Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ingen Jerkfantast men har två spön som får göra jobbet, och gör det bra. ett Berkley Air 6'6" 5-20g samt ett Spro Freestyle Skillz 215 '7-24g för lite grövre jerkskedar, bra bakhandtagslängd.
    Jag föredrar säg halvaktion, "allroundspön". Dvs inte en djup crankaktion eller styvt toppigt jiggspö. Spötoppen får gärna flexa en bit ned och då vill jag inte jag ha ett stel "pinne", de kastar inte "knyckbeten" så bra. Abborrejerkande är inte detsamma som gäddjerk för mig iaf.

    Kommentera


    • som Benjamin skrev: Tatula 7-28g för djupgående jerkbaits som Illex DD, Oneten +1 osv.
      För lättare beten har jag ett Major Craft Days ML, och Megabass Levante F3 67-LV. Olika Alphas på alla. Kör med flät på mina

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
        som Benjamin skrev: Tatula 7-28g för djupgående jerkbaits som Illex DD, Oneten +1 osv.
        För lättare beten har jag ett Major Craft Days ML, och Megabass Levante F3 67-LV. Olika Alphas på alla. Kör med flät på mina
        Vad tycker du om Major Craft Days? Jag funderar på att skaffa ett sådant.

        Kommentera


        • PS 1610M fixar även de djupgående jerkarna då aktionen är åt tung-crankshållet dvs ej toppigt men ändå rappt, dock fiskar jag inte lika aggressivt när borrarna går på djupet under kall årstid, ett eller två ryck och lång paus brukar leverera.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av km1 Visa inlägg
            Har en kompis som har två spö i feather serien.
            7,1 light som är var mitt från början. Som du säger, super lätta och känsliga spön.
            Detta använde jag till vanliga jiggar med upp till 10g skalle. Skulle nog säga att aktionen var lite åt moderate - fast.
            Har aldrig blivit riktigt multi frälst, så jag sålde det till min kompis,
            han har ett 6,9 mh med. Men det kan jag inte uttala mig så mycket om.
            Båda är för övrigt odelade.
            Tror han ska sälja båda faktiskt.
            Vidarebefordrar gärna uppgifter om det skulle vara intressant.
            Jag var lite sugen på det feather 7,1fot 3,5-10,5g spöet till min curado bfs men blev en Blazon för finesse istället, du hade inga problem att kasta 10g skallar+jigg då det light spöet? Jag har snäppet över L, ML 7-17,5g, visst de hade kunnat vara lite styvare men har inte haft några svårigheter att kroka, mitt är 2del och är nöjd med det, vilken variant är det på andra spöet han har?
            Senast ändrad av Hallelujajkpg; 2022-12-06, 16:14.

            Kommentera


            • Tack för all input. Efter att ha varit inne i butiken för att klämma och känna så blev det ett sådant här:

              https://www.upplevstore.se/bite-of-b...25g-boba5multi

              Det kändes skönt och vid torrviftorrviftning tyckte jag att det borde passa bra. Dessutom korkhandtag och befriat från massa skrikiga färger. Förhoppningsvis blir det testat om ett par veckor så jag får återkomma med rapport.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                Tack för all input. Efter att ha varit inne i butiken för att klämma och känna så blev det ett sådant här:

                https://www.upplevstore.se/bite-of-b...25g-boba5multi

                Det kändes skönt och vid torrviftorrviftning tyckte jag att det borde passa bra. Dessutom korkhandtag och befriat från massa skrikiga färger. Förhoppningsvis blir det testat om ett par veckor så jag får återkomma med rapport.
                Snyggt spö!

                Det som förvirrar mig är dock benämningen jerk/crank. I mitt huvud vill man ha väldigt olika aktion på en jerkpinne och ett crankbaitspö.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Snyggt spö!

                  Det som förvirrar mig är dock benämningen jerk/crank. I mitt huvud vill man ha väldigt olika aktion på en jerkpinne och ett crankbaitspö.
                  Jag tänkte lika men å andra sidan vill man inte heller ha ett utpräglat toppigt spö för varken jerk eller crank så håller man sig till ett hyfsat rappt spö går det att kombinera även om aktionen är lite djupare.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                    Jag tänkte lika men å andra sidan vill man inte heller ha ett utpräglat toppigt spö för varken jerk eller crank så håller man sig till ett hyfsat rappt spö går det att kombinera även om aktionen är lite djupare.
                    Problemet är ju att till vobbler eller crank som vi nu måste säga vill man ju inte ha för snabbt spö heller. Ett lite djupare och lite långsammare som dämpar vibrationerna. Men detta är ju typiskt Sverige. Här klumpar vi ihop något. Vad blir det av det???

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                      Problemet är ju att till vobbler eller crank som vi nu måste säga vill man ju inte ha för snabbt spö heller. Ett lite djupare och lite långsammare som dämpar vibrationerna. Men detta är ju typiskt Sverige. Här klumpar vi ihop något. Vad blir det av det???
                      Kompromiss blir det ju alltid, jag tycker mig dock ha hittat en sweetspot i Poison Adrena som är så bra för jerk/crank/traditionell jigg att jag endast går på min AGS 6´9’’ kombo för finesstekniker som ned och dropshot där jag vill ha just ultratoppig aktion.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X