Komplement till Ambassadeur C4 5600 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Komplement till Ambassadeur C4 5600

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Komplement till Ambassadeur C4 5600

Jag har en åtta år gammal C4 5600 som jag är kanonnöjd med. Särskilt trevlig känns den på mitt gamla Zebco/Golden Eagle 10' 3-28 gr. Nu funderar jag på att köpa en till Ambassadeur, främst för att kunna ha en lånerulle till eventuella 'gästfiskare'. Mitt andra spinnspö är ett kraftigare gäddspö.

Självklart vore det bra (och roligare) om rullarna var en smula olika så att de kompletterade varandra för mitt eget fiske. Eftersom jag gillar min nuvarande C4 till 'havsöringsspöt' så tror jag att den nya jag köper huvudsakligen skulle få sitta på 'gäddspöt' (som för övrigt också är ett Zebco/Golden Eagle, 10,6' 28-83 gr).

Först funderade jag på att köpa en 6500 men ju mer jag funderar på det så undrar jag om det verkligen vore någon poäng med det (som alternativ till en 5600 alltså). Vad säger ni? Med modern flätlina har jag svårt att se att den större linkapaciteten skulle vara en tillgång.

Pro Rocket 5600 känns väldigt intressant. Tyvärr har jag för mig att UT påpekat att den är mindre lämplig, i omodifierat skick, för att fiska med flätlina?

Ursprungligen postat av Skanstull
    Jag har en åtta år gammal C4 5600 som jag är kanonnöjd med. Särskilt trevlig känns den på mitt gamla Zebco/Golden Eagle 10' 3-28 gr. Nu funderar jag på att köpa en till Ambassadeur, främst för att kunna ha en lånerulle till eventuella 'gästfiskare'. Mitt andra spinnspö är ett kraftigare gäddspö.

Självklart vore det bra (och roligare) om rullarna var en smula olika så att de kompletterade varandra för mitt eget fiske. Eftersom jag gillar min nuvarande C4 till 'havsöringsspöt' så tror jag att den nya jag köper huvudsakligen skulle få sitta på 'gäddspöt' (som för övrigt också är ett Zebco/Golden Eagle, 10,6' 28-83 gr).

Först funderade jag på att köpa en 6500 men ju mer jag funderar på det så undrar jag om det verkligen vore någon poäng med det (som alternativ till en 5600 alltså). Vad säger ni? Med modern flätlina har jag svårt att se att den större linkapaciteten skulle vara en tillgång.

Pro Rocket 5600 känns väldigt intressant. Tyvärr har jag för mig att UT påpekat att den är mindre lämplig, i omodifierat skick, för att fiska med flätlina?
    Jag har en äldre 6500 C4 som jag är mkt nöjd med, den känns rejäl och hållbar. Bromsen är bra.
    Sprang på den billigt (när den modellen av C4 gick ut tror jag). Fick den och ett daiwa trollingspö för under tusingen. Spöet kanske inte är värt något, fast det var skönt att drilla fisk på.
    Rullen tar väl 200m/0,40 nylon, du bör ju få på 200m/0,30 flätad?
    myspace.com/klubbdist

Kommentera

Ursprungligen postat av Skanstull

Jag har nog varit lite för kategorisk, sorry.
      5500CS Pro Rocket är en riktigt bra rulle som funkar rätt bra rätt ur kartongen, förutsatt att Du inte lägger på mer lina än upp till max 3-4 mm från spolens kant och att Du inte kör med vanliga beten under 20g och wobblers under 25g. De nya vävbackelitvikterna sägs väga lite mer än de tidigare (har inte kontrollvägt dem själv) och jag tycker dagens Rocket känns mindre nervös än tidigare.

Men (varning för reklaaaaam), rullen i fråga är vid sidan om JB'n världens bästa ämne för seriöst rulltrim. Den kan ges kastegenskaper som är bättre än en haspelrulle även med 10grams flytwobblers, genom att byta spole, spollager, bromsbricka och linspridaredrivning. En rätt fram uppgradering som vem som helst kan utföra om man någonsin hållit i en skruvmejsel. www.utreel.com.
      Färdiga uppgraderade rullar till rimliga priser sägs även finnas.
      www.utreel.com

Kommentera

Tack så hemskt mycket för svaren!

En Pro Rocket 5500 är beställd. Nu måste jag bara bestämma mig för vilken dimension av flätlina jag ska slå på till gäddfisket. 0,32 känns frestande, men det kanske är onödigt tjockt...

UT, du kanske får ett PM om trimdelar snart...

Kommentera

Tycker att du kan titta på PP 0,23 till gäddpåken. Kör med motsvarande Cortlandlina till min tungspinnpåk och det funkar perfa. Cortlandlinan kan vara knepig att få tag på i Svedala så då är mitt andrahandsval PowerPro.

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          272 571 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist