Lämpligt spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämpligt spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämpligt spö

    Tjenare, ny här på fiskesnack och relativ ny på fisket. Har abu vendetta 15-40g sedan tidigare som jag tycker fungera helt okej för mig, i år så har vi tänkt att testa på att fiske med lite lättare spinnare och wobbler omkring 5-13 gram, men även lite bombard fiske efter öring och abbore, delvis i strömmande vatten. Känner att mitt spö i dagsläget inte klara av att kasta så lätta drag om ska få någon vettig längd på kasten.
    Och nu till frågan, vad för spö skulle ni rekommendera? Med tanke på att det är främst en testa på grej så är tanken att det ska kosta så värst mycket, vad tror ni om svartzonker black serie 5-20 gram? någon som vet hur bra den kastar kring de lägre grammen? vill inte har ett för mjukt spö då jag känner att man tappar en del känsla då, rekommendationer på lämplig längd uppskattas också.

  • #2
    Har för mig att det finns nån lång tråd ang just de spöna, prova att söka i forumet

    Kommentera


    • #3
      fkp Gear draugen D4 7 eller 8 fot kostar sisådär 7/800 sek och är oerhört mycket spö för pengarna. Ett av mina favoriter.
      Vendetta finns väl i 5-2 utförande? Varför ändra ett vinnande koncept om du redan gillar den.
      Annars om man kan tänka sig ett litet mjukare spö så är faktiskt inte ett berkly phazer eller lightning så illa i den priskategorin.
      Shimano beastmaster eller catana är också helt ok i det billigare segmentet.

      Kommentera


      • #4
        Är det ett haspelspö eller spinn du tänkt köpa?

        Kommentera


        • #5
          Svartzonker black serie är fruktansvärt underklassade. Mycket fina och sköna spö annars, och prisvärda. Jag har 6-22g Bass n Perch och det klarar med lätthet 45g, men under 10g inget vidare. Sweetspoot på ca 25-30g skulle jag säga.
          Jag har ett Abu Veritas 3-15g till mina lättaste drag och det funkar bra kan man säkert hitta för 5-700:-
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Ja sök gärna på de många abborrespötrådar de senaste åren på FS. Hade ett Prorex XR 8' 5-25g som jag tror skulle bli utmärkt, mer 5-20g än 10-30g spö om du frågar mig, kanske billiga S-serien är liknande?

            XR var för djupt i aktionen/toppen för mitt snabba jiggfiske men ett utmärkt allroundspö för det fiske du nämner. Ett spö som kastar 5g bra får vanligen lite problem med att trycka i väg en bombarda på 25g med pondus... "svepkast" funkar.

            Kommentera


            • #7
              Spön till bombarda måste vara långa (mer än 3 meter). Annars får man fiska med en kort tafs vilket är en klar nackdel.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Det är ett haspelspö jag är ute efter. Varför måste man ha så långt spö vid bombard fiske? Fungerar en 10-15 grams bombard?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av footy Visa inlägg
                  Det är ett haspelspö jag är ute efter. Varför måste man ha så långt spö vid bombard fiske? Fungerar en 10-15 grams bombard?
                  10-15g bombarda funkar bra. Men som Sir fish-a-lot sa blir tafsen kort med korta spö. Har du10 fot eller längre kan man ha en 2m tafs vilket är bra vid just bombardafisket. Visst, du kan ha lång tafs på ett kortare spö men då kommer kastproblemen

                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Ska du bara ha ett spö och mest fiska spinnbeten så skulle jag gå på 8 fot och de (få?) gånger jag vill pröva bombarda... köra Vendettan om det är längre, ev skulle jag pröva en magnetdupp med en "tung" FC-tafs... eller ett extra bombardaspö...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 970 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X