Val av rulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av rulle..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av rulle..

Har bestämt mig för att köpa ett shimano yasei XH och ska skaffa en rulle till detta spö, men står mellan några olika..Vad anser ni?
    Vanligt spinnfiske och kommer kasta beten upp till 100g.

Det står i dagsläget mellan.
    Shimano Calcutta 301d
    Daiwa luna 253

Sedan shimanos nykomling Curado k är lite intressant, vet att den kanske är aningen lite men tycker rullen i övrigt ser grym ut och har fått riktigt bra respons hittills.

Ingen av rullarna du nämner kommer göra dig besviken.
    Både Calcutta och Luna är populära rullar som oftast funkar klockrent!

/ HenkeW

Kommentera

Har haft båda rullarna. Är mer nöjd med calcuttan faktiskt
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Sj har jag en calcutta 301d,fruktansvärt mjuk,trevlig å bra rulle på alla sätt å vis.
        Ligger riktigt bra i handen när man palmar.
        Den enda nackdelen med rullen är att den blir satan så kall,men d kan man leva med

Kommentera

Tycker 301d är lite för smal för mina händer 401käääns bättre, har storlek 10 på handskar (som referens på händerna storlek)
          Den är mjuk o fin men behöver servas (som alla rullar men vuttan enligt min erfarenhet lite mer ofta)

Kommentera

Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
            Sj har jag en calcutta 301d,fruktansvärt mjuk,trevlig å bra rulle på alla sätt å vis.
            Ligger riktigt bra i handen när man palmar.
            Den enda nackdelen med rullen är att den blir satan så kall,men d kan man leva med
            Jag håller alltid framför rullen vid fiske. Då får man väldigt bra grepp och kraft vid mothugg. Dessutom slipper man hålla om en kall metallrulle.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Personligen så tycker ja 301 ligger klockrent i handen,har storlek 11 på handskar.
              Tycker det blir ännu kallare å hålla framför rullen,skvätter ju endel vatten på främre handtaget.
              Detta visar va olika vi trivs med

Kommentera

Jag har haft båda (Calcuttan och Lunan), men de har blivit ersatta av 2 st Luna 300L för de tyngsta fisket. Min röst faller alltså på Lunan. Gillar inte riktigt den stora diametern på Calcuttan. Det blir liksom inte riktigt bra balans i prylarna tycker jag, sedan är ju stjärnvredet till bromsen j-ligt litet och fjuttigt i orginal. Lunan är en stridsvagn med minimala mängder plast i konstruktionen, den är också grymt lättmekad. Enda nackdelen är bromsen som inte riktigt är i paritet med övriga konstruktionen, men det är lätt fixat med en packe Carbontex lameller från Smoothdrag...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
                  Jag håller alltid framför rullen vid fiske. Då får man väldigt bra grepp och kraft vid mothugg. [FONT=Arial Black]Dessutom slipper man hålla om en kall metallrulle[/FONT].
                  4:34. Koncentrera dig totalt på varje kast!

Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  (Leif Engström)
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-15, 22:07.

Kommentera

Fick min luna idag. Utan att ha hunnit testa denna ännu så säger jag vid första ögonkastet och den känsla man får -wohoa!
                    Kommer förmodligen, högst sannolikt att välja denna rulle före alla andra. Dvs. Tatula 100/200, tranx, pro rocket, Calcutta, i olika storlek. Denna känns helt klart bättre

Nu kanske jag ropar efter mycket. Men men, låt det bli isfritt och vi skola se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 834 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04