Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
    Kom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
    Vilken vikt på beten hade du tänkt dig? Jag har jerkbeten till abborre som väger nära 30 gram... men även beten som bara väger 10 gram...

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
      Kom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
      Shimano Biomaster 6'6" , handtagsdelat, ML
      inte spettigt, fin känsla, låter jerkbaits få fint spelrum sida-sida även med flätlina ger det betena rätt skjuts utan att hämma.

      Kommentera


      • Fiskar du från land eller båt, står man nära vattnet vill man ha ett kort spö så man inte slår i typ 6’6, själv kör jag ett allround Poison Adrena 1610M från båt vilket funkar utmärkt till jerk, jigg och andra hårdbeten utan att vara superoptimerat till någon specifik teknik.

        Kommentera


        • Jag kör från båt och kastar nog inte tyngre än kanske 6-14 gr. Kör uteslutande med flätlina.

          Jag har haft lurigt att hitta något som känns bra. Mina jiggspön är rent för mjuka.
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

          Kommentera


          • Zodias 6’6 är ett prisvärt alternativ, sägs vara bra men inte provat själv. PS 1610M är definitivt inte för vekt, kastvikt till 21g enligt spec.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
              Lyfter den här gamla tråden. Skulle uppskatta tips på vad ni kör med för spön då jag tänkte skaffa ett spö mer renodlat till att köra jerkbait efter abborre med.
              Så vad använder ni egentligen?
              Jag använder ett Daiwa Blazon 5-20g tror jag det är, tycker det är precis lagom tryck i det och går att trycka till lite extra på de djupgående jerkarna, 6,10fot och bra kort handtag, är väl daiwas motsvarighet på zodias spöet, inte testat zodias men kan tänka mig den är bra med. Kört med FC som huvudlina och tagit ett gäng fina borrar (för mig) i somras från 33-40cm på spöet och har funkat utmärkt, inga större än så tyvärr men är mkt nöjd med det spöet.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                Kom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
                Alla Shimanos jerkpinnar är bra i sin prisklass. Expride, Beastmaster, Zodias etc. Daiwa har en riktigt bra jerkpinne till djupgående jerkbaits. Daiwa Tatula 7'1" 2pc 7-28 g. Det är dock väldigt styvt, vilket inte riktigt är bra när man vill kasta lätta grundgående jerkbaits. Annars tycker jag att Daiwas spön nästan alltid har för långt bakhandtag till jerkbaits.

                Jag själv kör ett Armada Golden Feather 7' upp till 25 g och det tycker jag är bra till grundgående jerkbaits. Till djupgående jerkbaits svampar det ihop. Jag fiskar dessutom med fluorocarbon som huvudlina.

                Egentligen bör man ha två jerkpinnar om man vill vara riktigt optimal. En till grundgående och lättare jerkbaits, samt en till mer djupgående och större/tyngre jerkbaits. Det är dessvärre omöjligt att täcka alla jerkbaits och få optimal gång på dessa med ett enda spö.

                För övrigt är alla dessa rekommendationer spön anpassade till multirullar. Jag fiskar inte jerkbaits med haspelpinnar och kan därför inte ge någon superrekommendation. Jag har bara fiskat haspel och jerkbait här och där.

                Kommentera


                • För min del handlar det nästan aldrig om djupgående wobbler men jag är ändå lite rädd att få ett spö som svampar. Optimalt för min del hade kanske varit ett spö som ligger på typ 5-18gr och tillräckligt styvt för att man ska kunna knycka hem ett mindre jerkbait. Tycker det är svårt att bedöma utifrån handlarnas beskrivning vad spöna passar till, förutom de självklara som visar det i namnet, typ Crank-spön, jiggspön m.m. men det verkar inte lika hett att saluföra lätta spön som jerkbaitspö?
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Alla Shimanos jerkpinnar är bra i sin prisklass. Expride, Beastmaster, Zodias etc. Daiwa har en riktigt bra jerkpinne till djupgående jerkbaits. Daiwa Tatula 7'1" 2pc 7-28 g. Det är dock väldigt styvt, vilket inte riktigt är bra när man vill kasta lätta grundgående jerkbaits. Annars tycker jag att Daiwas spön nästan alltid har för långt bakhandtag till jerkbaits.

                    Jag själv kör ett Armada Golden Feather 7' upp till 25 g och det tycker jag är bra till grundgående jerkbaits. Till djupgående jerkbaits svampar det ihop. Jag fiskar dessutom med fluorocarbon som huvudlina.

                    Egentligen bör man ha två jerkpinnar om man vill vara riktigt optimal. En till grundgående och lättare jerkbaits, samt en till mer djupgående och större/tyngre jerkbaits. Det är dessvärre omöjligt att täcka alla jerkbaits och få optimal gång på dessa med ett enda spö.

                    För övrigt är alla dessa rekommendationer spön anpassade till multirullar. Jag fiskar inte jerkbaits med haspelpinnar och kan därför inte ge någon superrekommendation. Jag har bara fiskat haspel och jerkbait här och där.
                    Tycker att de 2 Daiwa Blazon spöna jag har är det kortare bakhandtag på men har ett ags 7,1fot 7-28g med som funkat bra till djupare jerks och det är rätt styvt i min mening (och lite för långt bakhandtag) hade lite svårt för det i början men gillar det spöet mer till annat och landade till slut i att Blazon funkar till både grunda och djupa. Köpte ett phenix feather 7-17,5g från borrebutiken som jag gillar skarpt, gillade inte det till just jerk men där finns en 6,9fot medium heavy x-fast 7-21g kanske kan vara nått, lätta spön och sköna rullfästen, har en daiwa alphas sv tw 800 på och riktigt skönt, inte alls "jobbigt" att stå med under hela dagar, har ju kört lätta shakey heads till det och inte lika aktivt som jerk men ändå, bara ett tips. Någon som vet nått om 6,9fot spöet elr de andra i feather serien?

                    Kommentera


                    • Har en kompis som har två spö i feather serien.
                      7,1 light som är var mitt från början. Som du säger, super lätta och känsliga spön.
                      Detta använde jag till vanliga jiggar med upp till 10g skalle. Skulle nog säga att aktionen var lite åt moderate - fast.
                      Har aldrig blivit riktigt multi frälst, så jag sålde det till min kompis,
                      han har ett 6,9 mh med. Men det kan jag inte uttala mig så mycket om.
                      Båda är för övrigt odelade.
                      Tror han ska sälja båda faktiskt.
                      Vidarebefordrar gärna uppgifter om det skulle vara intressant.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 079 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X