Havsöringsutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringsutrustning

Hej!
    Jag har precis flyttat ner till Blekingekusten och kommer snart flytta ner mot Sölvesborgshållet. Tänkte göra en satsning iår mot Havsöringen! Men behöver lite hjälp med utrustning. Fisket kommer bedrivas från land och med haspelutrustning. Tänkte mig en kastvikt på runt 10-30g.
    Finns det någon som sitter inne på bra tips på utrustning, söker Haspelrulle, Spö, Lina och gärna tips på vadare och era favoritbeten.

Skitfiske!

Ett savager gear custom coastal 10,6 fot 10-36g täcker allt havsöringsfiske du kan tänka dig. Drag o bombarda fixar det galant. En lämplig 2500-3000rulle på det med en spiderwire smoot 8 0.15 isch. Typ en stradic eller liknande.

Kommentera

Bra tips av " 88-an " dessa bär dig långt.
      Sen handlar det om vilka pengar du vill lägga - hur mycket du skall fiska. Om du funderar på att köra mycket med bombarda så tycker jag att du inte skall ha för kort spö. Har du råd o är sugen på att köra både stålbit o bombarda/fluga så kan det va läge och ha 2 spön.
      Vid mitt bombardafiske så kör jag med spön 11-11.6 fot detta intervall funkar bäst för mig. Spön som är klassade till 28-30g , använder en 20g dobb av slow sinkmodell. Flätlina på rullen 0.15-16 jobbar jag med du kan gå lägre utifrån draghållfasthet det är inga problem men vid kast utvecklas en väldig kraft därav dimensionen. Använder räkflugor och tobisimitationer . Fluocarbon som tafslina 0.28.
      Vadare en ekonomifråga och känsla samt tur - vissa " sändningar " håller sämre kvalitet. Kängor Korkers + är att jag kan byta sulor.
      Åk till en bra handlare som kan ge dig vägledning - kanske kan du till och med få provkasta spön. Jag har långt över 100dgr/år så jag är petig med min utrustning. Du få kanske inte mer fisk med " dyra" grejer men att matcha dem på ett bra spö med en passande rulle kan vara som natt och dag. Sen kommer du att ha många fina öringvikar i närheten , Österlen , sydkusten och hemma vid dock stor risk för gädda i de krokarna. Om du har fler frågor och tror att jag kan hjälpa dig så hör av dig.
      Peter B
      PS Abbekås basecamp mån - ons -hurra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 846 visningar
      0 gillar