Dunwright dancer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dunwright dancer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi som kör med hullingar då?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Vi som kör med hullingar då?
      Krokarna funkar givetvis med hullingar också. Det blir bara svårare att kroka av. Min uppfattning är att originalkrokarna krokar utmärkt.

Kommentera

Snarare svårare att kroka på enligt min erfarenhet.
        Beror kanske på att du är stark som grizzlybjörn, snabb som en spottkobra.
        Vi som är starka som en manet och snabba som en sengångare har onekligen problem med dessa hajkrokar....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nene.. Här har du rätta kroken till de flesta jerkbaits. Om de skulle vara för små eller annars dåliga så prova med de här. Allt annat är spinnarkrokar.

Skitfiske,
          BörjeB

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft
            Hej alla kompetenta fiskare !

För drygt en månad sedan köpte jag en dunwright dancer neon perch.

Den går ruskigt fint men mitt problem är att jag har nog slagit världsrekord i missade gäddor antingen har jag bara känt ett snabbt hugg och inte hunnit med ett mothugg eller så har jag fått jordens slakhugg. Några gånger har det blivit som en flodvåg efter betet men ingen kontakt.Har fått några gäddor också men procentuellt så är det världsrekord i missade gäddor.
            Har någon ett bra tips vore jag tacksam framför allt når jag skall ställa upp i en gäddfiske tävling om två veckor.

Kan det bero på att det är varmt i vattnet och att gäddorna förväntar sig ett snabbare byte ?

Jag kör med ganska långa vevstopp och det brukar bli hugg efter vevstoppet men den hänger ju inte med in till båten.

Vore tacksam för lite tips då det känns som att det är ett kanon drag.

Under samma period har jag kört en hel del Buster Jerk och där har jag tagit en hel del fisk eller rättare sagt dom gäddor som har huggit har hängt med in till båten.
            Hej Fishcraft; Det verkar vara gott om huggvillig gädda där du fiskar. Det finns bot för gädda som bara stöter lite försiktigt eller hugger kort. Du kan ha en s.k. "Stinger Hook", en kemvässad trekrok något mindre än originalkrokarna som hänger löst på en kort tafs under eller strax bakom betet. Det brukar kunna reducera antalet tappade gäddor!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Soome, man kan diskutera krok till evigheter, en del älskar Owner en del hatar dom. Jag tycker att Owner river för mycket i käften på gäddan, men har likväl
              owner krok på en del beten.
              Idéen med flera fjäderringar eller tafs är inte så dum.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                Soome, man kan diskutera krok till evigheter, en del älskar Owner en del hatar dom. Jag tycker att Owner river för mycket i käften på gäddan, men har likväl
                owner krok på en del beten.
                Idéen med flera fjäderringar eller tafs är inte så dum.
                Alessandro; De flesta laxtrollare och havsöringsfiskare jag fiskat med genom åren använder ofta dubbla fjäderringar mellan krok och bete. En del säger att dubbla fjäderringar används för att inte laxen ska kunna bända sig loss när det blir flera leder mellan drag och krok. Andra säger att draget rör sig bättre och yvigare i vattnet vid både spinn och trolling med dubbla fjäderringar. Det finns också fiskare som hävdar att laxen och öringen fastnar mycket bättre om kroken sitter några extra millimeter bakom betet. Samma påståenden bör ju även gälla för bakre kroken på gäddbeten!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Jag upplever inte att det är svårt att kroka med Dunwrighten, iofs har det inte blivit så många att jag måste anväda 2 händer än. Jag tycker huggen oftast kommer i vevstoppen så det är bara vara på sin vakt o dra till när du ser/känner nått. Som sagt annars testa med flera fjädringar eller större krok
                  bf

Kommentera

Alla krokar måste bytas, oavsett bete! Även om krokarna som sitter orginal på betet ifråga är precis likadana som dom du tänkt byta till så måste man byta! ...så är det bara ! :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av LarsÖ
                      Alla krokar måste bytas, oavsett bete! Även om krokarna som sitter orginal på betet ifråga är precis likadana som dom du tänkt byta till så måste man byta! ...så är det bara ! :-)
                      En bra grej är att köpa två Fatso och skifta krokarna mellan dom, det spar man lite pengar på...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 753 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13