Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multirulle

    En liten nyfiken fråga om ni ska köpa en multi rulle till havsöring på kusten,skulle ni välja mekanisk broms eller magnetbroms?
    -Jag tycker jag har bärre kastlängder på mina magnetbromsade rullar

  • #2
    Enkelt svar:
    Det du trivs bäst med!

    Jag har byggt flera rullar åt fiskare som kastar efter havsöring längs kusterna och då har det varit centrifugalbromsade Ambassadeur 6500C som dominerat, framförallt med tvåstiftbroms.

    Kommentera


    • #3
      Har alltid gillat Daiwas magnetbromsar & har haft ett flertal Lunor , Tatulor & Zillion , det är stabila problemfria rullar som kastar långt .
      Men idag fiskar jag mest med Shimano Curado 71 , 201 & Matanium MGL & Tranx .
      Trivs bättre med Shimano som jag tycker är ett strå vassare .
      Skillnaden är väldigt lite så oavsett vad du väljer mellan Daiwa & Shimano kommer du bli nöjd .

      Shimanos Metanium MGL är den klart bästa rullen jag har haft till lättare beten , till havsöring är den fantastisk .

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Enkelt svar:
        Det du trivs bäst med!

        Jag har byggt flera rullar åt fiskare som kastar efter havsöring längs kusterna och då har det varit centrifugalbromsade Ambassadeur 6500C som dominerat, framförallt med tvåstiftbroms.
        Nu vart jag nyfiken,många tycker ju att en rund rulle i abus 5000 storlek är stor?så vad är det för fördelar?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Har alltid gillat Daiwas magnetbromsar & har haft ett flertal Lunor , Tatulor & Zillion , det är stabila problemfria rullar som kastar långt .
          Men idag fiskar jag mest med Shimano Curado 71 , 201 & Matanium MGL & Tranx .
          Trivs bättre med Shimano som jag tycker är ett strå vassare .
          Skillnaden är väldigt lite så oavsett vad du väljer mellan Daiwa & Shimano kommer du bli nöjd .

          Shimanos Metanium MGL är den klart bästa rullen jag har haft till lättare beten , till havsöring är den fantastisk .
          Jag har sneglat lite på en shimano caius

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av paddelnisse Visa inlägg
            Nu vart jag nyfiken,många tycker ju att en rund rulle i abus 5000 storlek är stor?så vad är det för fördelar?
            Enligt de fiskare jag byggt rullar åt kastar 6500 överlägset bäst med lite tyngre öringbeten, 20-35 gram ungefär.
            Det gäller dock i rätt händer, är man inte en riktigt duktig kastare med känslig tumme är diverse japanska rullar generellt betydligt mer förlåtande.
            Jag själv har svårt att hantera en snabb 6500 med endast två bakelitvikter, alternativt de lättaste plastvikterna, som kastbroms på ett långt spö.

            Känner ganska många som fiskar både öring och insjölax (ungefär samma typ av beten men kanske lite tyngre vikter) med klassisk Ambassadeur och då
            är det 6500 som dominerar. Har inte hört så många som klagar på storleken heller, inte när det gäller den typen av fiske.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Enligt de fiskare jag byggt rullar åt kastar 6500 överlägset bäst med lite tyngre öringbeten, 20-35 gram ungefär.
              Det gäller dock i rätt händer, är man inte en riktigt duktig kastare med känslig tumme är diverse japanska rullar generellt betydligt mer förlåtande.
              Jag själv har svårt att hantera en snabb 6500 med endast två bakelitvikter, alternativt de lättaste plastvikterna, som kastbroms på ett långt spö.

              Känner ganska många som fiskar både öring och insjölax (ungefär samma typ av beten men kanske lite tyngre vikter) med klassisk Ambassadeur och då
              är det 6500 som dominerar. Har inte hört så många som klagar på storleken heller, inte när det gäller den typen av fiske.
              Där ser man,har kört en standard 6500 rocket mycket i vättern och den kastade långt och lugnt

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av paddelnisse Visa inlägg

                Där ser man,har kört en standard 6500 rocket mycket i vättern och den kastade långt och lugnt
                Ja, original är en 6500 en ypperlig rulle till mer än många tror, särskild om det är inkörd och omsmord.
                Rullarna jag byggt är sådana som är tänka att kasta så absolut långt som möjligt och därmed ligga på gränsen till nervositet, inget jag själv använder men definitivt kul projekt.
                Även roligt att höra flera konstatera att dessa rullar kastar längre än både japaner och hasplar!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av paddelnisse Visa inlägg
                  En liten nyfiken fråga om ni ska köpa en multi rulle till havsöring på kusten,skulle ni välja mekanisk broms eller magnetbroms?
                  -Jag tycker jag har bärre kastlängder på mina magnetbromsade rullar
                  Det är en träningssak...

                  Magnetbromsen introducerades av ABU och DAIWA för multirullkastare som hade problem att justera den mekaniska bromsen...
                  Resultatet blev att multirullkastare med tummen mitt i handen blev nöjda.... ABU och DAIWA blev också nöjda för de fick sälja flera rullar....

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Old Firehand
                  Leif Engström


                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Det är en träningssak...

                    Magnetbromsen introducerades av ABU och DAIWA för multirullkastare som hade problem att justera den mekaniska bromsen...
                    Resultatet blev att multirullkastare med tummen mitt i handen blev nöjda.... ABU och DAIWA blev också nöjda för de fick sälja flera rullar....

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    Har 2 japaner som du istort sett kan hantera hur som sen köpte jag en ny till det som jag frågar om här en orra sx?fruktansvärt nervös och korta katlängder dom är alla 3 magnetbromsade

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X