Haspel till ironfeather? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till ironfeather?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspel till ironfeather?

Jaha, idag så min gamla Penn sargus upp sig.....
    Vad skulle ni rekommendera för nåt nytt?
    Har bland annat lånat hem en Abu revo premier 30, första modellen, funderar även på en stradic, eller eventuellt en exage, fast de känns lite väl budget o sätta på detta spö.

Några tips, handlar helst i Sverige.

Edit: det är ett ironfeather första modellen, 10" 8-32 g de rör sig om....
    Senast ändrad av Mattias.A; 2018-03-18, 21:54.
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Du har haft en Penn Sargus på spöt och tycker en Stradic är "lite väl budget"?

Nåväl, det har ju kommit en ny Stella som inte direkt är ett budgetalternativ.
    Skämt åsido, jag hade vilken dag som helst valt Nasci, Stradic, Technium eller någon lite dyrare Shimano före Premier.

Kommentera

Hehe, blev lite fel där...... Var exage jag syftade på.
      Varför hade du hellre valt nån av nämnda rullar före premiern?
      Tycker själv, det lilla jag vevat på den, att den känns riktigt bra, dock är detta en väldigt kort period.
      Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
        Hehe, blev lite fel där...... Var exage jag syftade på.
        Varför hade du hellre valt nån av nämnda rullar före premiern?
        Tycker själv, det lilla jag vevat på den, att den känns riktigt bra, dock är detta en väldigt kort period.
        Förstod nästan det.

Enkelt uttryckt för att jag personligen inte är övertygad om ABU-hasplarnas kvalité och hållbarhet,
        Har bara rivit isär en handfull av de nya varianterna och ett par av dessa har gått lite hårt och knackigt trots kortare tids användning till abborrfiske.

Shimano tycker jag däremot fortsätter gå från klarhet till klarhet med sina hasplar, särskilt om man går upp till modeller med oscillering driven av evighetsskruv/knivbult.
        Systemet skapar en jämn, stark gång som verkar hålla väldigt bra över tid.
        Nu har Ultegra tagit över efter Technium, jag har inte satt mig in i de exakta skillnaderna men jag antar att Ultegran har lite ny teknik.
        Senaste generationens Technium är en lite förbisedd modell som jag tycker fungerar ypperligt.
        Jag tror du får en Ultegra för ungefär samma pris som en Premier ligger på.

ABU's hasplar känns väldigt bra som nya, det kan jag definitivt hålla med om, men jag är som sagt lite tveksam till deras funktion över tid.

Kommentera

Till ett 10 fots spö då tror jag mer på en rulle som väger lite mer för att få en bättre balans i spöt . Typ Shimano Ultegra , Biomaster eller Twinpower beroende på budgett .

Bästa är att ta med spöt till butik & känna efter vad som blir bästa kombon .

Vill du ha en lätt rulle då hade jag valt en Daiwa idag , deras nya Tatula & Ballistic LT är fantastiskt fina . Dom är ett strå vassare än Shimano Stradic på alla sätt & vis .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 834 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04