Mission: Spö + rulle + lina, Budget: 2000 kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mission: Spö + rulle + lina, Budget: 2000 kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mission: Spö + rulle + lina, Budget: 2000 kr

Hej!

Har suttit hela kvällen och kollat rundor på en setup för abborre-och-gäddfiske, men blir inte riktigt klok på vad jag skall köpa. Tänkte höra med er mer rutinerade fiskare vad ni anser är det bästa "settet" för abborre-och-gäddfiske, och om ni i sådana fall skulle kunna länka lite tips

Tack på förhand!

/B

Hej

Jag har inte mycket att komma med på rekommendationsfronten, men en bra början är att berätta lite mer.
    Har du några preferenser att utgå ifrån? Som exempel:

Multi eller haspel?
    Båt eller från land?
    Planer på typ vilka beten/betesvikter du tänker kasta?
    Har du redan spö/rulle sen tidigare? Vad är det för grejer, och kan du försöka beskriva om det är några saker du gillar eller ogillar med din nuvarande setup?

Kommentera

Jag har inte fiskat på väldigt länge. Förr fiskade jag en del, men då var det mest trolling med min far som gällde. När vi kastade så var det med haspelrulle, skeddrag och spinnare. Har länge haft ett sug efter att dra igång med fisket igen, så jag har bestämt mig för att haka på ett par polare framöver. Vi kommer mest att fiska från land. Ibland kasta från båt också. Vill ha en skön setup som är hyfsat mångsidig (typ abborre, lättare gädda och ädelfisk). Beten osv har jag inte så bra koll på. Har nån polare som kör jerkbait. Men vad tycker ni är roligast/bäst?

Inser att det låter flummigt, men ser detta köpet lite som en nystart. När jag kört på dessa prylarna ett tag får jag utvärdera. Jag är lite som en helt rensuddad whiteboardtavla just nu

Kommentera

Ett 10-30, 15-50gr spö är nog rätt mångsidigt.
        Tar man ett 15-50gr så kan man kasta väldigt mycket av det mesta.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Frugan har ett Beastmaster DX 9' lång med kastvikt på 20-50g (999kr på Sportfiske prylar) med en Curado K (1299kr på fiskeutrustning-online.se)

Bra pris å fiskar downsize gädda och allt till 8g bra

Kommentera

Köp inte för grova grejor kan jag tycka. Har man bara en uppsättning så kan jag tycka att en Gäddanpassad utrustning blir väldigt påkigt och tråkigt.

Roligare fiske med tex Joens (härovan) första förslag på 10-30Gr utrustning.

Sedan vad som passar in budgetmässigt får andra tipsa om. Mina lättare grejor har jag köpt begagnade. Gäller faktiskt samtliga spöna och inget har jag betalt mer än trehundra för.

Rullarna har jag blandat och gett på lite grand. Hälften av dem begagnade och resten nytt. Alla lättare grejor är haspel.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Är lite inne på ett Berkley Lightning 8" 15-40g och en Shimano Sahara FI 4000. Några erfarenheter av dessa?

Kommentera

Ursprungligen postat av sslacker Visa inlägg
                Är lite inne på ett Berkley Lightning 8" 15-40g och en Shimano Sahara FI 4000. Några erfarenheter av dessa?
                Noop. Men börjar man fiska och har polare som gör det lär du ju fastna igen. Jag hade valt en lättare utrustning (klassningen) som första.

Vid 30-40+ Gr så börjar man närma sig Torsk, Gädda och Gös utrustningen samt trolling och då hade jag nog bytt från haspel till något runt som gör det lättare och dänga iväg och hantera tunga beten.

Tänker mig således att du kommer köpa ytterligare ett set inom kort

Men bara mina lösa tankar. Har inte gjort så själv utan bara fortsatt köpa på mig grejor...........
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Penn sargus II 3000 är riktigt mycket rulle för pengarna. Dock så är de byggda lite som en gammal volvo 740 så de är ju aningen tunga om du jämför med shimanon där skulle jag tro.

Kommentera

En 2500 storlek på rullen (4000 blir onödigt stort och tungt) och ett 8 fot 10-30, 10-40 är nog så nära allround man kan komma till abborre, gös, öring och gädda. 10-30 passar bättre åt abborren och 10-40 (15-50) mer åt lättare gäddbeten.

För 2000 kr får du hyfsade nya grejer. Shimano/Okuma har jag bra erfarenheter av avseende rullar men skulle nu hellre pröva nya Daiwa LT, Exeler eller Fuego i 2500 storlek. Ett spö från t ex Savage Gear, Daiwa Prorex eller liknade funkar ju men finns mycket runt 1000kr

Mest får du nog för pengarna om du bevakar säljes här på FS. Folk byter utrustning ofta som skjortor numera...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-08-15, 14:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13