Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ja känsla är en subjektiv sak... När jag funderat lite så tror jag att jag föredrar haspel till bottenjiggande därför att jag då har bättre kontakt med spöt, jag griper om handtaget som i något fall har exponerad klinga, ofta har jag dessutom ett pekfinger mot klingan.

    Jag kan då bättre känna betets rörelser, bottenkänningar genom linan/toppöglan/spöt och dessutom blir det enklare dirigera, styra spöt än med multiutrustningen där jag greppar spöt med halva handen över rullen...

    Håller man spöt annorlunda eller är van och funtad på annat sätt så kan upplevelsen vara en annan

    Kommentera


    • #22
      Blev många intressanta inlägg i denna tråden!!
      Perfect forstätt så
      Å ös gärna in fler spötips ja ska kolla upp.
      Tänkte försöka sattsa seriöst efter borre i år,så ja lär behöva all hjälp ja kan få när d gäller utrustning och allt annat å för den delenhaha!!

      Kommentera


      • #23
        Haspel helt klart! Lägg spöt mellan två utsträckta fingrar och jämför en haspel som fint balanserar nedåt som ett lod, en multi vill sträva åt samma håll och välta. Såklart triggern gör sitt för multi. Vevar man på höger sida blir det osmidigt vare sig det är multi eller haspel. Viktbalansen på korta spön kan ha betydelse och då kan du fortfarande leka med CI4+ vilket är omöjligt på ett 9' spö då det är så framtungt och du behöver ha en tung rackare där bak för balans.

        Hasperatorlek har diakuterats tidigare, jag vidbehåller att 1000strl till abborre och lagom gös är perfekt. Det blir mer känsla ju mindre och klenare utrustning du har. Men dessa ryggrader pinar man inte bonusgäddorna så mycket.

        Vill man dessutom som undertecknad ha en smidig utrustning att ha med överallt så satsar jag iaf på Max 7,2 fot och en haspelrulle i form av en TP eller Rarenium i strl 1000. Spöt kanske ett Veracity eller Westin W3 finesse TC. Kanske sportex.

        Kommentera


        • #24
          Jag fiskar allt med multi utom havsfiske. Multi slår haspel i allt sammantaget. Dock ej bromsverkan och det är knappast aktuellt på abborre, utan det är mer en kostnadsfråga. Dock funkar billiga rullar som tex Tatula CT och Casitas. Ännu bättre om man tunar befintliga lager eller trimmar genom att byta ut dem. Även spolen kan man byta för en hyggligt billig peng om man letar lite på sajter från Kina/Thailand. Då har man en abborrulle som står sig rätt bra. Vill Du skaffa en utrustning som med spö väger som en Big Mac går det också. Då blir det dyrare...
          Spön finns massor. Ett till som inte nämnts, som jag gillar, är billiga SG Black Savage som är 7,3 vilket är lite längre än de flesta spön som brukar vara runt 7-7,1

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
            Jag fiskar allt med multi utom havsfiske. Multi slår haspel i allt sammantaget. Dock ej bromsverkan och det är knappast aktuellt på abborre, utan det är mer en kostnadsfråga. Dock funkar billiga rullar som tex Tatula CT och Casitas. Ännu bättre om man tunar befintliga lager eller trimmar genom att byta ut dem. Även spolen kan man byta för en hyggligt billig peng om man letar lite på sajter från Kina/Thailand. Då har man en abborrulle som står sig rätt bra. Vill Du skaffa en utrustning som med spö väger som en Big Mac går det också. Då blir det dyrare...
            Spön finns massor. Ett till som inte nämnts, som jag gillar, är billiga SG Black Savage som är 7,3 vilket är lite längre än de flesta spön som brukar vara runt 7-7,1
            Hur menar du att bromsverkan är sämre på multi? Alltså för borre o gäda tänkt då

            Kommentera


            • #26
              Som vi ser så föredras multi av vissa och haspel av andra till just abborrefiske, ffa vid jiggande.

              Jag fiskar till 80-90% multi men till just detta fiske, denna teknik (jigg främst) föredras haspel så det vore dumt av mig att påstå att multi slår haspel sammantaget till detta fiske och varför beskrev jag i inlägget ovan.

              Med hårdbeten efter abborre och till annat fiske kommer multi bättre till sin rätt enligt mig så till TS säger jag pröva själv vad du trivs bäst med!

              Mitt nästa spö blir nog ett W3 Finesse TC 7'1" som jag hoppas blir så där snabbt och toppigt i aktionen som jag vill ha det till abborrejiggandet, mitt Prorex XR 8' 5-25g är lite för djupt tycker jag.

              Kände på SG Black Savage 7'7" (-32g) i butik, lätt och fint men för djup aktion i mitt tycke som Prorex ungefär. BFT Powerjig & Twitch 7'3" kändes även det snabbt och toppigt i butik men det kostar en slant och nån sa att de lätt går sönder...
              Lucky John kanske är bra men törs man chansa för 1700:-? Finns mycket därute, många på FS verkar nöjda med Gunki, har dock inte prövat.
              Senast ändrad av anteman; 2018-01-11, 15:01.

              Kommentera


              • #27
                Jag föredrar haspel till jiggandet, mycket bätrre ergonomi och balans. Allt annat kör jag med multi numer, överlägsen känsla vid inspinning och roligare att kasta med.

                Haspel: OM Gunki Shigeki finns att få tag på så slå till. -18gr räcker väl då det är lite underklassat.

                Spinn: Vad gäller StCroix Legend tournament som rekades innan så var jag inte så impad efter att ha viftat dem i butik. Gick istället på ett St. Croix Avid X AXC70MF som kändes lättare och känsligare. Ett gäng hundringar billigare också...

                Kommentera


                • #28
                  Har bestämt mig för att det blir haspel denna gången,ska framför allt ha detta set till jigg,sen skaffar ja ett multiset å kompliterar med längre fram
                  Har troligtvis bestämt mig för en shimano rarenium,å tanken är att den ska laddas med strike wire vertic 0.13 lr 0.15.
                  Så ja börjar komma en bit på väg iaf,men spö är det ja tycker är absolut svårast.
                  Hoppas ja blir lite klokare efter mitt besök på söder,om det inte skiter sig tidsmässigt.
                  Annars får det nog bli en tur till sporting i örebro under vintern.
                  Men denna tråden blir bara mer å mer intressant tycker ja

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag kom över en Abu Veracity 6,9 7-30 g (lite osäker på gram) för ett bra pris och det känns svårslaget i prisklassen för ändamålet.

                    Skulle väldigt gärna vilja prova ett Westin TC också. Kändes bra i butiken men det säger så lite egentligen.

                    Kommentera


                    • #30
                      Kolla min länk på första sidan. Det är ett fantastiskt spö

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X