag vet inte hur det ”ska” fiskas. Dock kört lite dropshot och nog kan väl de fiskas såväl framåt som statiskt? Låt det dansa, ta hem, dansa, ta hem... tiden per moment styrs alltså av i vilken mån man vill söka eller nöta... Neko verkar vara lite av ett lättviktsfiske som kräver uberkontroll av linan om man ska få masken att stå mellan knyckarna...
                  Men då "fiskar" du dropshoten statiskt, är du med mig? Du fiskar ju betet först när du har bottenkontakt. Likt som om du förflyttar nekoriggen.

                  Och jag skulle säga att linkontroll är A och O i både dropshot och neko. Har senaste året insett vikten av att inte använda spötoppen utan linan när jag fiskar dropshot.

                  Kommentera


                  • Med inbyggd quivertip kan man använda spötoppen, inte annars.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                      Men då "fiskar" du dropshoten statiskt, är du med mig? Du fiskar ju betet först när du har bottenkontakt. Likt som om du förflyttar nekoriggen.../
                      Ja huvudsakligen är det ju så även om betet fiskar också under intagning. Blev sugen nu att "DS-fiska" t ex en weedless nightcrawler på en texasrigg med en doftande 3" Keitech som upphängare som tas hem snabbt och långsamt om vartannat för att finna dagens melodi... när isen går så...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 302 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X