St Croix LTB - Vilket spö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix LTB - Vilket spö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St Croix LTB - Vilket spö till abborre

Tjena,

Står i valet och kvalet över vilket spö jag skall välja av nedan två till abborre. Som alltid skall väl spöt vara så pass allround som möjligt men är tänkt att användas till vanligt jiggande med skalle (inge Carolina/Texas), wobblers samt spinnerbaits. Tänkt att paras ihop med en Curado 71 HG.

Plastics / 7.1 / M / Fast / 7-18G

Swim Jig Finesse / 7.1 / MH / X-Fast / 9-21G

Jag gillar egentligen lite mer ryggrad än vad Plastics erbjuder med sin Medium Power och har haft motsvarigheten av Plastics i Avid serien som jag trivdes med men som ibland kunde kännas svampig men som laddade nice.

Har kännt på båda på Söders men ändå svårt att avgöra, känns som att det är en ganska stor skillnad på M och MH.

Dock har jag aldrig haft ett spö med X-fast aktion så vet inte vad jag skulle tycka om det.

Kom gärna med Pros & Cons för tänkta beten som skall användas och varför du skulle valt det spöt. För att det inte skall spåra ur så håll gärna era tips till ovan spön.

Vänligen
    Linus
    Senast ändrad av kalufsen; 2018-04-08, 17:36.

Tjenare

Äger Swim jig finessespöt men även Jigs/baits som är mh och fast dvs lite kralligare och inte lika snabbt!
    Swim jig finesse är fantastiskt spö för fiske med jiggar (klassiskt jiggfiske) men enligt mig för svampig för fiske med jerkbaits av modell större beten. Fiskar uteslutande med Jackall Squad Minnow 128 mm och för detta bete anser jag inte swim jig finesse stickan passande där använder jag istället Jigs/baits spöt! Till spinnerbaits föredrar jag även jigs/baits då de finns mer krut i pinnen för att fiska igenom tung växtlighet och samtidigt ha en möjlighet att sätta krokar!

För att koka ner det, Jigs/Baits till allt utom rent jiggfiske. Swim jig finesse till beten som inte ger ett motstånd i spöt vid hemtagning!

/Alex

Kommentera

Tack Alex, precis vad jag är ute efter. Intressant detta med hur olika uppfattar spön och vad de är utsedda för (både Swim Jig och Jig/Baits är MH). Är inte 128mm ganska stort för ett Jerkbete/Wobbler för Abborre så mindre modeller kanske Swim Jig skulle klara av bra.

Med nedan beskrivning från St Croix känns det som att det är Plastics eller Jigs Baits jag borde köpa (mest mångsidiga) men vette fan, skulle kunna köpa Jigs/Baits också men Söders har inte tagit in den i nya uppdateringen av LTB, gillar nya reelseaten på 18 års modellen därför jag aldrig gav den som förslag.

TBC71MF / PLASTICS:
      A great rod for fishing soft plastics including Senko®-style baits. Ideal for tubes, grubs, small worms, light jigs, small spinnerbaits and buzzbaits.

TBC71MHF / JIGS/BAITS:
      A super rod for searching open water with big spinnerbaits. It’s also ideal for jigs, worms and working heavy cover.

TBC71MHXF / SWIM JIG FINESSE:
      Excels with swim jigs and smaller jigs worked in heavy cover. Its unique design combines a very powerful butt section with a light and sensitive tip
      Senast ändrad av kalufsen; 2018-04-08, 18:07.

Kommentera

Hade jag bara fått välja ett av dom ovanstående 3 för enkom abborrfiske hade jag nog valt det spöt jag själv inte äger dvs Plastics!

/Alex

Kommentera

Jag har ett Plastic (dock haspelvariant) som jag är mycket nöjd med. Ett bra allroundspö för både jiggfiske och hårdbeten och spinnare. Rekommenderar det starkt!
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Jag känner ju inte direkt för att ha ett specifikt spö för varje typ av fiske inom abborre för att det skall vara optimalt, utan ha ett grymt spö som gör allt bra liksom och min initiala tanke om Plastics kanske är rätt ändå. Om det blir det så är det en förfinad version av mitt gamla AXC70MF.

Hade du valt Plastics för att du inte har det och vore kul att testa eller för att du tror den passar bäst för samtliga beten jag skall använda som Jigg, Wobbler och Spinnerbait? Förstår ju självklart att Swim Jig är det optimala precis som du säger till Jigg men skall ju köra andra beten också tänkte ja.

Kommentera

Kul att höra. Vad dunkar du på som mest? Speccat till 18g.

Kommentera

Jag fiskar upp till ca 30-35g med mitt Plastic. Och när jag skaffade det så var det mitt första "finare" abborrspö och då var tanken att det skulle vara allround.

Bara ett kast till...

Kommentera

Låter lovande, tack för det. Curado 71HG som jag tänkt para ihop detta med är beställt i alla fall

Kommentera

Blir nog en trevlig kombo!

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar