Köphjälp: Nytt gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köphjälp: Nytt gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köphjälp: Nytt gäddspö

Hej!

Hittills har jag fiskat med ett haspelsset ifrån XXL för 400kr, där ingick det en Shimano XFX 210CM (10-30g), Shimano hyperloop 4000FB och nylonlina men tänkte nu uppgradera till ett mer rejält gäddspö. Det jag tänkte var att köpa ett bra spö för 600kr som klarar av att kasta lite tyngre beten och föra över rullen (Hyperloop 4000) till nya spöt och dessutom byta till Fireline ultra 8 flätlina.

De två spön jag tittat på som verkar bra är Daiwa Sweepfire Haspel 8' 40-100g för 395+frakt och Savage Gear MPP Predator Spin 8' <90g för 599kr fri frakt.

Har ni några tips på andra bra spön eller känner ni till dessa spön så är ni mer än välkomna att upplysa en nybörjare!

Jag har haft ett Sweepfire fast i lägre kastvikt. Tyckte det var helt ok. Det bröts dock vid ett bottennapp och lite väl våldsamma räddningsaktioner. Vet inte hur det står sig i högre kastvikter men jag gillade det medan det var helt.

MPP har jag ett likadant men i 9 fot. Det fyller sin funktion bra och jag gillar det. Bra spö för de pengarna, det var min lokala fiskebutik som "lurade" på mig ett. Det agerar som både havsfiskespö, med haspel och kastdrag från turbåtarna, samt som trollingspö för gädda och gös. Man kan med fördel även kasta jiggar och dylikt inom klassningsangivelsen. Upp till 90 gram anser jag är en rättvis och ärlig beskrivning.

Jag hade kört på Savage Gear-spöet. Fast för dessa pengarna, och de alternativen du nämner, kan det nog inte gå så fel vilket som.

Kommentera

Lägg till en hundring och köp Svartzonker Black Series (30-90g). Rullen kanske är lite i största laget men vet inte hur mycket kralligare Savage Gear-spöet är t.ex.
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
      7:e plats i FIskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

Kan du skicka en länk till vart man kan köpa det spöt? Varför rekommenderar du den över de andra två? Vad menar du med att rullen kan vara i "största laget"? Du får ursäkta mig, jag är inte så insatt i fiske, hehe.

Tack för svar!

Kommentera

Ursprungligen postat av MangeC Visa inlägg
          Kan du skicka en länk till vart man kan köpa det spöt? Varför rekommenderar du den över de andra två? Vad menar du med att rullen kan vara i "största laget"? Du får ursäkta mig, jag är inte så insatt i fiske, hehe.

Tack för svar!

Där kan du köpa ett! Anledningen till att jag rekommenderar det är att jag själv tycker att det är ett skönt spö för dom pengarna. Det är relativt följsamt och känsligt och inte så "påkigt". Finns en stor tråd här på Fiskesnack om hur aktioner på fiskespön fungerar.

Storlek 4000 på fiskerullar är ofta större och väger mer då spolen rymmer mer lina osv, det räcker med en mindre modell. Det är ju lite smaksak också då rullen ska passa ihop med spöet både hur den är i handen och hur vikten blir fördelad. Skulle verkligen köpa en ny rulle när du har råd med det också, ett spö och rulle för 400kr är oftast ingen höjdare.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
          7:e plats i FIskesnacks Gäddfemma 2024

Kommentera

Ok, tack för tipsen!

Jag hade tänkt uppgradera rullen också så småningom, vad rekommenderar du för något? Samma prisklass ungefär tänker jag, d.v.s. 600kr.

Kommentera

Sweepfire är helt Okay för pengarna, matcha ihop med Daiwa Ninja rulle i 3000 stl

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 092 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13