Daiwa 2018 Ryoga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa 2018 Ryoga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    ha ha ja att den skall vara frän är viktigt likaså knarr ett måste,guld går tokbort : ) har sett dom bilderna på cq o det var inte vackert : ( synd om dom gubbarna,så du sågar mitt val av en shrapnel : )

    Länk: http://www.tackletour.com/reviewdaiwashrapnel.html

    Kommentera


    • #12
      Det kan väl till viss del tyckas synd om den som valt en Conquest som sedermera rasat efter 6-18 månader, ja. Samtidigt tycker jag man bör vara väldigt insatt i sitt val av utrustning om man vill ha bästa möjliga prestanda, hållbarhet och valuta för pengarna.
      Det har inte flertalet Conquest-ägare varit, de har köpt sina rullar mycket just för att de tyckts vara "fräna". Då går det som det går.
      Har man bestämt sig för en rulle baserat på dess pris, hur den ser ut eller hur frän den tycks vara är det i sig inget fel men den kanske inte kommer passa ens fiske riktigt lika bra som om man bedömer efter praktiska egenskaper.

      Shrapnel är i mitt tycke lite bättre lämpad för tungt, svenskt gäddfiske än nya Ryoga.
      Lite enklare uppbyggd, inga drev med mikrokuggar, ingen Magseal som eventuell ställer till det med underhållet.
      Däremot är Shrapnel inte särskilt kul att kasta med. Jag upplever den som nervös och inte särskilt mångsidig på grund av sin mycket enkla centrifugalbroms med två vikter som är ärvd från jigging-rullar vilka främst inte ens används för att kasta med.

      Recensionen från Tackle Tour må vara bra information om rullen men den säger ganska lite om lämpligheten till svenskt fiske.
      Ett tips är också att öppna och smörja Shrapnel om den ska användas i bräck- eller saltvatten, de är ofta väldigt snålt smorda från fabrik. Åtminstone exemplaren jag rivit i.

      Sågningar försöker jag bestämt hålla mig från.
      Däremot riktar jag gärna skarp kritik baserat på mina egna erfarenheter, mina kunskaper och mina teorier i hopp om att andra ska ha nytta av det i sitt val av optimal fiskeutrustning.
      Ibland är råden bättre, ibland sämre...

      Kommentera


      • #13
        Om du skulle jämföra shrapnellen med en amba 5601 jb vad finns att säga om detta?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Hudiknicke Visa inlägg
          Om du skulle jämföra shrapnellen med en amba 5601 jb vad finns att säga om detta?
          Shrapnel har 2-stifts centrifugalbroms som kastar aerodynamiska beten mycket bra. Sämre till fladdriga beten, där får man använda lite mekanisk broms.
          JB har 6-stifts centrifugalbroms och hanterar fladdriga beten bättre. Duger även till aerodynamiska då du kan ha 2-3 vikter aktiverade.

          Shrapnel är ett mekaniskt mästerverk medans JB kan justeras med en hammare. JB har i egenskap av klassisk Ambassadeur en hel uppsjö av trim- och customdelar. Shrapnel är bra från början.

          JB ligger bättre i handen då man palmar, Shrapnel är ganska bred och lite kantig.

          Kort och gott kan man säga att en Shrapnel är mer prisvärd än en JB med UT Pike Performance och annat lull-lull, medan en JB duger gott till gäddfiske men känns inte exklusiv.

          Jag fiskar sällan med klassisk Ambassadeur, men jag har en Shrapnel till bombarda efter lax på ett 13 fotsspö. Jag har inte fått nån lax än, men den kastar bra.

          Jag kanske har missat poängen med Shrapnel och mekanisk kastbroms till lätta beten. Jag är uppväxt med att man filar till centrifugalbromsvikterna till maximal kastlängd för en given kastvikt/aerodynamik. Det är inte lätt att komma tillbaka till fiske när man har satsat på casting i ett decennium.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #15
            Tackar för input,det får ta o bli en shrapnel synd att söders är hö vevad ,får leta på annat håll.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Hudiknicke Visa inlägg
              Svårt o hitta en rulle med ”knarr” när det hugger/drar (viktigt för mitt fiske) : ) en shrapnel kanske
              är ett bättre val.

              Länk: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...sharapnel.html
              Du säger att du ska ha den till trolling. Köp en klassisk ambassadeur med knarr. Trolla med en liten ryoga känns som att köra folkrace med en Ferrari. Totalt meningslöst.

              Kommentera


              • #17
                Ja,men tokfränt : ) skämt o sidå så är det inte enbart till trolling kommer kasta en hel del med den med lite tyngre beten.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Hudiknicke Visa inlägg
                  Ja,men tokfränt : ) skämt o sidå så är det inte enbart till trolling kommer kasta en hel del med den med lite tyngre beten.
                  Fränt. Nja.. och som sagt en rätt liten rulle som tar lite lina. Så till tungt?? Men den är dyr och det kanske är viktigast?

                  Kommentera


                  • #19
                    Till det jag kommer att använda den till så räcker lina gott o väl,ang pris är väl upp till var och en o bedömma vad man får för pengen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                      Shrapnel är ett mekaniskt mästerverk medans JB kan justeras med en hammare. JB har i egenskap av klassisk Ambassadeur en hel uppsjö av trim- och customdelar. Shrapnel är bra från början.
                      Det skulle gå att hävda att en rulle som behållit sin grundkonstruktion sedan 1952 och sin konstruktion i detalj sedan början av 90-talet faktiskt också är ett mekaniskt mästerverk.

                      Men visst har du en klar poäng, en Ryoga (Shrapnel i det här fallet), är naturligtvis ett helt annat djur än en JB.
                      Shrapnelens detaljkvalitet och finish är till synes av väldigt hög klass men det tycker många om Calcutta Conquest också...

                      Kastmässigt kan jag tänka mig att Shrapnel är trevlig på lite längre spön ihop med exempelvis havsöringsbeten, jerkbeten eller annat med fin aerodynamik.
                      Jag har enbart provkastat på kort spö och fann rullen alltför nervös så fort betena hade lite större luftmotstånd, den mekaniska bromsen som krävdes för det lugnet jag är van vid från mina andra rullar klippte kastlängden ganska rejält.
                      Går naturligtvis ligga på gränsen och då blir säkert längderna därefter.

                      Pratet om fräna rullar gav mig fördomen att trådskaparen inte har särskilt stor erfarenhet av fiske med multirulle, därför försökte jag försiktigt avråda från Shrapnel.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 579 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 408 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 281 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X