Rull tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rull tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rull tips

Hallå på er i natten!

Det var ett tag sen man var här inne och sökte tips och råd men nu är det dags igen!
    Har alltid kört med runda rullar från Svängsta men känner för att ta och testa en lågprofilsrulle.

Så vad har ni för synpunkter om, Daiwa Tatula 200, Daiwa coastal 200 och Shimano Tranx 301?
    Är lite halvt kluven om vilken jag ska välja.

Blir mest att dänga gummi i vikterna mellan 60-130 gram. Tacksam för svar, ha det gött!
    "Filéa: Att utföra en farlig och slemmig knivlek på köksbänken."

Alla tre rullarna du nämner bör klara fisket du beskriver utan bekymmer.
    Jag såg lite problem med första Tatulorna jag kikade på men sedan dessa har jag inte märkt några fler fel än rostiga lager i bromskoppen på ett par rullar.

Tatulan känns lite "plastig" men den fungerar väldigt väl och är en trevlig rulle överlag. Kastar bra, även med lätta beten.

Tranxen känns (och är?) betydligt mer välbyggd och stabil, saknar helt Tatulans lite skramliga känsla.
    Har tyvärr inte kastat dessa rullar på identiska spön men upplever att Tranx också kastar bra trots Core Protect som tätar mellan spole och rullkropp.

Hade jag varit i din sits hade jag valt Coastal om merparten av betena väger närmare 60 gram och Tranx om merparten väger närmare 130.

Kommentera

Okej får tacka för det svaret! Är som sagt inte inte insatt i lågprofilsrullar för fem öre, så det är gött med så många synpunkter och förklaringar som möjligt.

Det har lutat lite åt Tranx ett tag nu men Coastal är ju faktiskt görsnygg i sin blåa kostym, har du kastat något med den och i så fall hur upplever du den på tyngre beten?
      "Filéa: Att utföra en farlig och slemmig knivlek på köksbänken."

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikesson Visa inlägg
        Det har lutat lite åt Tranx ett tag nu men Coastal är ju faktiskt görsnygg i sin blåa kostym, har du kastat något med den och i så fall hur upplever du den på tyngre beten?
        Utseende ska man ju inte tänka så mycket på tycker jag men då är jag en hopplös funktionalitetsknarkare.

Coastal och HD är väldigt lika.
        Jag har kastat några tiotals kast med dessa båda Tatulor och är därför inte rätt person att jämföra prestandan på detaljnivå, jag kände ingen skillnad.
        Samtliga kullager i Coastal är av typen CRBB vilka åtminstone förr hade både bra prestanda och hållbarhet.
        Coastal har också en extra lamell i slirbromsfunktionen och en broms som är något kilo starkare än HD.
        Små fördelar kan tyckas men jag hade definitivt valt Coastal före HD.

Jag har personligen lite svårt för Tatula till tyngre beten på grund av dess uppbyggnad men det är mina personliga teorier vilka inte blivit bekräftade och därmed ska tas med en skopa salt.
        Många använder både HD och Coastal till beten i vikterna du nämner helt utan bekymmer och även jag är övertygad om att modellerna klarar -130 gram, även över längre tid förutsatt att rullen underhålls.
        Det är viktigt att regelbundet smörja frikopplingen i TWS-rullar för bibehållen hög funktion.

Tranx bör också klara riktigt tunga beten, särskilt om det är snällt gummifiske som avses.

Kommentera

Jag har en Shimano Tranx i storlek 400 och den är jag väldigt nöjd med! Använder den till beten på 100-300g. Så en tranx i storlek 300 borde bli perfekt till dig
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Har båda rullarna och gillar dom skarpt båda två, men skulle jag bara få välja en är det enkelt.
            Hade tagit Tranx alla dagar i veckan, det är en betydligt rejälare och trevligare rulle än Tatulan.
            Oavsett vilken du väljer så är det bra rullar

Kommentera

Jag har fiskat Tatula 3 säsonger i sötvatten och den ser nästintill ny ut vid service. Jag har gett den service nu 2 ggr, och den ser som sagt ut som ny, och ingenting har strulat på den. Det var bland de första exemplaren som kom på skandinaviska marknaden , så mina erfarenheter om tatula skiljer sig lite från de JontaK upplevt. Även min tatula100 är i extremt bra skick, även den rullen första batchen som landade i skandinavien, så jag skulle våga rekommendera hd200 om ditt fiske är snarlikt mitt. fiskar 90% i älv/sjö och 10% i norrbottens skärgård, vilken har väldigt sött vatten. Jag tror ofta saltvatten kan avgöra helt och hållet om rullen är kanon är kalkon.

Då rullen har gavlar i komposit så är det klart den kan uppfattas som "plastig", men jag tycker ändå den känns kvalitativ och dessutom finns det fördelar gentemot metall då jag tycker den inte känns lika kall att hålla i fram emot hösten. Mina upplevelser är det jag kan stå för. Coastal är nästan samma rulle, men dock med CRBB-lager som troligtvis stoppar bättre om du skulle fiska i saltvatten.

Vidare till tranxen som känns otroligt välbyggd, men tråden som JontaK postade häromdagen fick mig att få kalla fötter, faktiskt. Har aldrig sett en så pass ny rulle se så dålig ut, inte ens billiga trollingrullar som folk använt i nordnorge har rostat ihop på det viset. Dock så känns den otroligt välbyggd i handen och vid användande i sött vatten är det troligtvis en kanonrulle, men jag tror faktiskt inte nödvändigtvis att den är bättre än vare sig tatula eller coastal, även om man kan tro så vid en första anblick.

Det jag personligen ser som avgörande är hur en rulle ser ut efter några hundra timmars fiske. Vd för märkbart slitage är synligt? På detta vis har tatula imponerat, milt sagt, där jag kan säga att min erfarenhet med ABU's Revo-plattform har varit motsatsen till imponerande, tyvärr. En ny typ av konstruktion av frikopplingen är på sin plats för de rullarna, är min åsikt.

Till sist vill jag säga, att jag inte på något sätt tycker att daiwa tatula är den bästa rullen på marknaden(daiwa har ju själva flera modeller som är värre för tungt fiske), men jag tycker däremot att om man lägger ihop kvalitet, prestanda och pris så får den bäst betyg sammantaget.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Något skeptisk köpte jag en Tatula HD för snart tre år sen, rullen används mest till gäddfiske mellan 40-80 gram, men jag har oxå kört den till gösvertikal, havsöring, grundvattentorsk, som baitrunner(modifierad broms med knarr, orginal slets ut fort) och slungat ut bly + bete = ca 250gram och tortyr i form av speedjigging med ca 100-120gram pilk och drillat tokiga amberjacks med den, kanske inte optimalt men TWS har i alla fall inte tagit något stryk av den omilda behandlingen. Orginallagrena är skit om man om man inte bara kör sötvatten, dom höll i alla fall inte för mitt fiske trots att jag smörjt den noga, pinjonglagret låste sig och grusa ihop(men rullen kändes endå ok att veva?) så alla lager är utbytta till boca orange och alla plastbussningar är utbyttta till kullager. Så med vissa modifikationer är jag nöjd med den rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  På detta vis har tatula imponerat, milt sagt, där jag kan säga att min erfarenhet med ABU's Revo-plattform har varit motsatsen till imponerande, tyvärr. En ny typ av konstruktion av frikopplingen är på sin plats för de rullarna, är min åsikt.
                  Revo generation 4 har en omarbetad frikoppling, "DuraClutch", som vi tyvärr inte fått höra särskilt mycket av. Jag tror det är denna koppling som sitter i de flesta lågprofilare från ABU nu.
                  Du vet säkert hur gen3-kopplingarna ser ut, så här ser den nya ut i en Toro Beast:
                  Click image for larger version

Name:	ToroBeast01c.jpg
Views:	1
Size:	743,8 KB
ID:	1786529

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Till sist vill jag säga, att jag inte på något sätt tycker att daiwa tatula är den bästa rullen på marknaden(daiwa har ju själva flera modeller som är värre för tungt fiske), men jag tycker däremot att om man lägger ihop kvalitet, prestanda och pris så får den bäst betyg sammantaget.
                  Ju fler välanvända Tatulor jag kikar på och hör om desto mer håller jag med om ovanstående.
                  Har dock inte fått chansen att titta på några rejält använda exemplar men det kommer så småningom.

Kommentera

jag kör coastal ute på havet när vi fiskar grundvatteb efter torsk o mete efter plattfisk och har hart dem sen dem släpptes från daiwa o aldrig haft problem me dem... o kör med vikter upp ti 100-150 gr ... så crbb lagerna håller bra i den rullen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 861 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04