Trim till 5600 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim till 5600 JB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trim till 5600 JB

    Har precis köpt en 5600 JB som är tänkt att användas till just det...jerkfiske. Har diskuterat bussningar i en annan tråd och det verkat tveksamt om det är värt att byta enligt svaren där.
    Det är ju alltid roligt att modda sina fiskeprylar, men vad är värt att göra i detta fallet? För HÖ fisket kan man ju gå "all in" med keramkullager överallt och lättade mellandrev och linförare. Men vad är vettigt för jerkfiske? Kastlängden är kanske inte prio ett, men gärna en stabil och lugn rulle som är skön att fiska med. Är original bäst? Vad är värt att göra på en jerkrulle?

  • #2
    Rengöra och smörja om på ett mer optimalt vis och möjligen byta ut bromspaketet. Det senare gör dock ingen större skillnad men jag upplever framförallt en något jämnare broms vid stor belastning.
    Det är enda modifikationerna jag skulle göra på en JB om den ska användas till hyfsat tungt jerkfiske.

    Gick själv igenom hela trimspektrumet, både gällande mina egna och andras rullar, för knappt 15 år sedan. Fortsatte charmas
    av det i några år men insåg till slut att en rejäl rengöring och en kompetent smörjning gör mer skillnad på en originalrulle än vad det gör att smeta en redan välsmord
    rulle full med "onödiga" trimdelar. Både vad det gäller "känsla" och uppmätta kastlängder (i mina händer) med typiska gäddbeten.
    Detta vid gäddfiske med relativt tunga beten och relativt korta spön.
    Bygger många rullar åt andra och den stora majoriteten är lika nöjda, eller mer nöjda, med de rullar jag bygger numera som i princip aldrig har fler än två kullager.
    Hållbarheten och tillförlitligheten för den som inte ser underhållet som ett nöje ökar också rejält.

    Ska man, som du skriver, fiska öring eller liknande blir de sista meterna betydligt viktigare och då har trimmet mer tydliga fördelar.
    Eller i det fall man vill kasta så bromslöst som möjligt och hela tiden ligga på gränsen, personligen har jag ingen glädje av det alls. Föredrar riktigt lugna rullar som kastar långt nog för mitt fiske.

    Angående stabilitet och lugn har åtminstone jag upplevt merparten av mina trimmade Ambassadeurer mer nervösa än mina standardrullar men det må vara en smakfråga.

    Kommentera


    • #3
      Sintrade bussningar är i princip självsmörjande... Det enda jag gjort med min JB är att byta till sådana och jag skulle gör det igen! I övrigt är jag mer än nöjd med rulle för dess ändamål. Man kan naturligtvis trimma vidare, men det sparar jag till mina småambor

      Kommentera


      • #4
        En lättad spole med sintrade bussningar är en bra kombination som ger ett brett kastviktsregister och minskar antalet skatbon. Efter att ha bytt till och fiskat med en lättad UT-spole skulle iaf jag aldrig byta tillbaka till standardvarianten(den svarta).

        Kommentera


        • #5
          Håller med Jester Burk.
          jag har dock den grunda recordspolen & den har gett mest ”trim” för pengarna.
          Dock(!) tömmer jag nästan den spolen på ett kast med tex prorex lazy jerk. Jag kör 0.40 spiderwire.
          Bara ett kast till..

          Kommentera


          • #6
            För jerkbait med tex Buster Jerk skulle jag inte göra något alls med en JB förutom en adekvat smörjning. Möjligtvis en grund spole och en översyn av högfartssystemet. Tex den redan nämnda grunda spolen från Record. Den är ett lysande mellanting mellan UTs och den djupa originalspolen. Både i pris och prestanda. Men med BJs så vinner man inte mycket på att byta spole. Däremot spar man onödig lina som både är dyr och väger de gånger man vill kasta något lättare. Vissa av de nya linorna kommer på spolar med 150 m 0.35. Helt perfekt med en grund spole på 5000 modellerna. Dela linan på två rullar med 75 m var. Det är vad som går på och inget spills bort.

            När det gäller högfartssystemet så handlar det om att få det att snurra så lätt som möjligt. Med Buster Jerk så räcker det med att se till att mellanhjulet snurrar som det ska. Skär bort plastflärpen som låser hjulet mot axeln och ersätt den med en c clip, ta samtidigt bort det blåa fettet från linförarskruven och ersätt det med något som inte fungerar som klister.

            Man vinner alltid med en lättare spole men olika mycket beroende på situation. Fysikens lagar går inte att bortse från. En lättare spole klarar sig med mindre kastbroms. Typiskt för mig är att en bromsklutch extra går att låsa när jag använder Recordspolen eller Penns och två extra med UTs spole. Skillnaden är rätt stor i maximalt varvtal på spolen vilket KAN påverka kastlängderna. Mer eller mindre beroende på betet, vind spö etc. En lättare spole kan användas till längre kast eller om man så vill en stabilare rulle.

            För jerkbait med de vanligaste gäddbetena så är JB nästintill perfekt som den är. Vill du ha en mer mångsidig rulle som även som klarar av ett större viktspann så byt spole. Typ HÖ.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-04, 00:32.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              Till tyngre gäddfiske som jb är till för finna inga skäl överhuvudtaget att ens fundera på några trimprodukter. Skulle absolut inte lägga ett öre på en grundare och bättre spole. Dessutom när den bara rymmer 75m. Råkar du ta i när du kastar i medvind med en lättkastad jerkbete så är risken stor att du kastar ut hela linan.
              gick själv på UT trenden när det begav sig, enligt mig totalt bortkastade pengar. En väl rengjord och korrekt smörjd rulle är mer än nog.

              Kommentera


              • #8
                Något man kan göra är ju att planslipa slirbromsskivorna, dom brukar vara ganska kupiga. Antingen gör man det på ett fint sandpapper mot ett slätt underlag eller köper färdiga från smooth drag. Då startar bromsen mjukt och inte ryckigt.

                Kommentera


                • #9
                  Haha. Vi har en riktig långkastare i tråden. 75m är låååångt. Jag blev förvånad när jag mätte upp kasten jag normalt gör. Brukar vara den som kastar längst bland alla de jag fiskar med och jag tömmer aldrig 75 m. I närheten händer väl någon gång i riktigt hård medvind men jag har aldrig tömt spolen.

                  men självklart är det olika. Upp till var o en. Skulle jag ha JBn endast till jerk så skulle jag lämna den i originalskick men se över smörjningen. För en mer mångsidig rulle så skulle jag byta spole
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Tänker ni 75m utan någon backing? Har en recordspole på en 5500 Pro Rocket och tror att jag fick plats med mycket mer än så..dock lite tunnare dimension.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 272 svar
                    260 099 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 035 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 531 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X