Daiwa 2018 Ryoga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa 2018 Ryoga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa 2018 Ryoga

    Halloj.

    Är det någon här som har erfarenhet av denna rulle,tänkt att ha för gäddtrollning o kast av större beten upp till ~ 150g,vilka gör service på dessa då den innehåller daiwas mag oil tätningar eller kan man göra det själv med ebay mag seal oljan.

    Länk: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...l-vanster.html

  • #2
    Fin och dyr rulle men en Ryoga till trolling känns lite som att ta en lyxig 4-hjulsdriven Merca till skogs... det funkar men finns billigare som gör jobbet minst lika bra eller bättre...

    En 1520 är väl ungefär lika rymlig som en Shimano 200 tror jag och låter lite liten till 150g, där skulle jag hellre köra en 300. Min Shimano 200 får jobba upp till ca 100g, Sen tar Lexan vid.

    Kommentera


    • #3
      Svårt o hitta en rulle med ”knarr” när det hugger/drar (viktigt för mitt fiske) : ) en shrapnel kanske
      är ett bättre val.

      Länk: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...sharapnel.html

      Kommentera


      • #4
        Ryogan är, liksom sin föregångare, en lyxrulle med ett för mig lite luddigt användningsområde här i våra delar av världen.

        Jag har inte använt en själv men lite försiktigt skruvat på en.
        I viss motsats till Millionaire-serien (där Luna ingår) är Ryogan full av finesser och "lyx", jag antar att den ska motsvara Shimano Calcutta Conquest men enligt mig är Ryogan ännu mer teknisk i förhållande till merparten av Daiwas andra rullar än CQ är i förhållande till Shimanos.

        Jag anser personligen inte att det är en rulle lämplig för tungt, slitsamt gäddfiske då detta kräver omfattande underhåll i täta intervaller för att rullen ska fungera och hålla över tid.
        Hade den kommit ut till kunder i samma omfattning som Conquest misstänker jag att en hel del fel hade visat sig, precis som hos just Conquest.

        För mig är Ryogan mer än rulle avsedd för fiske efter bland annat snakehead där stor stark fisk tas på förhållandevis lätta beten, vilket den relativt grunda spolen skvallrar om.
        Det kräver en helt annan kastbarhet än vårt gäddfiske där betesvikterna absolut inte kräver intrikata kastbromsar och lätta spolar.
        Spolen ja, det är Daiwas utmärkta men till synes klena G1-spole. Godset i spolen påminner mer om en mindre bassrullar än en musky/gäddrulle.

        Självklart fungerar Ryoga till fisket du nämner även om det verkligen är onödigt att ha en rulle av den här digniteten till trolling samt att jag sätter ett STORT frågetecken gällande funktion och hållbarhet över tid.
        Någon får dock gärna motbevisa mig, ovanstående är bara teorier baserat på rullens uppbyggnad samt ett par decenniers rullskruvande.

        Vem som helst kan serva Ryoga, förutsatt att man har kunskaper som krävs att serva liknande multirullar. Skulle Magseal läcka är det inte hela världen, fiskerullar har klarat sig lång tid utan denna "finess".

        Kommentera


        • #5
          Tackar för svar,har fastnat lite för denna modell,får ebay`a runt lite o se om man kan plocka hem en med ”bra” pris.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Hudiknicke Visa inlägg
            Tackar för svar,har fastnat lite för denna modell,får ebay`a runt lite o se om man kan plocka hem en med ”bra” pris.
            Smaken är som baken...
            En fin rulle är det, om den är optimal till fisket du tänkt bedriva avgör du bäst själv.

            Köper du direkt från Japan blir rullen troligen en del billigare än sitt svenska pris men jag avråder tillsvidare från det av följande anledning:
            Daiwa ryktas vara väldigt restriktiva med delar till vissa nya, dyrare rullar och jag hade själv valt att köpa Ryoga, Steez, Saltiga, Exist eller liknande i landet jag bor med tanke på garanti, service och eventuellt reservdelsbehov.
            Hur väl detta stämmer i dagsläget är jag inte helt säker på, kanske kan vi få bekräftat om delar kommer vara fritt tillgängliga till ovannämnda rullar.

            Det här säger jag INTE för att på något vis "värna" om svenska marknaden eller Daiwa Scandinavia, importerar själv i princip alla rullar jag köper sedan många år. Nej, jag är istället mån om att ingen blir sittande med en rulle för 5000-6000 där någon del gett upp och denna inte går att få tag i.

            Kommentera


            • #7
              Har svenska/skandinaviska servicen blivitt bättre då,tänker på denna tråd.

              Länk: https://www.fiskesnack.com/forum/all...r-och-logistik

              Kommentera


              • #8
                Köp hellre en Tatula 200 och fixa slirbromsknarr med ryssen knarrkit som jag läst om på FS. Eventuellt kan du boosta slirbromsen med Carbontex.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Köp hellre en Tatula 200 och fixa slirbromsknarr med ryssen knarrkit som jag läst om på FS. Eventuellt kan du boosta slirbromsen med Carbontex.

                  Den rullen är ju inge frän : )

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hudiknicke Visa inlägg
                    Den rullen är ju inge frän : )
                    Det brukar vara där skon klämmer.

                    Har nog talat med minst 10-12 Conquest-ägare bara senaste två åren som gruvligt ångrat sitt val av rulle baserat på att den var guldig, dyr och "frän" efter jag meddelat dem att ett års fiske lett till att hälften av kullagren rostat och aluminiumen i stativet ätits upp av bräckvatten...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X