Hur långt är ett spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur långt är ett spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur långt är ett spö?

Jag har tre haspelspön som är 7’, 7’3” resp. 7’7”. Igår råkade jag av en händelse få för mig att jämföra hur långa de var. De angivna längderna stämde faktiskt förvånansvärt väl. Sedan när jag höll två spön intill varandra noterade jag att spö på 7’ var aningen längre än det på 7’3” om man mätte från rulfäste till spötopp. Det visade sig t.o.m. att spöt på 7’7” bara var 3-4cm längre än 7-fotsspöt när man mätte på det sättet. Visst har jag tidigare noterat att spön har olika längd på bakhandtaget, men jag har liksom aldrig noterat det enkla självklara sambandet att det som inte finns bakom rullfästet finns framför. Det intressanta med jämförelsen blev att mina tre favoritspön genom tiderna nästan hade identisk längd framför rullfästet trots olika spölängd. Förmodligen är det även därför det går så lätt att växla mellan spöna. De får liksom samma TCP om man pratar robotspråk.

Ett spö som är 7 `=213 cm långt.
    7,3`=222 cm
    7,7=234 cm

Vad jag vet så mäter man spöets hela längd för det kan skilja på var rullfästet sitter på resp. spö om det är olika fabrikat, m. m..
    Senast ändrad av lsjonsson; 2018-09-20, 16:10.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

En korrekt iakttagelse och något att ta hänsyn till vid köp. Mitt numera sålda Prorex XR 8 fot 5-25g hade ett för kastvikten ovanligt, läs onödigt långt bakhandtag. 8' 5-25g är för mig ett spö för lättare fiske och där behövs inte hävstång på samma sätt som med tyngre beten.

Gäller för övrigt några andra Prorexspön i 7'4"-8' som jag känt på och som givet bakhandtaget har en "spölängd framför handen" i paritet med andra 7'-7'1"spön

Ett längre handtag gör det dessutom lite marigare att manövrera och manipulera ett bete, t ex en lättare jigg eller ett twichbete så där föredrar jag en aning kortare bakhandtag. Jag har nu ett nytt fint Sportexspö som jag hoppas ska klara av den uppgiften, ffa jiggfisket.

Till tyngre gäddfiske (från 100g) föredrar jag dock förhållandevis långt bakhandtag som underlättar kastandet av tunga beten en lång fiskedag...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        En korrekt iakttagelse och något att ta hänsyn till vid köp. Mitt numera sålda Prorex XR 8 fot 5-25g hade ett för kastvikten ovanligt, läs onödigt långt bakhandtag. 8' 5-25g är för mig ett spö för lättare fiske och där behövs inte hävstång på samma sätt som med tyngre beten.

Gäller för övrigt några andra Prorexspön i 7'4"-8' som jag känt på och som givet bakhandtaget har en "spölängd framför handen" i paritet med andra 7'-7'1"spön

Ett längre handtag gör det dessutom lite marigare att manövrera och manipulera ett bete, t ex en lättare jigg eller ett twichbete så där föredrar jag en aning kortare bakhandtag. Jag har nu ett nytt fint Sportexspö som jag hoppas ska klara av den uppgiften, ffa jiggfisket.

Till tyngre gäddfiske (från 100g) föredrar jag dock förhållandevis långt bakhandtag som underlättar kastandet av tunga beten en lång fiskedag...
        Har ett AGS 120 som är sjukt fint. Men bakhandtaget är låååångt.
        Jämför man med då tex Dobyns som är perfekt och man har fiskat med det länge och ofta så inser man varför man gillar det, iaf en av delarna.
        Bakhantaget är helt enkelt ivägen. Speciellt om man kastar med höger och sen byter plats. Nu gör jag inte alltid det, men det händer ofta. Och vissa ställen från land går det bara att kasta på det sättet.

Men ja, för TS fråga. om man jämför designen på olika spön så kan det skilja väldigt mycket.
        Och för lättare beten är det enda som är intressant vad som sitter framför rullfästet.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Väldigt väl sammanfattat. Spöt ska ju inte bara funka till att kasta och drilla utan även till att manipulera betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Har ett AGS 120 som är sjukt fint. Men bakhandtaget är låååångt.
            Jämför man med då tex Dobyns som är perfekt och man har fiskat med det länge och ofta så inser man varför man gillar det, iaf en av delarna.
            Bakhantaget är helt enkelt ivägen. Speciellt om man kastar med höger och sen byter plats. Nu gör jag inte alltid det, men det händer ofta. Och vissa ställen från land går det bara att kasta på det sättet.

Men ja, för TS fråga. om man jämför designen på olika spön så kan det skilja väldigt mycket.
            Och för lättare beten är det enda som är intressant vad som sitter framför rullfästet.

Jag har hittills inte råkat ut för för långa bakhandtag, men kan verkligen förstå vad du menar. Hade abborrhaspelspöt haft ett lika långt bakhandtag som niofotsspöt hade det inte använts speciellt ofta.

Kommentera

Vilket sportexspö blev det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                Vilket sportexspö blev det?
                Kulfisks "gamla" Air Spin 8"!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                  Jag har hittills inte råkat ut för för långa bakhandtag, men kan verkligen förstå vad du menar. Hade abborrhaspelspöt haft ett lika långt bakhandtag som niofotsspöt hade det inte använts speciellt ofta.
                  Ja, det är ju lite beroende på vad man använder det för.
                  När jag körde längre spön 9-10ft så hade dom långa kabhandtag. Då var det normalt och inget konstigt. Men i takt med att man gick ner i längd blev dom även kortare där bak.

Har nu börjat gå upp i längd igen men vill behålla dom korta bakhandtagen.

Svår balansgång.

Synd att ett underbart spö blir så negativt laddat för man har vant sig vid en viss sak.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ja egentligen skulle många spö ha justerbart bakhandtag för vi gillar olika men kostnaden blir nog inte acceptabel.
                    Däremot ska man inte tveka att sätta sågen i ett befintligt spö och justera efter tycke och smak. Med en bågfil, sandpapper, lim och tejp kommer man långt... har man ett kasserat spö eller ringer Hi-level så kan man också enkelt förlänga ett bakre handtag.

Jag har gjort så på ett par spön och det gick utmärkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 173 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13