ABU Ambassadeur 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Ambassadeur 5000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU Ambassadeur 5000

    Hej undrar om någon kan hjälpa mig med min ABU Amassadeur 5000. Skulle vilja veta vilken ålder det är
    40 50 70 står det.

  • #2
    Hej!
    Hade varit betydligt enklare att datera rullen om du skickat med en bild... Men jag har svårt att se att det handlar om annat än ett serienummer! Under 1971 gick man över till datumbaserade rullfotsnummer och jag kan inte se att dina sex siffror skulle gå att applicera på den märkningen? Kanske finns det någon som kan rätta mig där om jag missat... Men jag är så gott som säker på att din rulle är tillverkad någon gång under 1963-64. I september 1962 tillverkades rulle nr 300000 och någon gång under 1964-65 passerade man 500000 (500275 är en rulle från juli 1965...).
    Mera precis än så är det svårt att vara...
    Skit fiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #3
      Hej och tack för hjälpen sålde denna rulle men fick tag på 2 andra som jag ej vet åldern på-
      bifogar några bilder på dessa.

      Kommentera


      • #4
        Hej igen!
        Den första rullen ser ju ut att vara i superskick. Den är tillverkad någon gång 1961-62. Sannolikt -61 med tanke på att serienummer 200000 tillverkades i februri 1961 samt att justeringsskruven på vänstergaveln har oljehål. Dessutom stämmer etuiet väl in åldersnässigt. Saknar det den ingraverade "skölden" som du ser på det svarta etuiet är det också ett tecken på mycket tidigt 60-tal men även etuier MED skölden användes från 1960 och framåt.
        Den andra rullen är nyare. Serienummer och att vänstergaveln bara har tre skruvar pekar mot att den är tillverkad någon gång 1967-68. De rundade skruvarna, "dammkjolen" på stjärnhjulet och frånvaron av oljehål på justerknoppen säger också att rullen är tillverkadefter 1965 och den typ av svart etui som du har med på bilderna användes under senare delen av 60-talet.
        Så mycket mer precis går det nog inte att vara. Själv har jag en 5000 från 1956-57 och en 6000 från 1959-61och den var ännu svårare att åldersbestämma eftersom ABU först i mitten av 60-talet börjde använda rullfotsnummer på 6000-rullarna.
        Hoppas du har blivit lite klokare. Det är lite av en djungel men här har du en nyttig länk:

        http://www.lurelore.com/freds/abu.html

        Du kan också gå in i rullforumet här. Där har Mooki en klistrad tråd om rullterminologi och i slutet på första posten har du ett tillägg om datering av gamla Ambor.
        Skit fiske!
        Gösta

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Hej igen!
          Den första rullen ser ju ut att vara i superskick. Den är tillverkad någon gång 1961-62. Sannolikt -61 med tanke på att serienummer 200000 tillverkades i februri 1961 samt att justeringsskruven på vänstergaveln har oljehål. Dessutom stämmer etuiet väl in åldersnässigt. Saknar det den ingraverade "skölden" som du ser på det svarta etuiet är det också ett tecken på mycket tidigt 60-tal men även etuier MED skölden användes från 1960 och framåt.
          Den andra rullen är nyare. Serienummer och att vänstergaveln bara har tre skruvar pekar mot att den är tillverkad någon gång 1967-68. De rundade skruvarna, "dammkjolen" på stjärnhjulet och frånvaron av oljehål på justerknoppen säger också att rullen är tillverkadefter 1965 och den typ av svart etui som du har med på bilderna användes under senare delen av 60-talet.
          Så mycket mer precis går det nog inte att vara. Själv har jag en 5000 från 1956-57 och en 6000 från 1959-61och den var ännu svårare att åldersbestämma eftersom ABU först i mitten av 60-talet börjde använda rullfotsnummer på 6000-rullarna.
          Hoppas du har blivit lite klokare. Det är lite av en djungel men här har du en nyttig länk:

          http://www.lurelore.com/freds/abu.html

          Du kan också gå in i rullforumet här. Där har Mooki en klistrad tråd om rullterminologi och i slutet på första posten har du ett tillägg om datering av gamla Ambor.
          Skit fiske!
          Gösta
          Hej Gösta;

          Så här...http://www.lurelore.com/freds/SG4.jpg ... ser min allra äldsta Record Ambassadeur 5000 mod. SG ut som jag fick av min mor när jag var 12 år.
          Det var troligen därför jag började fiska Gädda och Gös....

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Vadå? Skulle jag var avundsjuk?
            Skit fiske på dig Leif!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Vadå? Skulle jag var avundsjuk?
              Skit fiske på dig Leif!
              Trevlig Lucia Gösta!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                Detsamma till dig!!!

                Kommentera


                • #9
                  Tack så mycket för all hjälp jag är mycket tacksam.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av persberg9a Visa inlägg
                    Tack så mycket för all hjälp jag är mycket tacksam.
                    Hej Persberg;

                    Det finns flera fiskare som skriver här förutom Gösta och Mooki som via numret 405070 under rullfoten på din ABU Ambassadeur 5000 kan berätta hur gammal din rulle är...

                    Trevlig Lucia!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X