Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Classe69
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Har isen släppt hos dig än?
    Nej...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Prorex AGS 10-30g Multi och ett Veritas 3-15g Haspel kör jag med. Haspel till dropshot och Multi till mina jiggar. Funkar skitbra för mig
    har även ett Westin W3 finesse T&C 7-21g Haspel som skall testas så fort ishelvetet är borta
    Har isen släppt hos dig än?

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Prorex AGS 10-30g Multi och ett Veritas 3-15g Haspel kör jag med. Haspel till dropshot och Multi till mina jiggar. Funkar skitbra för mig
    har även ett Westin W3 finesse T&C 7-21g Haspel som skall testas så fort ishelvetet är borta

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Men då blir det ett T&C spö då

Edit: jiggfiskar oftast med ett Prorex AGS 10-30 som är lite väl styvt för små cranks eller lätta jiggar
    Håller med anteman om 5-15-versionen.

Jag har nog genom åren haft hemma kring 40-50 olika spön som kastar -1oz, eller -30 gram.
    Väldigt få av dem har varit riktigt bra under 13-14 gram, det funkar men är långt från optimalt. Är ett 10-30 dessutom minsta underklassat blir det ingen kul alls att kasta 10-12 gram.
    Har även haft en del spön som kastar upp till 15 respektive 18 gram, dessa tycker jag är betydligt mer lämpade till fiske runt 10 gram och strax däröver.
    Ska spöt inte användas till jigg behövs inte heller den extra kraften för att snabb rycka betet från botten. Använder själv främst ett spö klassat upp till 18 gram för merparten av jiggfisket jag bedriver där jag använder skallar (eller snarare linkhead) på 5-7 gram, tyngre vikter fiskar jag med ett spö klassat 15-45 just för att få maximal kontroll och distinkt rörelse på betet.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Givet små cranks och jiggar och att du redan har ett 10-30g spö skulle jag chansa på T/C spöt som är klassat 5-15g före det andra 7-21g, spöna verkar ju ha bättre marginaler uppåt än nedåt....

Observara att Crank och T&C spön som diskuterats ovan är ur W3-serien, nu finns även en dyrare T&C i W6-serien som jag inget hört eller läst om...
    Senast ändrad av anteman; 2019-02-22, 15:50.

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Men då blir det ett T&C spö då

Edit: jiggfiskar oftast med ett Prorex AGS 10-30 som är lite väl styvt för små cranks eller lätta jiggar
    Senast ändrad av _Ekman_; 2019-02-22, 15:28. Anledning: stavning

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    Att kasta ett kompakt bete typ baby bite på 12-13gram är inga problem ett lättkastat bete, Jerkbait 11-13cm ish är inga problem att kasta heller då dem oftast också är lätt kastade.

Jag håller med JontaK gällande spö val också.

sedan är inte Westin crank t inte ett riktigt Crank spö i min värld som tagits upp tidigare men jag gillar personligen den extra powern som finns i TC spöt liknande det jag har i ex. något shimano eller croix spö för ”lättare” fiske lite allround efter borre (bättre när man får bonus gädda tex)

/Apan

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Är det inte så att Westin Crank och amerikanska Crankspön främst är djupare och mer långsamma för att passa när ett bete med motstånd fiskas in med fart (Crank baits) och vara mer förlåtande när fisken drillas, Aktionen är alltså inte gjort främst för att kasta bra, så har jag förstått det iaf.
    Precis så är det.
    Tyvärr blandas aktion, "power", "ryggrad" och hur klingans material faktiskt reagerar vid kast ihop tämligen ofta.

Har lite erfarenhet av T&C samt Crank men skulle tro att många i det här landet hade upplevt typiskt amerikanska crankbaitspön som dels lättare klassade och även mer tacksamma att kasta lätt med en ett mer typiskt jiggspö med motsvarande betesviktklassning.
    Ibland kan det kanske ligga något i det men generellt är det en fråga om kastteknik, vana och rullens typ av kastbroms.

Personligen hade jag hellre FISKAT små vobblers (om man ska frångå modeuttrycket) med ett jiggspö än jiggar med ett crankbaitspö.
    Har aldrig upplevt att ett spö ämnat för ett visst fiske kastar vissa beten bättre, åtminstone inte om man pratar om tämligen typiska basspön i olika kategorier.
    Senast ändrad av JontaK; 2019-02-22, 20:21.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jag hade länge en tanke på ett T&C till mina motsvarande twitch/jerkbaits och lite jigg fast då 5-15g modellen. Jag tror spöt har viss marginal men ändå styvt nog en bit ned på klingan. Crankspöt är nog för djupt och långslagit...?

Är det inte så att Westin Crank och amerikanska Crankspön främst är djupare och mer långsamma för att passa när ett bete med motstånd fiskas in med fart (Crank baits) och vara mer förlåtande när fisken drillas, Aktionen är alltså inte gjort främst för att kasta bra, så har jag förstått det iaf.
    Senast ändrad av anteman; 2019-02-21, 20:14.

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Jag håller med Apir3 men fick jag bara välja ett hade det blivit T&C och sedan anpassat kastat lite "tyngre" beten så laddar även det cranks ok men kanske inte en Salmo Hornet 4 eller 5 =)
    /Apan
    Tror du/ni att T&C klarar av Berkley cutter samt westin baby bite?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 863 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04