Manhattan-Jerkset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Manhattan-Jerkset

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Manhattan-Jerkset

Jag har varit lite sugen på ett jerkset ett tag nu och varit bra nära att köpa ett par gånger...

Nu är det så att jag ska åka över till New York och undrar om det är någon som vet hur priserna ligger där jämfört med här och också om någon har någon bra fiskebutik att tipsa om på Manhattan.

Jag har varit inne och kollat lite på olika sidor men kan inte riktigt hittat samma saker som är hemma. Är det så att benämningarna på t.ex. ambassadeur-rullarna är annorlunda i staterna än i europa?

Och en annan sak, finns det något samlingsnamn i USA för det vi här kallar Jerkbait-fiske, vad beten och liknande heter?

Tack på förhand!

/Tomas

Jerkbait kanske?
    Vad heter cheesburgare på engelska?

Vad gäller ambassadeur vet jag inte, det kanske är lite andra benämningar..
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Hoi
      I New york finner du lite beten, går mye i kust/surf-fiske der. Men noen butikker har blandt annet St Croix spö, og dom ligger på 130-150 dolares.
      Av butikkene som ligger i NY sentrum hadde denne best utvalg; Capitol Fishing Tackle Company.

Ambassadeur rullar kalles gjerne Garcias, men går du i en butikk så ser du dem i rullhyllan. En St Croix spö + rulle skulle vel komme på litt over eller rundt $200.
      Capitol har denne adressen: 218 West 23rd street (Between 7th and 8th street). Gate systemet i NY er lett å finn frem i.

Kom i håg at jerkstenger ofte er 1 del, så de kan bli litt vanskelige å ta med på fly, men da kan man jo spandere på seg en Rod Bazooka.
      Kjøp beteslåsar, tafsmaterial og andre småting der, er jo nesten gratis
      Causeway bait and tackle, ute på Long Island var en kanon butikk, med kanon killer, men er en god togtur unda sentrum.
      God Tur! Fan man vil tilbaks...

Michael
      'dawg, mans best friend!

Kommentera

Det som vi kallar jerkbaits går ofta under namnet "Glidebaits". Deras jerkbaits är vanligen pullbaits, typ Suick och Burt. Meckigt? Jajjemän!!

//Stefan
        Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Tack för svaren!

Pikopath: Jag hade tittat lite på Capitol-butiken, men var lite osäker eftersom man inte kan se vad dom har på nätet, men efter ditt tips så ska jag garanterat åka dit. Jag har en kompis med mig som inte är fiskeintresserad alls så någon tågtur till Long Island blir det nog inte tal om, men tack för tipset. Jag får väl köpa någon slags spötub för att ta med på planet, har inte så mycket bagage i övrigt så det blir nog inga problem. Och så får jag väl följa ditt tips om att köpa småsaker, alltid skönt att ha hemma.

Rudan: Tack för översättningen, hoppas kunna hitta lite drag även om Pikopath säger att det inte finns så mycket jerkbaits, hade varit skönt att komma hem och bara kunna börja fiska.

Kimbow: Inte alltid som vi tar efter amerikanisarna rakt av, en pikétröja heter t.ex. poloshirt. Säg till bilhandlaren att du vill ha en cab, så kollar han nog konstigt på dig och, frågar dig om du verkligen vill ha en sån där gul bil med text på sidan och skylt på taket... mycket som är svårare än det borde vara i den här världen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tombelu
            Tack för svaren!

Pikopath: Jag hade tittat lite på Capitol-butiken, men var lite osäker eftersom man inte kan se vad dom har på nätet, men efter ditt tips så ska jag garanterat åka dit. Jag har en kompis med mig som inte är fiskeintresserad alls så någon tågtur till Long Island blir det nog inte tal om, men tack för tipset. Jag får väl köpa någon slags spötub för att ta med på planet, har inte så mycket bagage i övrigt så det blir nog inga problem. Och så får jag väl följa ditt tips om att köpa småsaker, alltid skönt att ha hemma.

Rudan: Tack för översättningen, hoppas kunna hitta lite drag även om Pikopath säger att det inte finns så mycket jerkbaits, hade varit skönt att komma hem och bara kunna börja fiska.

Kimbow: Inte alltid som vi tar efter amerikanisarna rakt av, en pikétröja heter t.ex. poloshirt. Säg till bilhandlaren att du vill ha en cab, så kollar han nog konstigt på dig och, frågar dig om du verkligen vill ha en sån där gul bil med text på sidan och skylt på taket... mycket som är svårare än det borde vara i den här världen.
            men ordet cab kommer ju från cabriolet och det skulle jag tippa e franska eller nåt en pikétröja haj jag ingen aning va det kan komma från

Kommentera

Ja av de fiskebutikkene i sentrum, som jeg fant er det capitol som regjerte. Var et par andre som jeg var innom og, men den ene var ren flugefiske butikk.
              Jeg fant nesten ingen jerkbaits, men wobblere (crankbaits på amerikansk) som rapala, bomber etc. var det mye av. Til sitt striped bass fiske bruke de også mange koole softbaits, kan absolutt anbefale og ta med deg et par pakker av Slug-Go, kanonbete!
              Heddon beten som Super Spook etc. fantes det og mye av.
              Selvom det er lite musky tackle der, så brenner det lett i visakortet
              Kjente og foresten på noen Shimano og Daiwa muskyspö, men har brukt St Croix noen år, så det ble et nytt St Croix spö på meg.
              som sagt, så er ikke muskyfiske så stort der, men Muskies Inc har et chapter i New Jersey, og man er ikke mer enn en 45 minuters togtur unda muskyfiske.
              Gädda kunne man fiske i elvene som var mellom NY og NJ, samme med bass.

Michael
              'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan
                Det som vi kallar jerkbaits går ofta under namnet "Glidebaits". Deras jerkbaits är vanligen pullbaits, typ Suick och Burt. Meckigt? Jajjemän!!

//Stefan
                Bare spør efter muskytackle, jerkbaits for de stripedbass fiskerne er gjerne wobblers med små skedar, som husky jerk osv.

Michael
                'dawg, mans best friend!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tombelu
                  Tack för svaren!

Jo då, visst vet jag det, men säger du jerkbait fattar dom nog vad du menar.
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Bakos: Helt rätt att orden inte kommer ifrån engelskan, ville bara visa på att det vi kallar något kanske inte behöver vara samma sak där, polo-tröja och turtleneck, kanske jag skulle skrivit istället.

Kimbow: Jerkbaits

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S