Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Me_pps
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Precis, helst utan spagettijiggtopp men känslig ändå och sen en ryggrad som svarar snabbt och högt upp ("toppig aktion") på en handledsknyck/mothugg när linan slackar! Sen behöver inte spöt vara jättestyvt längre ned för den sakens skull, är ju bra om lite mer av klingan jobbar under drillningen...

Har faktiskt ett oprövat spö köpt på chans (rea) för detta efter Prorexspöt, Yasei AX Trout 7'8" men tror inte riktigt att det når dit... får väl pröva det först... innan jag köper ännu ett spö...
    Då söker du ett Illex Black Ops eller ett Black Shadow...
    Precis vad du eftersöker, förra årets modell nedsatt på Söders

Lämna en kommentar:

• gös ingvar
    replied
    någon som prövat renz-stein abborre spö? funderar på ett sådant då ligger bra till i pris. tänkt att använda till lite dropshot och små wobbler.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Tack ändå stahre, jag bör nog pröva mitt ofiskade spö innan jag funderar på ett nytt. Nu när isarna ligger och så även jag i förkylning, så är det ändå lite kul men svårt att prata spön...
    Senast ändrad av anteman; 2018-01-12, 15:25.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Hade det inte vart så förbaskat svårt o bökigt att publicera videos här hade jag kunnat pel in en filmsnutt där min ena hand får agera 2kgs abborre på en liten 2"

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Precis, helst utan spagettijiggtopp men känslig ändå och sen en ryggrad som svarar snabbt och högt upp ("toppig aktion") på en handledsknyck/mothugg när linan slackar! Sen behöver inte spöt vara jättestyvt längre ned för den sakens skull, är ju bra om lite mer av klingan jobbar under drillningen...

Har faktiskt ett oprövat spö köpt på chans (rea) för detta efter Prorexspöt, Yasei AX Trout 7'8" men tror inte riktigt att det når dit... får väl pröva det först... innan jag köper ännu ett spö...

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Anteman du vill alltså inte ha en "jiggtop" eller en top, som är för känslig utan en lite "styvare" (snabbare?) topp men som för den saken ej saknar känsla.

Har fiskat en säsong med det sportex spöt, och varvat det med det jag nyligen länkat till i athleteshop och spöna påminner om varandra i månt och mycket. Jag vet inte hur jag riktigt ska förklara det, men dom är anpassade efter allmänt fiske med alla typer av beten, går att föra en tung popper utan att det svampar, man kna rycka ett jerkbait med framgång, jiggar registreras lätt i o med att det är sådan känsla genom hela klingan.
    Väldigt allround och för pengarna mycket fina.
    Basstera har lite kort bakhandtsg men för finnes fiske kanon.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    @ stahre87
    Jaså Sportex, kan du försöka beskriva hur?
    Mitt Prorex XR 8' 5-25g köptes för jiggfiske men jag tycker att det saknar den toppighet jag sökte, toppen böjer sig lite för mycket innan ryggraden kickar in vid ett snabbt mothugg.

Ett mycket bra, lätt allroundspö till hård- och mjukbeten men inte riktigt vad jag trodde efter att läst om spöt på FS eller Daiwa UKs hemsida, den sa extremly fast, tip action... nä inte i min bok.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    5-20 grammaren

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied

Lämna en kommentar:

• Dimebag84
    replied
    Lycka till med ditt val Nörre, även om det är ett felaktigt sådant;-)

Lånar tråden lite. Fick i dagarna hem en Quantum 101. Problemet är att jag inte har en aning om vilket spö jag ska para ihop den med. Sitter på en Prorex xr 100-rulle med tillhörande Prorex xr 10-30g. Sedan har jag en Tatula 100 och ett BFT Perception 5-20g. Alltså saknas det ett spö. Jag har funderat på ett Gunki Iron-T 198 5-15g(?). Tanken är att jag ska ha ett lägre klassat spö än mitt Perception, gärna ett väldigt lätt spö också, i övrigt inga direkta krav, ingen skit bara. Sedan återstår det väl att se vilket spö jag parar ihop med vilken rulle.

Förslag?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
273 447 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist