hjälp med magnetbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälp med magnetbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälp med magnetbroms

har nu köpt min första spinnrulle, en daiwa viento som jag ska ha på mitt ltj. kommer att använda drag som väger mellan 15 och 35 gram ungefär, min fråga är nu hur ska jag ställa in magnetbromsen?
    ställer man in den beroende på dragets vikt eller hur gör man?
    man kan ställa in den på en skala från 1-10.. tacksam för svar....

Man ställer in den efter dragets vikt men sen även efter om man kastar i motvind. Vid motvind ställer man den lite hårdare.

Har man ett tungt drag med lite vindmotstånd så ställer man den lätt, en vobbler med större luftmotstånd ställer man hårdare.

Jag har en Daiwa Fuego Lefthand, det är en av modellerna just ovanför Vienton. Det är modernare Magnetbroms och sånt men det funkar på samma sätt.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo
      har nu köpt min första spinnrulle, en daiwa viento som jag ska ha på mitt ltj. kommer att använda drag som väger mellan 15 och 35 gram ungefär, min fråga är nu hur ska jag ställa in magnetbromsen?
      "vanlig" broms i sidvind eller medvind, "pröva-dig-fram-magnetbroms" i motvind. Krångla inte till det....

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
        "vanlig" broms i sidvind eller medvind, "pröva-dig-fram-magnetbroms" i motvind. Krångla inte till det....
        Hur menar du med detta? Att man kopplar bort magnetbromsen vid medvind? Jag har inte kört magnetbroms så länge och har bara provat mig fram själv lite, kan vara bra med mer tips.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
          Dagen före midsommarafton och Åsunden är redan full som ett ägg.

Jag tror Åsunden syftar på magnetbromsade rullar som även har centrifugalbroms. På Daiwas rullar har man enbart magnetbroms och då finns det ju ingen "vanlig" broms.

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo
            Om du bortser från Åsundens fylle-inlägg så stämmer det som sägs i tidigare inlägg. Och om du skulle glömma bort dessa råd eller plötsligt bli tveksam så går det alltid bra att ställa bromsen högt för att sedan successivt minska för varje kast tills du märker att ett skatbo är nära förestående. Då kan du gå tillbaka ett steg och vips så har du justerat bromsen för gällande drag och vindstyrka/vindriktning.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
              Om du bortser från Åsundens fylle-inlägg så stämmer det som sägs i tidigare inlägg. Och om du skulle glömma bort dessa råd eller plötsligt bli tveksam så går det alltid bra att ställa bromsen högt för att sedan successivt minska för varje kast tills du märker att ett skatbo är nära förestående. Då kan du gå tillbaka ett steg och vips så har du justerat bromsen för gällande drag och vindstyrka/vindriktning.

tackar för bra tips, ska prova den ny i helgen får se hur de går.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 238 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13