Köpråd downsize-set - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd downsize-set

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

St Croix Downsize och en Amba Record No: 51

Tänkte ha detta till Downsize men insåg snabbt att denna Combo täcker Allt mitt fiske Efter gädda

Alla är vi olika så mitt råd är känn efter själv hos din lokala fiskehandlare, om du har i närheten
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Jag är själv sugen på en curado k, men skulle vilja att du förklarar lite mer ingående om vad som är "bättre på alla vis"
      Jag har fiskat mycket med tatula, gillar verkligen tws och kast bromsen.
      Tyckter också att kastbromsen och tws är riktigt bra och kändes som en svårslagen rulle.
      Men jag upplever curadon stabilare och den kastar längre, det enda jag känner som inte är bättre är bromsstyrkan.
      Hittills har den orkat med alla fiskar så det är inget jag har något problem med.

Kommentera

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
        Spöt lär du bli nöjd med till gummi, men inte till spinnerbaits om du inte gillar känslan av att knogarna skall skaka loss när spinnarskedarna snurrar.
        Vad rekommenderar du för spö till spinnerbaits? Vill ha ett som jag kan kasta det mesta med under 100g. Kanske inte finns nåt optimalt för det men värt att fråga.

Kommentera

Slingshot som Swappo nämnde är väl lite mjukare, det kanske funkar bättre till spinnerbaits. AGS är snabbt och rappt, har fiskat en del mindre spinnerbait med det och jag tycker inte det är några större problem.. Men nog känner man hur skeden snurrar ända in i benmärgen.

Kommentera

Blir så trött på alla märkesfanatiker. I Busters fall är han dessutom anställd av Daiwa. Så trist detta.

Curado I och K kommer att fungera kalasfint. Även Tatula. Eller en rätt specad rund Ambassadeur. Amban som är föreslagen, Record 51 är riktigt fin till detta fiske om man gillar runda rullar. De flesta rullar fungerar bra. Det du ska ha koll på enligt mitt sätt att se på saken är att rullarna inte tar så ohemuleligt mycket lina. Hur mycket glädje har man av 180 m 0.35 på ett Downsize spö och lättare beten??

En av de roliga möjligheterna med att fiska med lättare prylar är att göra just det. Att använda lättare prylar. Även med tunnare lina. Både Curado, Daiwa Tatula i både TWS och TWS Sv varianterna kommer att fungera kalas. De flesta av dessa rullar tar 80-100 m 0.35 - 0.25 flät. 100 m 0.25 på en Zillion TWS SV räcker långt. Eller på en Tatula eller Curado. En annan riktigt bra rulle som går att hitta ny på eBay för dryga 1000 kr är Abu Revo Beast. Inte Toro Beast utan den som INTE har Toro i namnet. En liten diamant som är stark som få. Zillion Tws är en annan. Inget fel på Toro Beast heller förutom att den knappast går som Downsize i mina ögon. Revo Beast är en riktigt liten rulle. Annars är skillnaden mellan Curado I och K är mest kosmetika. Köp den du gillar mest.

Hur vet jag detta då. Jo jag råkar ha just Revo Beast, Tatula i ett annat utförande som heter Coastal. Zillion TWS är en annan rulle jag uppskattar mycket. Jag har även ett gäng Ambassadeurer. Bl.a. den Record 50 som redan nämnts. Och har tidigare fiskat med Curado I. Alla dessa har tidigare eller används fn på två av mina Downsizespön för lite lättare gäddspinn. Från Mc Mio Jr på 22 gr upp till ca 90 gr använder jag dessa till på dessa spön. Rullarna tål mycket mer än så. Bl.a. använder jag en Revo Beast för tyngre Jerk med 0.35 lina. Fungerar kalas. Min Zillion Tws sitter oftast på mitt SZ Signature 40-140 gr för gummibeten.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-06-03, 19:59.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Slingshot som Swappo nämnde är väl lite mjukare, det kanske funkar bättre till spinnerbaits. AGS är snabbt och rappt, har fiskat en del mindre spinnerbait med det och jag tycker inte det är några större problem.. Men nog känner man hur skeden snurrar ända in i benmärgen.
              Håller med i båda fallen, men skulle inte låta det vara skäl nog att inte välja ett ags. Jag har aldrig med mig båda spöna ut samtidigt, och skulle jag ha ags och känner för att fiska spinnetbait så gör jag det utan att klaga.

Kommentera

Som spö kan jag rekommendera St.Croix Mojo Bass Flippin 7'11 0,5-2oz. Riktigt trevligt spö till downsize! Jag kör en Shimano Curado 201 på det. Funderar på att införskaffa en tranx 301 så småningom istället.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Simmar med hajar Visa inlägg
                  Vad rekommenderar du för spö till spinnerbaits? Vill ha ett som jag kan kasta det mesta med under 100g. Kanske inte finns nåt optimalt för det men värt att fråga.
                  Jag föredrar lite mjukare progressiva spön till Spinnerbait. Mest för att jag har en tråkig egenskap att slita sönder gäddans käft med de enkla grova krokarna på spinnerbait och styva moderna spön. De jag använder just nu är förra versionen av SZ Signature 40-140 eller SZ Black series Downsize. För mig så fungerar dessa finfint med tex Rad Dog
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tack för alla svar! Får bli en till tur till butiken och känna på Slingshot innan jag bestämmer mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 156 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13