Första flytringen. Vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Första flytringen. Vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Första flytringen. Vilken?

Hejsan på er!
    Jag kommer att fiska sommartid ett par tre gånger varje år i en mindre sjö.
    Tror ni att den här skulle funka? Vill sitta någorlunda högt. Väger 70 kg.

Om jag vill komma billigt undan med vadarbyxor och fenor. Vad skulle ni rekommendera? Det som vore bra är om fenorna inte trillar av och att vadarbyxorna inte läcker eller är för varma. Annars inga speciellt höga krav.
    Tack på förhand!
    Henrik

Hej.
    Jag kör denna https://www.skittfiske.se/kinetic/18...øtter-og-pumpe
    Och den fungerar utmärkt för mig, jag valde bort den du skrev om för att jag läst och hört en del mindre smickrande betyg om den, jag vet dock inte om det är befogad kritik då jag aldrig ägt en sådan.
    Fenorna som ingår är ok men inte mer, ska skaffa mig nya så snart jag orkar.
    Jag kör Abu:s neoprenvadare och dom är vidrigt varma i rådande väderlek men ska man vara ärlig så har vi ju inte detta väder speciellt ofta.
    Lycka till med ringen, glöm inte flytväst.

Kommentera

Tack för tipset!
      Ja, jag har också hört kritik generellt mot RT.
      Just nu lutar det åt en kinetic då.
      Hur högt sitter man i flytringen?
      Skulle ev midjevadare funka om det inte går för höga vågor?

Kommentera

Jag köpte en Pool 12, dock bara hunnit testa den en gång men då funkade den bra. Förutom att fenorna som följer med är hårda som betong och korta

Kommentera

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
          Tack för tipset!
          Ja, jag har också hört kritik generellt mot RT.
          Just nu lutar det åt en kinetic då.
          Hur högt sitter man i flytringen?
          Skulle ev midjevadare funka om det inte går för höga vågor?
          Jag har kört med ganska lite luft senaste eftersom det är så varmt både i vattnet men också i direkt solljus för att luften inte ska expandera sönder ringen och har då vatten i sitsen men det kryper inte upp mot ryggen, kan nog köra mer luft i sitsen om jag vill och slippa delar av det vattnet. Jag skulle nog säga att midjevadare borde funka men inte testat. Jag är otroligt nöjd med ringen men som sagt: fötterna är ok men inte mer, fundera på att köpa till ett par bättre.
          Lycka till

Kommentera

Köpte själv första ringen för omkring en månad sen.
            Valet landade på en Gunki furti V och är riktigt nöjd!
            Man sitter tillräckligt högt och bra enligt mig. Sitsen är blöt efter man har varit ute men du sitter över vattnet.
            På köpet får du även med en väska som du kan förvara hela ringen + fotpumpen (som också följer med).
            Som vadare kör jag Ron Thompson Neoprene arctic bla bla bla. 4 mm neopren med filtsulta som håller en torr.
            Blir rätt varmt nu i den subtropiska hettan som har tagit sig över sverige, men det löser man genom att ha mindre på sig undertill.
            Fenor blev gunkis också. Enligt han som sålde in dem till mig så är det korta och hårda fenor som gäller för nybörjare, liiite jobbigare att paddla långt med, men man kan svänga runt med ringen med enkelhet i dem.
            Det bästa köpet förutom flytringen var karbinhaken, linan och dragget (1.5 kg) jag köpte på biltema.
            Du behöver inte ens fälla ut dragget, den håller dig på plats ändå. Linan fäster du i karbinhaken som med enkelhet fästs på ett av de yttre fästena på sidan av ringen.
            Hjälper något ofantligt när man ska jigga borre - att hålla samma plats, fokusera på linan OCH paddla i jämn takt i vinden för att hålla samma position var för svårt helt enkelt.

Kommentera

Hmm undrar om kinetic är ett kvalitets-fabrikat, i min värld känns det inte som så iaf.

Dessa valde jag emellan då jag bytte min rt som sprack som ett byxarsel..

Guidline drifter och Fishcat 4. Jag valde den senare, pga att den har frigolit-inlägg i sitsen som gör att den flyter även om den är helt tom på luft ( enligt tillverkaren )
              Båda dessa sitter man högt i vilket framförallt gör dom grymt mycket lättare att paddla.

Kommentera

Jag hade ett Pool 12 Easy Rider-paket. Den hann inte användas så många gånger innan inbrott, men jag tycker att jag satt bra i den. Fördelen med denna är att den har 6 st flytkammare så för min del kändes det lite tryggare så. Finns bland annat hos Olssons Fiske.

Kommentera

Tack för all info Mathias. Jag ska fundera på om jag ska ha vadare utan sko och då måste jag välja fenor därefter.
                  Ha en fin kväll!

Kommentera

Den ringen har jag faktiskt funderat över. Bra tips angående fenor och dragg.
                    Det blir svårare ju fler tips man får, men i slutändan så blir det ju bättre!
                    Tack!

Ursprungligen postat av romador Visa inlägg
                    Köpte själv första ringen för omkring en månad sen.
                    Valet landade på en Gunki furti V och är riktigt nöjd!
                    Man sitter tillräckligt högt och bra enligt mig. Sitsen är blöt efter man har varit ute men du sitter över vattnet.
                    På köpet får du även med en väska som du kan förvara hela ringen + fotpumpen (som också följer med).
                    Som vadare kör jag Ron Thompson Neoprene arctic bla bla bla. 4 mm neopren med filtsulta som håller en torr.
                    Blir rätt varmt nu i den subtropiska hettan som har tagit sig över sverige, men det löser man genom att ha mindre på sig undertill.
                    Fenor blev gunkis också. Enligt han som sålde in dem till mig så är det korta och hårda fenor som gäller för nybörjare, liiite jobbigare att paddla långt med, men man kan svänga runt med ringen med enkelhet i dem.
                    Det bästa köpet förutom flytringen var karbinhaken, linan och dragget (1.5 kg) jag köpte på biltema.
                    Du behöver inte ens fälla ut dragget, den håller dig på plats ändå. Linan fäster du i karbinhaken som med enkelhet fästs på ett av de yttre fästena på sidan av ringen.
                    Hjälper något ofantligt när man ska jigga borre - att hålla samma plats, fokusera på linan OCH paddla i jämn takt i vinden för att hålla samma position var för svårt helt enkelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 787 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13