Tafsmaterial - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafsmaterial

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafsmaterial

Hej!
    Har alltid haft färdiga tafsar med beteslås när ja fiskat. Kör för det mesta abborre. Men när jag var ute med en kompis i somras så såga han mig när ja körde med tafs, han sa att ja skulle knyta jigghuvudet direkt på min huvudlina, jag kör med flätad lina tror det är 0.17.

Har nu läst lite att folk knyter på flourcarbon eller nylon på flätade linor. Vad är fördelarna med det? För flätlinan är tålig eller? Vilken storlek o vilken längd på fc eller nylon ska man ha? Och vilket är bäst, nylon eller fc?

Hoppas det inte vart rörigt

Flätad lina är extremt stark MEN den är dålig på nötning så tänder, stenar mm. gör att den lätt går av. Dessutom kan det vara bra att ha en svagare del längst fram på linan om man skull få bottenapp så man inte blir av med all lina när den går av vid rullen ist för vid draget.

Kommentera

Efter ett gäng förlorade tafsar bytte jag till flourcarbon och jag trivs så bra med det så det kommer jag fortsätta med.
      skulle linan av nån anledning gå av eller man måste klippa så går det fort att slänga på en ny stump.
      men på spöt som jag byter drag ofta där har jag ändå ett beteslås i änden på den.
      jiggspöt brukar jag inte behöva det då jag oftast kör med samma vikt en längre tid.

om det behövs eller ej vet jag inte men det känns bra att ha fc biten i slutet iallafall

Kommentera

Okej tack för svar! Så fc är att föredra alltså ? Räcker det med en meter eller? Vilken knut använder ni när ni skarvar fc med flätad lina?

Kommentera

30-50cm har jag. mest för att det blir bökigt om jag knyter på en texasrigg eller liknande för då blir det uppåt metern iallafall.
          men det är kanske mest för att jag är lat och inte knyter riggen direkt på flätlinan :P

Kommentera

Tack! Vilken tjocklek på fc ska ja ta? Lite tjockare så de klarar även gäddor o blir mer "allround"?
            Mvh

Kommentera

Om det finns gädda där du fiskar abborre antar jag att du behöver en tafs som skyddar huvud linan. Jag kör 30-40cm 0,70 nylon till lätt haspel. Jag kör rovex som är billig och ganska lätt att knyta. Sonen kör 0,52 fc, det blir smidigare tafsar men man får lite sämre skydd mot vassa tänder. Tunna wire tafsar funkar fint också. Jag upplever att det ofta är för stora lekanden och beteslås som är problemet, de sabbar gången på små beten.

Kommentera

jag kör med minst 0,5mm om jag vet att det finns en större risk för gädda. Fiskar jag efter gädda använder jag minst 0,8-1,0mm

Kommentera

0,70mm Rovex Mono kör jag med till det mesta förutom riktat gäddfiske, då kör jag 1-1.2mm.

Mono/Nylon duger bra.

30-40cm kör jag.
                  Perfect loop mot beteslåset/lekandet
                  Improved Albright mot flätlina.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist