Boca Bearing kulager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boca Bearing kulager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det är Boca Bearing abec7 som jag har köpt

    Kommentera


    • #22
      L,E,S är något jag lärde mig när jag var cykelhandlare i slutet på 80-talet. Betyder Light, Expensiv, Shit.
      Att testa för att man vill veta, är en sak. Men att lägga pengar för att få ett resultat som man inte har någon referens till, är inte värt något enligt mig. Jag har trimmat rullar, o harleys o bilmotorer hela mitt liv,
      Det kostar att söka vetskap, så jag rekomenderar att tvätta ur lagren du redan har på rätt sätt, då får man skillnad,, Hela tråden låter som att vi alla som gått på dumheten att testa boca,, har kastat pengarna i sjön så att säga. Du kan få köpa mina sprillans okastade.

      Hoppas jag retar upp någon människa nu.

      Kommentera


      • #23
        På min Tatula HD va i alla fall boca orange seal lagren bättre än orginalen som va skit.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER
          L,E,S är något jag lärde mig när jag var cykelhandlare i slutet på 80-talet. Betyder Light, Expensiv, Shit.
          Att testa för att man vill veta, är en sak. Men att lägga pengar för att få ett resultat som man inte har någon referens till, är inte värt något enligt mig. Jag har trimmat rullar, o harleys o bilmotorer hela mitt liv,
          Det kostar att söka vetskap, så jag rekomenderar att tvätta ur lagren du redan har på rätt sätt, då får man skillnad,, Hela tråden låter som att vi alla som gått på dumheten att testa boca,, har kastat pengarna i sjön så att säga. Du kan få köpa mina sprillans okastade.
          Ligger hemskt mycket i det du skriver.
          Har själv "fallit dit" flera gånger både gällande UT-trim, Daiwas HLC-koncept, diverse kullager och annat.
          Merparten av missarna förorsakades av reklam, grupptryck, ungdomlig dumhet och naivitet. Samtidigt vill jag absolut inte ha det ogjort då klavertrampen konstituerar en erfarenhetsmässig grundkunskap, även om det kan kännas bittert att grundens fundament är byggt av många läropengar...

          Idag då jag skruvar ganska många rullar, vilket kretsen kring mig är medveten om, får jag några tiotal gånger om året frågor om hur helt nya rullar kan "trimmas".
          Återigen hamnar "trim" inom citationstecken då jag tycker att det faktiskt är svårt att väsentligt förbättra majoriteten av nya rullar genom att byta delar såsom kullager.
          Väldigt många tror just blint på det där lagerbytet och går också vidare med det trots vädjande från mig och andra att åtminstone fiske in originallager, rengöra dessa och testa igen.


          Samtidigt ska det sägas att jag köper en hel del eftermarknadskullager till mina och andras rullar men det beror främst på att utslitna komponenter behöver ersättas och jag har goda erfarenheter av hållbarheten hos exempelvis Hedgehogs lager.

          Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER
          Hoppas jag retar upp någon människa nu.
          Det hoppas inte jag, även om det är ofrånkomligt.
          Hoppas istället att bland annat trådskaparen med flera tar till sig av det du skriver.
          Nya kullager är INTE en "quick fix" som radikalt förändrar någonting, om så är fallet rör det sig om en rejäl dos placeboeffekt.
          Efter byte av lager i hundratals rullar kan jag med säkerhet säga att karaktären på rullen, alltså exempelvis från sämre prestanda
          med lätta beten till riktigt bra sådan, inte ändras.

          Min teori är att främsta anledningen till upplevd prestanda efter lagerbyte är att ägaren dels byter ut potentiellt slitna delar, dels lägger en peng på komponenterna och då i de flesta fall sköter rulle i allmänhet och kullager i synnerhet bättre.

          Pikemad Hur lätt ska du fiska?
          Conquest 201 är en relativt stor och tung rulle.
          När du skriver om lättare spole antar jag att du menar Avail Microcast14CNQ2060R.
          Visst, den spolen väger cirka 4 gram mindre än originalspolen men har fortfarande ungefär samma linkapacitet, cirka 100-110 meter 0.31mm.
          Det är för stor kapacitet vilket innebär onödigt tungt linpaket för att fiska 2-15 gram.
          Visst, det fungerar säkert men jag är övertygad om att valfri hyfsat prisvärd lågprofilare gör det minst lika bra.

          Räknar du på vad Avail-spole, SVS-avdragare, Air BFS-lager, frakt, tull och moms kostar vid köp från Japan så hamnar du på cirka 1750 kronor.
          För inte mycket mer får du hem exempelvis en Daiwa Alphas SV som lär göra jobbet med lätta beten minst lika bra som en klumpig 201 och som
          definitivt passar bättre på ett spö som kastar upp till 15 gram.
          Även om lågprofilarna inte kastar dubbelt så långt som den ombyggda Conquesten är de ju gjorda för lättare fiske med allt var det innebär, särskilt
          viktmässigt.

          Självklart gör du som du vill men jag personligen tycker det helt enkelt är en dålig idé att försöka förvandla en så stor rulle till en BFS-modell.


          Kommentera


          • #25
            Tack för era svar
            jag är imponerad av era kunskaper om rullar och deras komponenter
            jag ska testa å rengöra lagrena å testa mig fram
            ps jag är bara en 49 år ung nyfiken grabb he he

            Kommentera


            • #26
              Ska kolla på alphas rullen tack för tipsen

              Kommentera


              • #27
                En fråga till jontak.
                vilken lågprofil är din favorit till abborre
                och rund profil tex till abborre
                och samma som ovan till gädda?
                tack på förhand /Micke

                Kommentera


                • #28
                  Samma fråga till J.R

                  Kommentera


                  • #29
                    Jonta
                    har du nå koll på dom här rullarna
                    daiwa Zillion tw HD 2018
                    daiwa morethan P-E 8,1
                    vilken av dom skulle du föreslå?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Pikemad
                      vilken lågprofil är din favorit till abborre
                      Nämnda Alphas står högst i kurs hos mig, har ett gäng sådana. De mindre Tatulorna är också kompetenta
                      rullar utan att kosta för mycket pengar.
                      Shimano Scorpion/Curado 70/71 är en grym rulle även om jag tycker den har lite svårt med
                      det allra lättaste fisket.

                      Det finns naturligtvis en uppsjö mer eller mindre dyra och avancerade modeller i Japan men då
                      det faktiskt finns så kompetenta rullar här hemma tycker jag inte man ska importera om man inte
                      vet att man "tjänar" på det.


                      Ursprungligen postat av Pikemad
                      rund profil tex till abborre
                      Gamla Conquest 50/51 är ju inte dum som den är, med spole från Avail är den en av världens mest
                      kompetenta kastare i registret precis över det extremt lätta. Nya 100/101 bör väl funka om man inte
                      ska kasta alltför lätt men den är lite klumpig.
                      ABU's olika Mörrum-rullar fungera utmärkt till abborre, jag gillar en enkel äldre SX1600/1601HS.
                      Kastar riktigt bra med typiska abborrbeten och med kolfiberlameller från en ny rulle bromsen den grymt
                      också.
                      Jag använder själv Daiwa Millioniare i 103-storlek till lite tyngre abborrfiske, funkar fint på ett grövre spö.


                      Ursprungligen postat av Pikemad
                      och samma som ovan till gädda?
                      Tranx 300/301.
                      Många gillar Tatula men jag har inte så bra erfarenheter av modellen till tyngre svenskt fiske.
                      När det gäller runda gillar jag antingen en klassisk Ambassadeur i 4000- eller 5000-storlek eller Daiwa
                      Ryoga, gärna äldre varianten.

                      Då ska sägas att jag har väldigt specifika och, i andras ögon, något lustiga krav.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 883 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X