Nylonlina under flätlinan på multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nylonlina under flätlinan på multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av -GäddUngeN-
    nu slutar vi tjaffa lazinko

så fjantigt
    Tänkte skriva samma sak.

Fridens liljor, Lazinko
    /Lazinko

Kommentera

Keep talking about me, You are just making me famous..
      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeforlife
        Tjenare!

Jag undrar ungefär hur många meter nylonlina, samt hur grov lindiamter det ska vara, på en Ambassadeur 5601 JB? Har ingen aning själv då jag inte fiskat jerkbait ännu, och inte med multirulle heller.

Alltså - Hur många meter behöver man under flätlinan på en Ambassadeur 5601 JB? Samt vilken lindiameter det kan vara bra att ha vid jerkbait?

Kanske beskrev lite konstigt, men ni fattar nog.

Mvh
        Pikeforlife; Flätlinor med spectra- eller dynemafibrer har mycket låg friktion. Därför glider de lätt på en metall- eller plastspole. En del fiskare lägger 20-50 meter nylonlina i botten för att flätlinan inte ska glida friktionslöst på spolen vid t.ex. mothugg. Andra fiskare lägger endast några varv eltape i botten på spoltrumman. Vill man få på så mycket flätlina som möjligt rekommenderar jag tape i stället för nylonlina. Vid lintrassel eller skavskador på flätlinan kan man tvingas kapa bort alltför många meter av flätlinan. Då gäller det att ha spolen fylld med rätt lina från början och inte halva spolen med nylonlina.
        Go for them!
        Old Firehand

Kommentera

du gör som du vill med din flätlina Lazinko, men tagga ner på angreppen. Om du inte kan ta kritik och diskutera utan att spela överlägsen så kan du hålla dig till någon annan site istället...

detta är naturligtvis bara vad jag tycker.

Jag vidhåller fortfarande att det är dumt att spola på för lite flätlina på rullen... Även den bäste råkar vara en sopa någon gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
            du gör som du vill med din flätlina Lazinko, men tagga ner på angreppen. Om du inte kan ta kritik och diskutera utan att spela överlägsen så kan du hålla dig till någon annan site istället...

detta är naturligtvis bara vad jag tycker.

Jag vidhåller fortfarande att det är dumt att spola på för lite flätlina på rullen... Även den bäste råkar vara en sopa någon gång.
            Spela..? nope, vissa gör inte fel. Easy as that.
            /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikeforlife
              Tackar för svar, men jag hade tänkt slippa gå till affären bara, tänkte testa det själv

Jag tror jag köper nylonlina i 0.40 - 0.50 lindiameter, och spolar på kanske 70 meter, och sedan runt 110-120 meter TUFline XP 0.41 eller Zalt Braid 0.35.

Mvh

Helt onödigt med så mycke nylon i botten, du ska bara skydda spolen inte ha lina för att fiska med.... räcker med 10meter nylon. kör 0.30 nylon i botten.
              "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ursprungligen postat av DaskeN
                Helt onödigt med så mycke nylon i botten, du ska bara skydda spolen inte ha lina för att fiska med.... räcker med 10meter nylon. kör 0.30 nylon i botten.
                Snarare onödigt med för mycket flätlina på rullen med tanke på prisskillnaden nylon/flät...

Köpte nyligen en 137 m. spole 30 punds för att ha på gäddrullen. I bästa fall kastar jag 50 m. med stora fladdriga jiggar. Självklart spolade jag på hälften av den dyra flätisen (170 spänn), något annat vore väl närmast vansinne??

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
                  Snarare onödigt med för mycket flätlina på rullen med tanke på prisskillnaden nylon/flät...

Köpte nyligen en 137 m. spole 30 punds för att ha på gäddrullen. I bästa fall kastar jag 50 m. med stora fladdriga jiggar. Självklart spolade jag på hälften av den dyra flätisen (170 spänn), något annat vore väl närmast vansinne??
                  X-akt så Movitz!
                  /Richard

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis

Min filosofi också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                      Spela..? nope, vissa gör inte fel. Easy as that.

ingen är felfri. de flesta på forumet här upplever nog ett trassel emellanåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13