Shimano aernos trögvevad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano aernos trögvevad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano aernos trögvevad

Hej, har en shimano aernos som är 1år gammal, har märkt på senaste tiden att den börjar bli trögvevad. När man till exempel skanö börja veva så känner man att det hakar i och man får ta i lite mer för att få rull på den, har även märkt att jag inte längre kan peta till på veven med fingret så att den vevar några varv själv.
    Är det uppsmörjning eller byte av lager som gäller? Tycker det borde klara sig mer än ett år.

Har du servat rullen ?

Kommentera

Nej rullen är ej servad än, har använt den endast under förra sommaren, men det ör kanske det som behövs då.

Kommentera

har använt den endast under förra sommaren,
        Har väl legat still för länge så fettet har stelnat lite, använd den några pass och se vad som händer.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Har väl legat still för länge så fettet har stelnat lite, använd den några pass och se vad som händer.
          Lite olja & ute & fiska så kommer den nog att funka fint igen

Kommentera

Har en aernos 2500 som fått slita varg ett par år. Inte gjort ett skit med den o den går fint fortfarande

Kommentera

Tjena, jag är inne på min andra Aernos 2500. Den första gav upp efter några få turer på västkusten (trots mycket omsorgsfullt underhåll m.m.)
              Den hade precis samma problem med mycket trög gång. Den andra har fungerat fint i över två år med samma typ av använding. Däremot så vill jag passa på att höja ett varningens finger när det gäller smörjning av linlagret.

På min Stradic 2500 ci4+ har linlagret nämligen skurit ihop just pga. Att jag har smörjt detta efter varje fisketur. Och om man läser i instruktionsboken så står där klart och tydligt att man absolut inte ska smörja detta lager då lagret är försett med en speciell vattenavstötande beläggning som löses upp av olja och skadar komponenterna.

Denna information har jag inte hittat angående Aernos:en men nu har lintrissan skurit ihop där också.
              Min slutsats är att inte smörja bara för att man brukar göra så på andra rullar.

Kommentera

Spontant känns det som att detta beror på IAR-lagret. Många gånger är IAR-lager torra (för att inte slira). Mina senaste rullar från Daiwa behövde lite inkörning p.g.a. detta. Då du inte använt din rulle på ett tag kan IAR-lagret blivit något oxiderat.

Om IAR-lagret i just din rulle haft fett så kan det ha stelnat.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 306 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13