Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Kompromiss blir det ju alltid, jag tycker mig dock ha hittat en sweetspot i Poison Adrena som är så bra för jerk/crank/traditionell jigg att jag endast går på min AGS 6´9’’ kombo för finesstekniker som ned och dropshot där jag vill ha just ultratoppig aktion.
    Nja. Håller väl inte med om det att det alltid blir en kompromiss. Finns oändligt många spön världen över så visst kan man hitta det perfekta till ändamålet. Men klart ska man bara ha ett spö till allt. Så blir det en kompromiss

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

      Nja. Håller väl inte med om det att det alltid blir en kompromiss. Finns oändligt många spön världen över så visst kan man hitta det perfekta till ändamålet. Men klart ska man bara ha ett spö till allt. Så blir det en kompromiss
      Jag släpade med mig 5-6 kombos ut förut eftersom det är oberäkneliga förutsättningar i skärgården, till slut insåg jag att jag inte använder mer än två kombos för kallvattensfisket och en enda för sommarhalvåret. Trailade jag båten kanske jag hade gjort en annan prioritering och varit mer kompromisslös med en kombo för varje betestyp. Crank, jerk, jigg, chatterbait, vibrationsbeten funkar utmärkt med en enda kombo (men inte vilken kombo som helst) - bara det riktig träliga pillfisket med ned och dropshot som kräver byte.
      Senast ändrad av holden; 2022-12-07, 13:11.

      Kommentera


      • Vad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar

        A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.

        Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Vad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar

          A medium-powered, moderate-fast tapered blank is critical for producing the correct action while also providing enough give to keep the treble hooks pinned without ripping them out or pulling the lure away from a fish. Many anglers also prefer a shorter handle to avoid catching a sleeve when twitching the rod.

          Alltså inget ”jiggspett” för mig, flertalet jerkwobblers är ganska lätta att arbeta. Ett av mina spön är ML och det andra typ M, med lite mer flex i toppdelen kastar de också bättre och de täcker mina behov mer än väl.
          Jag instämmer i dessa rekommendationer som jag aldrig tidigare läst, insikten kom efter många dyra och onödiga pryl-inköp :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Vad gäller aktion så verka smaken lite delad. Jag kör ungefär som Tacklewarehouse rekommenderar
            Det man ofta glömmer vad gäller aktionen på ett spö är vilken typ av fisk och vatten man arbetar med/mot. Att drilla en abborre på ett kilo är inte detsamma som att drilla en big mouth bass på ett kilo... eller en öring på ett kilo. Att gå på en rekommendation från ett annat land med andra arter innebär nog även att man då behöver anpassa sitt linval till vad man oftast använder i det landet och på den platsen... I exempelvis Kalifornien är väl monolina betydligt vanligare än flätlinan vi använder här i kalla Sverige vilket ju påverkar valet av aktion mer än betesval och vilken fisk man avser att fånga. I slutändan måste man välja den utrustning som passar ens egna behov fullt ut... allt annat blir en kompromiss om man går på andras rekommendation.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Det man ofta glömmer vad gäller aktionen på ett spö är vilken typ av fisk och vatten man arbetar med/mot. Att drilla en abborre på ett kilo är inte detsamma som att drilla en big mouth bass på ett kilo... eller en öring på ett kilo. Att gå på en rekommendation från ett annat land med andra arter innebär nog även att man då behöver anpassa sitt linval till vad man oftast använder i det landet och på den platsen... I exempelvis Kalifornien är väl monolina betydligt vanligare än flätlinan vi använder här i kalla Sverige vilket ju påverkar valet av aktion mer än betesval och vilken fisk man avser att fånga. I slutändan måste man välja den utrustning som passar ens egna behov fullt ut... allt annat blir en kompromiss om man går på andras rekommendation.
              Spöna är ju anpassade efter beterna och teknikerna de använder. Inte bara fisken. Vi fiskar ju med exakt samma beten och tekniker här som de fiskar Bass med. Crankbait, Texas rigg, carolina rigg, chatterbait osv. Inte speciellt svenska namn där.
              Men du har en rejäl poäng med linan. Flät använder Bassfiskarna nästan bara när de fiskar i rejält ned gräs. Och då kör de riktigt tjock. Gäddtjocklek.
              Själv använder jag bara flät till bottenstuds. Allt annat abborrfiske bedrivs med monolinor.

              Kommentera


              • Kollar man bassfiske på tuben så gör dom också karatemothugg eftersom de har gummisnoddar till lina, kör man flät behöver man inte, och ska inte, hålla på så, enkel vanesak.

                Kommentera


                • Det är klart jag anpassar, borre är borre. Klart mindre snittvikt, val av något mindre beten, tunnare mundelar och flätlina gör att det blir än viktigare med ett något mjukare spö, ergo t ex ML och ett par meter nylon/FC som tafs.
                  Senast ändrad av anteman; 2022-12-08, 15:21.

                  Kommentera


                  • Använder expride 6,10" Medium och Sufix Advance Flourocarbon clear. Optimala mellan pris jerkbait spöet enligt mig. För snabbt om man använder flätlina, men perfekt med flourocarbon.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Kollar man bassfiske på tuben så gör dom också karatemothugg eftersom de har gummisnoddar till lina, kör man flät behöver man inte, och ska inte, hålla på så, enkel vanesak.
                      Nu ska man kanske inte tro på allt man ser på Youtube. Det är show. Tycker man ser liknande beteende här i våra produktioner. Där det måste vara aktion hela tiden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X