Shimano curado 150DC - tankar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano curado 150DC - tankar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano curado 150DC - tankar?

    Jag har själv en curado 71HG som jag använder till både spinnare och cranks i vikterna 10g till 25g, där jag tycker den är underbar, och till jiggfiske med 3-4tumsjiggar och 10g-skallar där jag tycker den beter sig nervöst. Jag gör kanske fem klockrena kast men på det sjätte uppstår ett litet skatbo och den proceduren upprepas gång efter gång utan att jag förstår vad jag gör för fel. Kan det vara att det blir för mycket invevad slaklina när jag jiggar?

    Hur som helst har ju den nya versionen av rullen kommit ut nu där kastbromssystemet är uppdaterat, är det någon som har några tankar om det eller om rullen i allmänhet? Säljtexten känns spontant rätt överdriven och strösslad med magiskt pulver:
    "Digital Control Breaking! Detta betyder att du har ett litet chip som applicerar bromskraft när den känner att spolen är på väg att överspola lina. Nu är det slut på skatbon!"

  • #2
    Hej. Du har redan löst problemet. Vid jigg fiske och dropshot är det lätt att få mycket slaklina och få ett skatbo.

    Kommentera


    • #3
      Känner inte igen fenomenet att få slacklina vid jiggfiske, dvs vanligt jiggfiske. Kör med det för det mesta till de flesta arter och linan är ju mer eller mindre alltid sträckt. Men alla gör ju olika.

      Hur som helst så har jag testat 151DC och den är ju sjukt stabil. Kastade en Vibration Bass på 18gr så det är väl motsvarande dina jiggar ungefär. Men förstår inte riktigt hur man kan få problem med att kasta runt 20gr mer än att det är handhavandefel. Rullens kastbroms hanterar det bra. Kör med Conquests 100 som har samma kastbroms som 71 men den lite äldre varianten. Dvs borde den vara sämre(?) och upplever inte problem med samma sort jigg och vikter.

      Kort sagt, du behöver nog inte köpa DC för att få till kasten. Men om du däremot VILL köpa DC för att få en ny rulle(som är mer stabil) så är det ju en annan sak.
      Körde den på lägsta inställningen och fläskade iväg draget rejält långt utan tendenser på resning.

      Är den stabilare?
      Ja!
      Behöver du byta för att få stabila kast?
      Nej!
      Bör du köpa rullen om du vill?
      Ja!

      Tänk på att det är en rulle i storlek 150 så den rymmer mer lina och bör inte vara lika bra på dom lättaste betena. Men kör du aldrig under 10gr så är det ju chill.
      Du kommer säkert vara nöjd med den.
      Tänk också på att den låter vid varje kast, ett speciellt ljud. Högfrekvent pipande. Så du får vara beredd på det. Det är något man älskar, hatar eller kan leva med.
      Jag personligen älskar det.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Det jag menar att när man fiskar med en jiggar, finns det en risk att linan blir löst upp spolad. Med risk att linan gräver ner sig i undre lagret. Blåser det lite så är risken ännu större. Annars när man kastar vanliga beten på 10 g brukar man inte få overruns pga Linas spolas upp tightare.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
          Det jag menar att när man fiskar med en jiggar, finns det en risk att linan blir löst upp spolad. Med risk att linan gräver ner sig i undre lagret. Blåser det lite så är risken ännu större. Annars när man kastar vanliga beten på 10 g brukar man inte få overruns pga Linas spolas upp tightare.
          Förstår hur du menar, men har aldrig upplevt problemet. Fiskar ofta med 50m+ ute utan problem.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #6
            Jag fiskar mkt med en exsence dc rulle och enda nackdelen med den är den höga utväxlingen. Curadon kommer i flera utväxlingar och är dc systemet någorlunda lika bra eller bättre (vilket jag kan tänka mig) så kan jag varmt rekommendera köp för det priset. Det känns lite fuskigt att kasta med rullen eftersom den sköter allt själv men har du vinden i ryggen så kan du verkligen smacka på allt vad du har och du kommer lååångt.

            Kommentera


            • #7
              Att 3-4”” jiggar och 10g skalle ger en nervös rulle låter förvånande med en C 70, den borde trivas riktigt bra där inbillar jag mig... sånt kastar jag utan prut med min ”gamla” Exsence DC, dra åt kastbromsen en aning?

              För övrigt varken tror eller hoppas jag att C 150DC är bättre än min E DC med tanke på vad den kostade... Vore det mitt val idag skulle jag nog hellre köpa en 2017- Scorpion DC än Curadon... den förra torde ha en vassare kastbroms...

              Eller denna https://japantackle.com/casting-reel...eg0000217.html gröt i några veckor å den e din...
              Senast ändrad av anteman; 2018-10-28, 03:00.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 299 svar
              262 611 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg barnmorskan  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 389 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 540 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 141 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 299 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X