Grundéns Dark & Stormy - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grundéns Dark & Stormy

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Ang Goretex har det ju diskuterats många gånger här ur flera vinklar; Vattentäthet, andningsförmåga, miljöpåverkan etc.

Personligen har jag aldrig använt något plagg med membran som fungerat så bra som Goretex. Enastående tätt mot regn och samtidigt fungerande andning.

Att såga det för att det blir kondens på insidan förstår jag inte riktigt. Plagget/membranet måste sitta någorlunda tight för att minska risken för kondens på insidan. Ånga kommer igenom membranet, droppar kommer inte igenom, det är liksom själva poängen. Är det kallt ökar naturligtvis risken för kondens men det gäller ju alla skalplagg.
    Sedan är det många som förväntar sig magi när man snackar om plagg som andas. Svettas man blir det blött. Punkt. Oavsett andningsförmåga. Jag kommer att springa Lerumsloppet 10km imorgon i en funktionstischa som andas extremt bra. Den kommer att vara genomblöt när jag passerar mållinjen.

Att Goretexmembranet läcker när det går hål... Ja det gäller väl allt vattentätt? Jackor såväl som båtar. Själv körde jag flera år med en enkel TNF-Goretexjacka med en reva på armen. Silvertejp som fick bytas då och då. Just de centimetearna andades inte men resten funkade.
    Precis.
    Det finns säkert membran som funkar typ som goretex, men hur skall man veta?
    Jag har aldrig hittat nåt, från svindyra hellyhansen och Didriksson eller tenson eller annan skit.
    Läcker efter en endaste brottsjö på havet. Trots ”upp til 20000 vattenpelare” ”vattentät” osv osv.
    Min simmsjacka med goretexPro är snustorr..
    Genom åratal av testande så har jag empiriska erfarenheters att goretex är det som levererar.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Enligt mina erfarenheter så är bara Goretex ett varumärke bland andra. Ex Everst dvs Stadiums egna serie alpinkläder är helt fantastiska om du köper ngon av de dyrare (och då har du ändå halva priset jämfört motsvarande Helly hansen eller gore tex).

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
        Enligt mina erfarenheter så är bara Goretex ett varumärke bland andra. Ex Everst dvs Stadiums egna serie alpinkläder är helt fantastiska om du köper ngon av de dyrare (och då har du ändå halva priset jämfört motsvarande Helly hansen eller gore tex).
        Det är inte en ”brandad” generisk produkt, det är deras ”uppfinning”
        Har inte hittat något som talar för att man kan köpa goretex-tyg och rebranda det med sitt membran-namn.
        Så ja det finns andra märken och produkter, bättre eller sämre, men goretex är goretex.
        Senast ändrad av Bowen; 2018-04-27, 08:43.
        &

-Okänd

Kommentera

Jag har bara bra grejer att säga om Dark and Stormy so far riktigt nöjd. Grundéns använder sig av en teknik som de kallar eVent fabric. Mer info här:

http://www.eventfabrics.com/products/#waterproof
          http://www.teamabborrn.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Det är inte en ”brandad” generisk produkt, det är deras ”uppfinning”
            Har inte hittat något som talar för att man kan köpa goretex-tyg och rebranda det med sitt membran-namn.
            Så ja det finns andra märken och produkter, bättre eller sämre, men goretex är goretex.
            Funktionalitetsmässigt är Gore-tex bara ett av alla varumärken inom "breathable textile" eller vad man nu vill kalla det.

Sen kanske dom uppfann tekniken från början eller har ett eget unikt sätt att tillverka det. Ser vi bara till funktion är det ju fullkomligt ointressant vem som uppfann något eller om de bara använder turkos kristallolja från Himalaya i sin egna unika tillverkningsprocess, det där är ju bara försäljning/varumärkesbyggande.

För mig som konsument så återigen rent funktionsmässigt finns det massor av andra som erbjuder liknande, säkert både bättre och sämre produkter.

Det man kan ge Goretex är att de är bra på att bygga upp ett varumärke och det hade man förmodligen inte kunnat utan en iallafall hyggligt fungerande produkt. För mig personligen ser jag itne poängen med att betala dubbla priset för likvärdig funktionalitet.

Kommentera

Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
              Funktionalitetsmässigt är Gore-tex bara ett av alla varumärken inom "breathable textile" eller vad man nu vill kalla det.

Sen kanske dom uppfann tekniken från början eller har ett eget unikt sätt att tillverka det. Ser vi bara till funktion är det ju fullkomligt ointressant vem som uppfann något eller om de bara använder turkos kristallolja från Himalaya i sin egna unika tillverkningsprocess, det där är ju bara försäljning/varumärkesbyggande.

För mig som konsument så återigen rent funktionsmässigt finns det massor av andra som erbjuder liknande, säkert både bättre och sämre produkter.

Det man kan ge Goretex är att de är bra på att bygga upp ett varumärke och det hade man förmodligen inte kunnat utan en iallafall hyggligt fungerande produkt. För mig personligen ser jag itne poängen med att betala dubbla priset för likvärdig funktionalitet.
              Du säger ju samma sak som mig..
              Att du sen inte vill betala för vetskapen om kvaliten, utan chansar med annat som säkert kan funkar lika bra, är väl en helt annan sak.
              Skilj på åsikt och fakta.
              &

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Du säger ju samma sak som mig..
                Att du sen inte vill betala för vetskapen om kvaliten, utan chansar med annat som säkert kan funkar lika bra, är väl en helt annan sak.
                Skilj på åsikt och fakta.
                Vissa fakta är lätta att komma överens om.

gore-tex uppfanns 1969 av familjen Gore, gore-tex är ett varumärke, gore-tex har innehaft patent för sin teknologi som nu har gått ut, osv osv.
                Det finns andra varumärken som erbjuder liknande funktionalitet och prestanda till både högre och lägre pris

Ska vi börja prata om kvalitet är det per definition en fråga om åsikt. Jag tror att där vi skiljer oss i åsikter är vad som är kvalitet. För mig är det inte (hög) kvalitet att betala dubbelt så mycket för en produkt med likvärdig prestanda. Det är låg kvalitet.

En googling på frasen "gore tex kvalitet" ger som översta träff (oräknat de från goretex egna sida) ett test från testfakta där prdukten med gore tex är sämst och dyrast. ANdra test placerar gore tex-produkterna både böst och i mitten. Självklart finns det också bra produkter, men att hävda att man "vet" att man får hög kvalitet när det står gore tex är defintivt inte fakta utan en åsikt.

Kommentera

Det ena ger det andra sas. Är man ute efter att sy upp ett budgetställ så köper man ju inte goretex som nästan säkert är något av det dyraste grundmateriel du kan använda för syftet.

Siktar man på "översta hyllan" så lägger man ju ned det lilla extra som gör att det upplevs som kvalitet rakt igenom. Visst kan man sy upp ett riktigt uselt ställ av GT men då har man nog budgeterat/tänkt fel.

Finns en anledning till att de flesta inom både båt och MC världen sneglar åt goretexställen då man vill damma på ordentligt.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Goretex i all ära, ingen fler som testat dark and stormy från Grundéns?

Kommentera

Jag kör med Dark & Stormy. Varit ute tre heldagar då det i stort sett regnat hela tiden utan att bli blöt, så än så länge är jag är nöjd!

Gillar också att dom är ganska diskret utan massa fula loggor, texter och skit. Inga kardborrespännen vid handlederna heller som man behöver stå och spänna eller knäppa upp stup i kvarten, där är det stretch.

I benen finns nåt typ av spänne men benen är ganska så tight utan att vara åtspända någonting. Använder man stora vinterstövlar (typ Kamik Goliath) kan det bli lite tight, men med dom flesta är det nog lugnt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 643 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13