Abborre jigg beten mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre jigg beten mm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre jigg beten mm

Tjena!!
    Har tänkt och sattsa seriöst efter borre i år.
    Är mer lr mindre på 0 när det gäller jigg mm.
    Skulle uppskatta tips om bra å prisvärda jigg,samt vilken storlek man ska sattsa på,8cm?
    Har funderat på om man ska köpa på sig en satans massa typ mcrubber bass lr relax i massa olika färger.
    Mcrubber bass går ju hitta till bra pris för 10pack,har bra erfarenhet från svartzonkers gummi till gädda.
    Samt krokstorlekar mm mm.

Relax 2.5” motoroil har varit ett basval för många för att jigga abborre.
    En del gillar 3” bättre. Smaksak.

Annan mycket bra jigg är en relativt okänd Svartzonker. Svartzonker Shad 9(?) cm. Den är mycket snarlik Svartzonker Bass men smalare och ”slingrar” bättre i vattnet, tycker jag. Har fångat mycken borre på den senaste året.
    Dessutom har Svartzonker mycket bra (dvs, snygga i fiskarens ögon ...) färger. Speciellt hans glittervarianter gillas.

Westin Shad teez (?) eller vad den heter i samma storlek är också mycket bra. Dock sämre i färgerna. (Dvs, inte lika snygga ...).

Profish.se säljer alla dessa småjiggar styckevis (även Svartzonker o Westin) vilket de är relativt ensamma om.

Kommentera

7-13cm jigg skulle jag säga, runt 9-10cm är väl det jag kör mest. Relax Kopyto 2.5/3 tum Cannibal Shad 8cm, Shadteez 9 och 10cm, hypoteez 9cm, ringteez ct 10cm gav mig mitt pb, ringteez st 13cm har gett också gett borre. Lunker City Swimming Ribster 10cm är också rätt najs.
      Piglet Shad ska också funka men har inte hunnit testa den själv ännu. Annars funkar ju gamla hederliga curly/twintails kalasbra, de går sönder rätt snabbt bara :p

Gunkis grubby shad i framförallt red ghost har funkat bra också.

Gällande krokstorlekar kör jag Westins round-up skallar i 3/0 för runt Shadteez, hypoteez och ringteez ct och 1/0-2/0 för mindre rackare (typ 7cm). 4/0 funkar till 9cm jiggarna, men då sticker kroken ut i mitten på jiggen, vilket kan göra betet mindre rörligt. Samt att krokgapet blir ganska stort.

Till Relaxjiggarna, Piglet och Ribster kör jag Dragon V-point i 2/0, 3/0, 4/0 eller ownerskallar i typ 1/0, 2/0, 3/0 (de är större i storlek än Dragons och Westins). Har märkt att gummit i relaxjiggarna går sönder mer av skallarna med "hakar" än vanliga keepers nämnligen
      Till Gunkis grubby shad kör jag 3/0 från Westin.

Sorry för att det eventuellt är rörigt
      Senast ändrad av Herrlin; 2018-01-18, 13:37.

Kommentera

Westin TeezShad 9cm, makalöst bra och fina jiggar.
        Dessa är dessutom coatade utanpå färgen så de färgar inte av sig av varandra som många andra jiggar gör.
        Används lämpligen med en 4/0 skalle.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
          Relax 2.5” motoroil har varit ett basval för många för att jigga abborre.
          En del gillar 3” bättre. Smaksak.
          Och när det någon gång inte fungerar så brukar jag testa den gamla favoriten gul twister tail (aka curly, dvs den som ser ut som ett frågetecken). Det var ju den jigg alla använde när jiggfisket var nytt här i landet och den funkar fortfarande.

Kommentera

jag fiskar nästan bara med Westin Shad teez och hypoteez, samt westin skallar som som inte river sönder jiggen!

Senast ändrad av Fock_it; 2018-01-15, 18:36.

Kommentera

Instämmer, Westin gör riktigt fina jiggar, klara favoriter.

Kommentera

Jag tycker att dom klassiska twin tail jiggarna i regel funkar mycket bra. Inget krussidull bara en simpel jigg.typ http://www.olssonsfiske.se/fiskereds...hrimp-10cm-gul

Inte att förglömma

Kommentera

Min standarduppsättning:

Shadjiggar: Daiwa Duckfin 9cm (smalare, rullande gång, perfekt sommarjigg pga ettrig gång), Westin Shadteez, Westin Hypoteez (när jag vill satsa på maximal naturtrogenhet), Gunki Grubby Shad.

Maskjiggar & creatures: Lunker city ribster och swimming ribster (Texas, Carolina, dropshot), Westin Ringteez (T, C & DS), Gunki Boogie Craw (Texas, i kräftsjöar), klassiska twin curlies, Lucky John Hogy Shrimp (T, C & DS).

Skulle säga att det du egentligen behöver är en shadjigg du gillar samt en maskjigg, förslagsvis Ribster. Då kan du täcka i stort sett allt. Jag älskar abborrfisket och provar gärna massa nytt och en del blir kvar i lådorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Och när det någon gång inte fungerar så brukar jag testa den gamla favoriten gul twister tail (aka curly, dvs den som ser ut som ett frågetecken). Det var ju den jigg alla använde när jiggfisket var nytt här i landet och den funkar fortfarande.
                    Hej Lausvik;

Något av åren 1971 - 1972 började Lennart Björkgren på Adexa i Södertälje och jag sälja jiggar till sportfiskebutiker...
                    Mina favoriter var Beetle Spin och Maribou jigs från Bass Buster... https://www.google.se/search?q=Bass+...HZABD9cQsAQIFA ....

Speciellt en liten 7-grams Crappie Buster var helt Outstanding vid fiske efter Abborre....

The first marabou jig was created in Amsterdam, Missouri, in 1957 by Bill Ward of Bass Buster Lure Company.

Read more: http://www.in-fisherman.com/midwest-...#ixzz54M2mXqXc

Old Firehand
                    (Leif Engström)

Ps. Här kan du läsa lite om Marabou -jigs förr...http://www.in-fisherman.com/midwest-...e-marabou-jig/ ...
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-16, 14:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13