Strejkande ambassadeur :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strejkande ambassadeur :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strejkande ambassadeur :(

Köpte en ambassadeur 5001 tgc på sportfiskemässan i våran!
    Har efter detta jerkat endel fram tills nu och varit nöjd med rullen men nu har jag ändrat min uppfattning.

Problemet är det att när jag frikopplar spolen och kastar ut och sedan skall börja ta hem lina igen så hakar inte spolen i.

Utan jag kan så och veva och veva utan att spolen snurrar.

Jag lär därför dra upp frikopplarknappen med fingrarna. Jäkligt roligt......

Vad kan jag göra åt problemt då jag inte har tid just nu att skicka iväg rullar hit och dit pga fisketävlingar då jag lär har rullen.

Har dock ej hunnit kontakta återförsäljaren!

Tack på förhand!

Ursprungligen postat av MeskMatte
    Köpte en ambassadeur 5001 tgc på sportfiskemässan i våran!
    Har efter detta jerkat endel fram tills nu och varit nöjd med rullen men nu har jag ändrat min uppfattning.

Problemet är det att när jag frikopplar spolen och kastar ut och sedan skall börja ta hem lina igen så hakar inte spolen i.

Utan jag kan så och veva och veva utan att spolen snurrar.

Jag lär därför dra upp frikopplarknappen med fingrarna. Jäkligt roligt......

Vad kan jag göra åt problemt då jag inte har tid just nu att skicka iväg rullar hit och dit pga fisketävlingar då jag lär har rullen.

Har dock ej hunnit kontakta återförsäljaren!

Tack på förhand!
    Jag hade samma problem med min C4:a.
    Är bara snällt och vacker att skicka in rullen till ABU
    så dom får se om den. Är inte så mkt mer att göra.
    - T e a m O d i n -

Kommentera

Hade det fenomenet på min jb en gång, den ville liksom inte hoppa i eller vad man ska säga så man kunde veva något varv innan något hoppade i och spolen började rotera. Plockade isär min jb lite grann och såg att det var nån typ platta i vänster gaveln som åkt ut lite så jag tryckte tbx den och passade på att smörja upp allt och har funkat perfa sen dess!

edit: tror det var del 25994 här på Sprängskissen
      Senast ändrad av kenta_85; 2006-10-26, 14:55.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

det är bara att öppna den och kolla vad som inte lirar.... det är inte direkt rocketscience, rätt enkel mekanik.

Kommentera

Tackar för dessa svar, vill gärna ha mer!

Om jag som aldrig hållt på med ambassadeur skruvar isär den lite lätt för att kika efter felet, finns då risken att fisketävlingen blir körd på lördag pga att jag ej får ihop den!

Tycker inte en ambasadeur ska strejka efter några månader!

Kommentera

Jag hade samma problem på min c3a. Jag skruvade upp den och smörjde vid urkopplingsknppen och sen gick rullen som smort! Det är inget tekniskt fel utan bara för lite olja !
            bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
              Jag hade samma problem på min c3a. Jag skruvade upp den och smörjde vid urkopplingsknppen och sen gick rullen som smort! Det är inget tekniskt fel utan bara för lite olja !
              Som Bigfisher säger, det är troligtvis lite skit mellan de två länkarmarna som sköter frikopplingen. Bästa är att ta isär och rengöra/smörja.
              Det funkar troligtvis om du duttar i olja i hålet på gaveln där frikopplingstangenten går in så att säga. Detta hål gäller rullar med tumtangent.

Kommentera

När jag köpte min tog jag isär den och tog bort all fet de öst på och smorde den varsamt.

Rulle gick lättare utan allt fet.

Även slitage från rulle tex dam spån samlas i fetet och trögar till den,
                Jerk Ambassadeur TGC 5001
                Spinn Daiwa regal 2000 xi
                Gädd Daiwa 300L Daiwa Proteus Millionaire

Kommentera

Nu har jag tagit isär rullen och smörjt upp det mesta! Skruvade ihop den men knappen ploppar fortfarande inte upp! Tog ej isär "länkarmarna" som är vid knappen! Kanske borde göra det?

Kommentera

Hej igen! Äntligen vet jag vad felet är!!! Efter någon timmes "mekand" =)

"järnstången" som den grejen med rundade spetsar under drevet ska trycka upp när man börjar veva är utsliten.

Så det blir till att inhandla en ny "järnstång" om jag tittar på sprängskissen till rullen så är jag nästa helt säker på att det är nr 25130 som jag menar.

På grund av att den är utsliten där i kanten så kommer inte "dom rundade spetsarna" inte åt stången och kan på så sett inte trycka upp knappen.'

Vet att förklaringen inte är den tydligaste men hoppas rulldoktorerna förstår!

Vad kan denna grej kosta?

Ska man höra med affären så dom skickar efter den så jag byter den själv eller ska man skicka iväg den till abu?

Hoppas på vettiga svar!

mvh meskmatte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 103 visningar
                    0 gillar